Permalänk
Medlem

w-lan med grannen

Jag och min granne tänkte koppla ihop oss i ett nätverk så att vi kan skicka filer snabbt. Det är ungefär 30 meter mellan husen, men tyvärr är det en väg emellan så det enda alternativet som jag ser är att vi skaffar w-lan.
Skiljer sig räckvidden nämnvärt mellan olika kort, och kan man på något sätt få bättre räckvidd?

Har tittat lite på detta kortet på netonnet: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64370

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

jo vi har också funderat på att kopla i hop os allts jag och min granne..
funkar det dära kortet som NiV3Rt hadde länk till. vi bor ca:150 meter från varandra. det stog ju att kortet räkte 300 meter untomhus

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malteman
jo vi har också funderat på att kopla i hop os allts jag och min granne..
funkar det dära kortet som NiV3Rt hadde länk till. vi bor ca:150 meter från varandra. det stog ju att kortet räkte 300 meter untomhus

Heh, dom bovarna skriver att kortet har den räckvidden ja, men i verkliga förhållanden, mer åt 50 meter. Om du har tur.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Avstängd

men var kan man köpa något som räker 150 meter då. också så har jag en till fråga kan man inte bara köpa nogon slaks anten som man koplar in i sitt nätverks kort i stälet far att köpa ett het nit kort????

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profe

Heh, dom bovarna skriver att kortet har den räckvidden ja, men i verkliga förhållanden, mer åt 50 meter. Om du har tur.

Misstänkte faktiskt också det lite eftersom att det inte finns nån annan tillverkare som lovar så pass mycket.

Men då är detta i princip lika bra om man bortser från hastigheten?: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=64809&sid=1002928&SpaceCo...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malteman
men var kan man köpa något som räker 150 meter då

Troligen kan man köpa en riktantenn. Men undrar om det behövs i mitt fall.
Hur lång brukar en antennsladden till sånna antenner som följer med vara?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Profe
Heh, dom bovarna skriver att kortet har den räckvidden ja, men i verkliga förhållanden, mer åt 50 meter. Om du har tur.

Troligtvis så är det ju 300m FRITT! Det vill säga inga föremål som står ivägen!

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stiligamannen
Troligtvis så är det ju 300m FRITT! Det vill säga inga föremål som står ivägen!

Hehe, tillverkarnas löften bygger enbart på teoretiska möjligheter, och i detta fall så handlar det om 2.4Ghz bandet, 50m är rena bingon, garanterat.

Du kan förvisso investera i antennförstärkare, men det är en helt annan kostnad/historia.

Visa signatur

http://profanity.kicks-ass.net
Linux är och förblir skit, så länge som Linux-communityn uppmuntrar varandras framsteg i en kodsträng och inte i användarvänlighet.

Permalänk
Avstängd

ok men det står ju inga träd eller något i vägen funkar de då ???

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malteman
ok men det står ju inga träd eller något i vägen funkar de då ???

Väggar? Eller har ni laptop?

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Avstängd

men altså det står ju inga träd eller nogot i vägen jag har min dator ut mot ett fönster och om man följer den linjen så kommer man till hans hus också har han sin dator där det är också ett fönster...

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malteman
men altså det står ju inga träd eller nogot i vägen jag har min dator ut mot ett fönster och om man följer den linjen så kommer man till hans hus också har han sin dator där det är också ett fönster...

Svårt att säga om det fungerar eller inte! Man måste nästan testa innan. Men det STÅR ju 300m, sen är det ju som "Profe" säger att "tillverkarnas löften bygger enbart på teoretiska möjligheter..."

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Avstängd

fins det nogon slaks anten som man koplar in i sitt nätverks kort i stället far att köpa ett het nyt kort????

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om det finns nån standard med kontakterna, men jag har sett lite antenner på www.kjell.com.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Nja om ni ska skicka filer snabbt behöver ni nog ett väldigt starkt trådlöst nätverk (?)

Permalänk
Avstängd

na inte skicka filer så snabt men bara så han kommer åt internet

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Avstängd

Den netgear (namn) med MIMO teknologi som siba skrev så flashigt om ska vara 1000% gånger bättre räckvidd än vanliga trådlöst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Den netgear (namn) med MIMO teknologi som siba skrev så flashigt om ska vara 1000% gånger bättre räckvidd än vanliga trådlöst

kostar?

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it