Permalänk

Debian och FwBuilder?

Hejsan, detta är mitt första inlägg med Linux.

Jag har installerat Debian nu men som de flesta andra så har jag frågor...

Jag har planerat att dela ut Internet samt ha igång FTP, Webb och DNS server. Det jag inte riktigt har koll på än är hur jag ska installera FwBuilder då det inte finns speciellt för Debian. Dock antar jag att man kan dra hem själva källkoden och sedan pilla med den, det behöver jag hjälp med.

Sedan vill jag gärna installera Nvidia drivrutiner till grafikkortet och jag har sökt på google men blev inte klokare för det. Jag prova även att tanka hem drivrutiner ifrån Nvidia och fick då hem en fil som slutade på .run som jag inte vet hur jag ska få igång. Jag har även tagit hem för FreeBSD men jag vet inte ifall det är rätt heller...

Snälla, är det något som inte står med så fråga gärna för jag behöver hjälp!

Edit: Jag kör med Gnome som fönsterhanterare, tror jag.... :S

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Det står på Nvidias hemsida hur du installerar drivrutinen
http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_1.0-7667.html

Citat:

sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-7667-pkg1.run

Visa signatur

Stolen from Africa, brought to America.

Permalänk

Tack för det snabba svaret! Då var det bara problemet med Fwbuilder kvar då, än så länge...

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Debian har redan paket med Nvidia-drivern och kernel-package bygger modulen automatiskt om du använder det för att kompilera din kärna.

EDIT: I testing och unstable finns fwbuilder som package.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Debian har redan paket med Nvidia-drivern och kernel-package bygger modulen automatiskt om du använder det för att kompilera din kärna.

EDIT: I testing och unstable finns fwbuilder som package.

Okej, men jag kan bara ha en upplösning på 800x600. Men egentligen så skall jag inte behöva installera de där drivrutinerna?

Nu har jag iaf packat upp Fwbuilder med hjälp utav tar -zxvf filnamn.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Okej, men jag kan bara ha en upplösning på 800x600. Men egentligen så skall jag inte behöva installera de där drivrutinerna?

Nu hänger jag inte med... Drivrutinen har inget med upplösningen att göra. Du kan köra olika upplösningar med XFree86s egen nv driver, däremot måste du installera Nvidias driver om du vill ha hårdvaruaccellererad grafik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Nu hänger jag inte med... Drivrutinen har inget med upplösningen att göra. Du kan köra olika upplösningar med XFree86s egen nv driver, däremot måste du installera Nvidias driver om du vill ha hårdvaruaccellererad grafik.

Då ber jag om ursäkt för mitt misstag.
Har jag alltså inte nv drivern installerad?
Jag valde när jag konfigurerade X att köra med vegas som driver eller vad det nu var...

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Då ber jag om ursäkt för mitt misstag.
Har jag alltså inte nv drivern installerad?
Jag valde när jag konfigurerade X att köra med vegas som driver eller vad det nu var...

Har du installerat XFree86 och har ett Nvidia-kort så bör du ha valt nv som driver. Upplösningen väljer du sedan genom att definiera Modelines i /etc/X11/XF86Config-4, se någon XFree86 FAq/HOWTO för mer hjälp.

Om du vill ha hårdvaruaccelererad grafik så måste du bygga en egen kärna. Jag föreslår att du läser det här eller söker på Google för att hitta guider för detta.