Permalänk
Medlem

Subwoofer

När jag idag höll på att koppla lite i min subwoofer kom jag på en sak. Den är inte speciellt isolerad utan det är bara i botten som det finns ett tunt lager med någon form av isolering.
Ska man isolera hela lådan??? Blir det ett bättre ljud då?

Visa signatur

I'll be there till the end, When everything falls down, Will you hold my hand

Permalänk
Medlem

det blir mindre vibrationer i träet om du isolerar, så du får ett stabilare ljud...

på de största och finaste samt dyraste högtalarna har de ju isolering
i exakt hela lådan...

men det är väl som du själv vill antar jag, men tror på bättre ljud med isolering

Permalänk

Det beror helt på lådans konstruktion samt parametrar på elementet etc...finns program för att räkna ut sådan. Är lådan köpt så är den förmodlien byggd så att det inte skall vara mera dämpmaterial i. Det har inget med hur dyra högtalarna är etc.

Permalänk
Medlem

Okej, jag funderar faktiskt på att köpa en ny subwoofer nu istället. Den jag har är ingen "märkes och kvalitet" subwoofer men den funkar väl sådär.

Vilken subwoofer skulle ni rekomendera? + vill gärna att den förstärker ljudet också (alltså en kobinerad subwoofer/förstärkare.)

Kom med förslag och gärna länk om det finns.

Skriv gärna nackdelar och fördelar.
Hade tänkt mig i prisklassen 500 - 1000 sek. Men om den är dyrare så är jag öppen för förslag.

Visa signatur

I'll be there till the end, When everything falls down, Will you hold my hand

Permalänk
Inaktiv

såg i siba katalogen en subwoofer ifrån audiopro som kostade 990 kr .... har glömt vad den hette men det märket brukar göra väldigt bra prudukter

Permalänk

Mja dom funkar ju ganska bra..kan rekomendera vantage sw-12 annars..men den kostar ca 4800. För 1000 spänn får du absolut inget som är att hänga i granen. Sad but true

Permalänk

som ezco säger så får du ingenting för de pengarna, gå upp till iaf 3000 om du ska köpa nytt.

Titta på canton, som gör riktigt bra subbar, fungerar både till musik och film.

http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=104570

http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=108150

Velodyne är mina personliga favoriter när det gäller subbar.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=860

Eller om du får tag på tex en beg Velodyne D100, eller en äldre velodyne i HGS serien.

http://www.blocket.se/view/5503452.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&c...

Ang din fråga rörande dämpning så klistrar jag från en bra hemsida där det finns mycket info.

"Man lyckas dämpa de inre resonanserna som uppstår mellan parallella väggar, och verkningsgraden kan öka med upp till 15 %. Men samtidigt ökar kompliansen som i sin tur betyder att den totala volymen måste ökas. Som dämpmaterial kan man använda olika medel t.ex. glasull eller vadd.

När man ska dämpa en högtalarlåda är det bäst att placera dämpmaterialet där lådan har sin mitt, eftersom hastigheten hos luften är som störst där. Det är alltså bäst att placera rullar av dämpmaterial i mitten i stället för att klä väggarna."

hth

MvH Patrik

Permalänk

Men pojken kanske inte vill ha finaste ljudet, han kanske bara vill ha ljud och inte har 3000:- på fickan att hosta upp! Kom med vettiga förslag istället för att lura pojken på sina sista slantar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Men pojken kanske inte vill ha finaste ljudet, han kanske bara vill ha ljud och inte har 3000:- på fickan att hosta upp! Kom med vettiga förslag istället för att lura pojken på sina sista slantar!

Tycker det är bra att dom säger att han inte får mkt att hänga i gran eftersom annars finns risken att han lägger 1000:- på något som är hur dåligt som helst och han inte alls är nöjd med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Tycker det är bra att dom säger att han inte får mkt att hänga i gran eftersom annars finns risken att han lägger 1000:- på något som är hur dåligt som helst och han inte alls är nöjd med

Precis.

Annars kan jag rekommendera http://www.hifiklubben.se , som har många högkvalitativa produkter, även i budgetsegmentet av deras sortiment finns många fina subbar.
Kan lova dig att du inte blir missnöjd med deras grejer.
Sedan har de ju, till skillnad från många andra butiker, kunnig personal, som hjälper dig.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Men pojken kanske inte vill ha finaste ljudet, han kanske bara vill ha ljud och inte har 3000:- på fickan att hosta upp! Kom med vettiga förslag istället för att lura pojken på sina sista slantar!

