Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Någon som kör PPC-Ubuntu?

Tja, jag hade tänkt köra dualboot med OSX/Ubuntu Linux på min kommande iBook.

Nu undrar jag om det är så att jag måste kompilera om alla program som jag vill ha för PPC-arkitekturen? Hur gör jag då isåfall?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Jag har liveskivan och har kört det ett par ggr. Vad du får tänka på är dock att det trådlösa nätverket inte funkar i linux.

Du behöver inte kompilera något av de program som ubuntu tillhandahåller, däremot får du svårt att köra färdigkompilerade binärer (t.ex skype för linux).

Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja byta ut OSX mot ubuntu

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Testade Ubuntu live CD på en iMac G3 400 MHz. Helt OK faktiskt.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag har kört ubuntu på min ibook. Det va sådär batteritiden va sämre och man var tvungen till å confta det mesta så tex fläkten inte snurrade hella tiden och att få igån sovnings läge med mera plus att flash å java inte finns till ppc-linux. Om jag vore du så skulle jag hålla mig bara till osx då det är bra mycket bättre än ubuntu på ibook

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Okej, kanske får hålla mig till Ubuntu på PC istället men nu är iBooken beställd tack för era svar

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Jag har liveskivan och har kört det ett par ggr. Vad du får tänka på är dock att det trådlösa nätverket inte funkar i linux.

Du behöver inte kompilera något av de program som ubuntu tillhandahåller, däremot får du svårt att köra färdigkompilerade binärer (t.ex skype för linux).

Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja byta ut OSX mot ubuntu

Konstigt med det trådlösa nätvärket det funkade för mig när jag körde debian på en ibook 2.2 g3 800mzh?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lijat
Konstigt med det trådlösa nätvärket det funkade för mig när jag körde debian på en ibook 2.2 g3 800mzh?

Det gamla Airport-kortet fungerar i linux, men Airport Extreme är baserat på Broadcoms 4301-chip och det har inget linuxstöd.

edit:
Tyvärr fungerar det inte att stoppa i ett gammalt Airport-kort i en nyare iBook/PowerBook då de inte är av samma typ.
Airport Extreme är tydligen ett vanligt mini-PCI-kort i en udda förpackning. Jag vill minnas att jag såg någon på Gentoos PPC-forum som lödit om ett vanligt mini-PCI-wlankort, med linuxstöd, så det passade i Airport Extreme-facket.

http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?forum_id=32300 kan också vara av intresse.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat ser jag ingen anledning att köra något annat än OS X på nyare Macar.

PC's och äldre Mac's går däremot bra att välsigna med Linux ^^

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elk
Det gamla Airport-kortet fungerar i linux, men Airport Extreme är baserat på Broadcoms 4301-chip och det har inget linuxstöd.

edit:
Tyvärr fungerar det inte att stoppa i ett gammalt Airport-kort i en nyare iBook/PowerBook då de inte är av samma typ.
Airport Extreme är tydligen ett vanligt mini-PCI-kort i en udda förpackning. Jag vill minnas att jag såg någon på Gentoos PPC-forum som lödit om ett vanligt mini-PCI-wlankort, med linuxstöd, så det passade i Airport Extreme-facket.

http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?forum_id=32300 kan också vara av intresse.

Har för mig jag läste lite om något wlan-pcikort som ska vara till sony vaio som man fixat om lite så fungerade det...