Nyttan av 2 gig minne, idag och i framtiden?

Permalänk

Nyttan av 2 gig minne, idag och i framtiden?

Jag har för närvarande 1 gig minne, men funderar på att skaffa lika mycket till. Skälet är framför allt att det verkar behövas i BF 2, eftersom det hackar ibland. Och finns det behov av mer än 1 gig minne idag, kan man ju anta att det kommer att bli vanligare i framtiden. Jag tänker på nya stora spel som kommer senare i år och nästa år. Vad tror ni? Tror ni att kommande spel kommer att flyta bättre med 2 gig, jämfört med 1 gig? Funderar fler på att skaffa mer minne?

Permalänk
Medlem

För inte så längesen tyckte jag att 1 gig räckte mer än väl några år, men iom att Battlefield 2 är oerhört prestandakrävande när det gäller minnen och gfx så har de flesta gamers fått springa ner till datoraffären för att investera mer hårdvara. Men det kommer fler spel som blir ännu mer prestandakrävande så att 2 gig är ju alltid bättre än 1 gig. Så vill man att spelet ska flyta bra så borde man nog tänka till. Jag kommer förmodligen inte skaffa mer minne på ett par månader då det är grafikkortet som kommer behöva bytas i augusti.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Det beror på hur länge du har tänkt att ha datorn. Om några år kommer det ju finnas nya minnen, och då sitter du där med 2GB minnen som du inte kan ta med dig. Har du dock tänkt ha datorn ett tag - kör på. Minne är inte så jävla dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Med en budget speldator där du håller dig till 1024x768 lär 1GB räcka ett tag men med ett X850XT PE skall man inte snåla så 2GB är ett måste!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Många säger varför, jag säger varför inte? En gigabyte minne kostar idag under tusenlappen vilket i min mening inte är speciellt mycket, så spara in 1000 spänn på 200gb hårddisken och leecha en månad och köp 1 gb minne till.

Finns inte direkt något argument för att _inte_ köpa det.

Permalänk
Avstängd

Hehe, nu är det fan inte många som tror att deras 256-512MB räcker långt

Haft 1GB i över 4 år nu.. eller när AMD 1200MHz var väldigt nytt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag kommer säkert ha min dator i minst tre år, så 2 gig kommer säkert till användning under den tiden. Sen kostar visserligen mina minnen över 2000,- för 1 gig, men det känns ändå som att det är värt det. Speciellt med tanke på kommande spel som Oblivion, STALKER, Fear, CoD 2, Age of empires 3 och alla nya spel på Unreal engine 3.

Permalänk
Medlem

slå till på 2GB ram tycker jag

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Hej. Inget att fundera på! Gå och köp 2GB ram. BF2 flyter klart bättre med 2GB !!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp BF2 bara flyter bort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag överväger att köpa 2gb minne nu när bf2 har kommit. 512mb är helt klart på tok för lite, och 1gb funkar väl. Har knappt spelat nåt annat nytt spel så jag vet inte vilka andra spel som kräver mycket minne.
Om du har pengar över så köp mer minne. Det är aldrig fel!
Frågan är bara vilka minnen man ska köpa om man vill hålla sig runt 1kkr/st.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-