Canton har subbar ner till 2400:-, tex Canton AS 15 SC.

Jag har inte rekat subbar som han får det finaste ljudet av, dom kostar bra mkt mer, utan subbar som han blir nöjd med och kan leva med 5-10 år utan problem.

Skaffar han en sub för 1000:- så kommer han bli missnöjd inom en kort framtid, när det första ruset efter nyinköpt pryl har lagt sig.

MvH P

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men jag saknar fortfarande lite tekniskdata.
Alltså vad ska man prioritera först? Watt, storlek, mm??

Skriv gärna vad jag ska kolla efter när jag väljer en subwoofer. Den ska vara för musik och film. (även lite spel)

Visa signatur

I'll be there till the end, When everything falls down, Will you hold my hand

Permalänk

Det viktigaste är inte speccsen på lådan..Om du köper en ny så ska det inte vara några som hällst problem att låna hem den om det är en bra affär..För det är ju hur det låter hemma hos dig som räknas eller hur? inte hur det låter i affären.

Om du är basnarkoman så kolla på en 12" basreflex låda..

Vill du ha lite mera punch och snärt i basen så kan jag rekomendera 10" sluten.

Om du skall ha till film etc så är nog inte en 8" att föredra krävs rätt mycket konrörelser för att spela toner i film etc. Men har du några stativhögtalare och lyssnar på lite mera akustisk musik så skulle jag kikat effter en seriöst 8" eller 2*8 tums låda..grym snärt och energi i 8 och 10 tummare..12 or brukar vara lite slöare i responsen.

Säljer min baslåda PM för info! seriöst byggd i betong

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera denna: http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=9842
Jag har samma fast den äldre modellen och den jag har är jag väldigt nöjd med, kan ju säga att jag klarar trycka på mycket bra med den och ändå har jag mer att ge!
/Folden

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Medlem

JAg skulle titta på Audio Pro, har själv en av deras subwoofers. En Sub Evidence MkII, riktigt trevligt ljud. Både jag själv som halv-audiofil och mina basknarkande kompisar gillar den.

Permalänk
Medlem

http://www.fyndborsen.se/ finns ju lite olika proson för 1000 kr, men det rekomenderas ej..det bör läggas minst 2,5-3 tusen kronor för en sub..

Permalänk

bygg en egen och köp en 36" element från Audiobahn.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlsson86
bygg en egen och köp en 36" element från Audiobahn.

vart finner man ett 36" audiobahn element?

Och vart får man det för 1000 kronor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
vart finner man ett 36" audiobahn element?

Och vart får man det för 1000 kronor?

jag vet iaf att dom gjorde ett iaf..tror inte du får de för en tusenlapp..dom gjorde konan i alu så hela konan skulle hänga med och inte komma i egensvängning.. lådan till den lär ju vara ett mindre rum.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att se "in action"...

Det största jag känner till är ett http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=2...

( som man kan köpa då )

Någon som vet vart man kan få tag på större?

Permalänk
Medlem

Ni som kan ljud har säkert redan sett denna:
http://www.royaldevice.com/custom.htm (rulla ner lite..)

Där kan man säga typ.. att 16 x 18 tum är BETYDLIGT Mer än 1 x 36 tum....
Fast budgeten på 1000 kr räcker inte ens till en meter av snubbens högtalarkabel.. typ.
Vidare är det alltid lite krångligt att baxa in 60 kubikmeter subba....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Ni som kan ljud har säkert redan sett denna:
http://www.royaldevice.com/custom.htm (rulla ner lite..)

Där kan man säga typ.. att 16 x 18 tum är BETYDLIGT Mer än 1 x 36 tum....
Fast budgeten på 1000 kr räcker inte ens till en meter av snubbens högtalarkabel.. typ.
Vidare är det alltid lite krångligt att baxa in 60 kubikmeter subba....

Inte bara det. Det är potensiellt dödligt också.

Samt kanske en aning överdrivet

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/view/5629977.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&c...

Där och bygg egen låda (maila återförsäljare om ritning) Lådan + frakt + 1000 kr = 1400kr ungefär och då kommer de låta 4 gånger så bättre och högre än de där andra basarna de rekommenderat här i forumet för samma pris.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
http://www.blocket.se/view/5629977.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&c...

