Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjar fråga i ubuntu, varför sudo?

Permalänk
Medlem

Nybörjar fråga i ubuntu, varför sudo?

Hej.
Jag undrar varför man ska t.ex. skriva sudo apt-get install paketnamn, räcker det inte med att skriva apt-get install paketnamn?
Har precis börjat använda linux, har bara provat gentoo lite förut, som en kompis installerade till mig.
EDIT: Vad ska jag göra för att få mitt ubuntu att se lite anorlunda ut? Typ en meny så att när jag drar musen över den blir ikonen större? Minns att jag hade något sånt till Gentoo, men jag vill också ha något så jag får ett annat tema.
Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

sudo används av säkerhetsskäl. Enbart root ska få köra apt-get och med kommandot sudo så startar man apt-get via root.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Det är för att du måste vara root för att använda pakethanterings-systemet.
Istället för att skriva sudo (som inte alltid fungerar om det inte är konfigurerat för din user) så kan du skriva "su", eller ännu bättre "su -" om du vill få alla roots profiler laddade, och sedan ange rootlösenordet.

Sedan kör du dina kommandon du vill utföra som root, och när du är klar skriver du "exit" för att logga ut tillbaka till din vanliga user du var innan.

Angående din andra fråga beror det väldigt mycket på vad för windowmanager du kör. Vet att i KDE (iallafall i Mandriva 2005) så kan man bland alla dess grafiska inställningar ställa in att ikonerna i aktivitetsfältet ska hoppa upp vid mouse over, typ som dom gör i Mac.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

får man inte samma rättigheter bara av att köra med root-konsollen? jag har inte fått protester där när jag raderat mappar och ändrat rättigheter och sånt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

AndreaX: Japp! eller kanske daim

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Angående din andra fråga beror det väldigt mycket på vad för windowmanager du kör. Vet att i KDE (iallafall i Mandriva 2005) så kan man bland alla dess grafiska inställningar ställa in att ikonerna i aktivitetsfältet ska hoppa upp vid mouse over, typ som dom gör i Mac.

Jag tror jag använder GNOME, verkar så iaf, Trycker jag på System står där 'Om GNOME'. Men om jag ska ändra till KDE, hur bytar jag, och vad ska jag använda för program sen för att byta tema och få den grejen jag beskrev tidigare där man drar musen över för att få större ikoner?

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk

ubuntu är gnome, kubuntu är KDE, det finns nått man kan apt-geta för att få kubuntu på en ubuntu install, kolla på ubuntus hemsida.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Tack för alla svaren

Jag tror jag använder GNOME, verkar så iaf, Trycker jag på System står där 'Om GNOME'. Men om jag ska ändra till KDE, hur bytar jag, och vad ska jag använda för program sen för att byta tema och få den grejen jag beskrev tidigare där man drar musen över för att få större ikoner?

Inget tema, det är bara att gräva i KDE's inställningar...massa utseende-detaljer man kan styra.
Men det är som sagt, vad jag vet iallafall, bara ikonerna nere i aktivitetsfältet som man kan sätta så att dom poppar upp vid mouse over.
Ser inte SÅ snyggt ut så jag har det inte på. Det gäller att alla ikonerna är tillräckligt högupplösta för annars ser det fult ut om en av ikonerna blir alldeles kantig medans de andra ser fina ut

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

vad du söker i programväg brukar innehålla ordet "dock". Pröva en sökning via apt-get efter dock. (apt-cache search dock) och se vilka som finns för gnome.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")