Där och bygg egen låda (maila återförsäljare om ritning) Lådan + frakt + 1000 kr = 1400kr ungefär och då kommer de låta 4 gånger så bättre och högre än de där andra basarna de rekommenderat här i forumet för samma pris.

det är väl inte meningen att han ska ha subben i bilen? för steget som följer med till den där basen är ju ett bil slutsteg och då måste han ju lägga 2k på ett nytt slutsteg för att kunna använda den, och då är vi uppe långt över killens budget.

mitt tips är att kolla runt lite på blocket för du kan nog hitta någon duglig subb för runt tusingen.

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
http://www.blocket.se/view/5629977.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&c...

Där och bygg egen låda (maila återförsäljare om ritning) Lådan + frakt + 1000 kr = 1400kr ungefär och då kommer de låta 4 gånger så bättre och högre än de där andra basarna de rekommenderat här i forumet för samma pris.

Jaadu, det beror på vad du menar med bättre. Högre? ja kanske. Mer muller? Ja, eventuellt. Men du lär aldrig få en lika balanserad frekvensgång, och om man dessutom ska köpa en Cerwin-Vega 12" så lär det definitivt inte bli någon snärtig bas för musiklyssning, min erfarenhet av basar större än 10" och speciellt Cerwin-Vega är att det oftast blir väldigt mycket muller och golvskakningar, men väldigt lite välljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Inte bara det. Det är potensiellt dödligt också.

Samt kanske en aning överdrivet

Jag håller med dig..... men gör inte FARBROR BARBRO !
(Hon(?) skulle nog få en eargasm bara av att läsa specifikationerna)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

jag kör min woofer på en gammal metall chassi och den ger en räjel boom

Visa signatur

amd 64 3000+@2.2ghz,abit kv8pro, Geil Dolden Dragon 512ddr 2-3-3-5/1,seageat barracuda 120gb,Seageate(modell?) 10gb,Radeon9800se@xt,Ocs Modstream 450w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcelo
jag kör min woofer på en gammal metall chassi och den ger en räjel boom

"en gammal metall chassi" ?

Förresten så är inte metall det ultimata att arbeta med när man bygger subbar, oftast är det ganska tunn metall, som lätt sätts i rörelse när subben arbetar för fullt..

Permalänk
Medlem

Citerar Farbror Barbro: "Det finns _inga_ genvägar till det perfekta ljudet dåråå.."

Nej men, jag köpte ett Logitech-system för några lakan, 4000spänn tror jag det gick på, inte så bra ljud men det funkar..

(Ska släpa in farsans monitorer och 18-tums Mackie-sub! får aldrig plats :S)

Permalänk
Medlem

alltså ska man ha bra grejor nya måste man hosta upp en hel del.
Det enda jag kan tänka mig att du kan få för 1 000 spänn är ett logitech (t.ex. Z3 el. X-530) högtalarsystem till datorn, dom är helt ok som "allround system". Om man inte har för höga krav.
Kör själv ett Logitech system och det låter helt okey, och fungerar utmärkt till datorn.

Fast om du bygger eget med sub + högtalare, och du har högtalarna och behöver en sub, så köp sub i samma prisklass som högtalarna.

Sen måste man tänka på vad du ska ha det mest till.
Alltså ska du ha det till film, satsa på ett sourond system med sateliter och en bra sub, kanske ett färdigt paket för enkelhets skull.

Men ska man ha det mest till musik är ett par bra högtalare att föredra, och är det detta du är ute efter satsa på tex. ett par Jamo årsmodell äldre kanske ett par D 365or dom har 18" bassegment och bra diskant och mellansegment och bäst av allt man kan få dom för 1000 spänn om man letar lite, men anners kostar dom ca 2000. Nackdelen är att du behöver en förstarkare och dom brukar vara rätt dyra. Men å andra sidan blir en subwoffer helt överflödigt tro mig. Har själv ett par D 365 som har varit brosans och där är mer ljud i dom högtlarna än man någonsin kommer att behöva.

Men för 1 000 spänn hadde jag satsat på ett logitech system, det är faktiskt bra ljud i deras system. Eller så hadde jag köpt ett par Jamo (el. liknande= högtalare årsmodell äldre, man kan hitta några från mitten av nittiotalet för mellan 1 000 och 2 000 kr och dom har kostat up emot 10 000 kr när dom var nya.

Men som några har nämt så får man inte så mkt för 1 000 kr. Iaf inte om du ska köpa nytt, det blir bara att syna begagnat marknaden. Och jag skulle rekomendera att kolla efter beg. då man då i regel får mer ljud för pengarna.

Visa signatur

In Tyler we trusted