Fenomenet med förskottsbetalning

Permalänk
Medlem

Fenomenet med förskottsbetalning

Ringde precis på en annons på en telefon, personen accepterade endast förskottsbetalning. Jag erbjöd mig att betala postavgiften för postförskott osv men det gick inte. Hur kan någon person som inte är ute för att luras göra på detta vis? Jag vet inte hur postförskott fungerar riktigt, är det klyddigt och tar tid att få pengar eller finns det någon annan hake med det?

Finns det något annat sätt man kan lösa detta, typ någon sida som specialicerat sig på detta som håller pengarna tills båda accepterat, vet att det finns blockets betalgaranti, men nu var annonsen inte på blocket.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Man måste ha plusgiro eller bankgiro för att kunna skicka mot PF, ett tag gick också att man fick en avi i lådan, men den fick man först en vecka efter att personen löst ut paketet.

Postförskott har nackdelar för säljaren
- Risk att köparen inte löser ut paketet
- Får vänta länge på pengarna
- Vissa begränsningar i möjligheterna att skicka med PF.

När jag säljer nåt vägrar jag också PF, endera avhämtning eller förskott, har annat att göra än att hålla koll på paket ute på vift.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

Som Decibel säger är det vissa problem med PF. Jag säljer grejor mest via Tradera där systemet med omdömmen är en trygghet eller via Blocket där man kan använda betalgarantin.
Gillar dock inte blockets betalgaranti, känns som man inte har så stor trygghet som säljare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag sålde en grej som jag annonserat via Swec med Blockets betalgaranti. Det fungerade bra. Man behöver alltså inte ha annonsen där. Det enda negativa med det är att det tar ganska lång tid innan allt är klart.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Man kan skicka mot pf med bussgods utan att använda PG eller BG, avi utbet-avi anländer hem i lådan efter en vecka lr så.

Permalänk
Medlem

Jag kräver också förskott i alla min annonser.
Har aldrig varit några problem, folk betalar utan att ställa en massa frågor vilket kanske är galet.

Jag har dock plusgiro så vill de att jag ska skicka via det så kan jag göra det men med kraftigt förkortad liggetid.

Vicotnik, ang blockets betalgaranti, hur menar du då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Vicotnik, ang blockets betalgaranti, hur menar du då?

Vad händer ifall köparen helt enkelt vägrar att medge att han/hon fått varan? Köparen är helt säker eftersom denne kan frysa betalningen till säljaren ifall något skulle vara fel, men säljaren har inte samma trygghet.
Om jag inte missförstår.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad händer ifall köparen helt enkelt vägrar att medge att han/hon fått varan? Köparen är helt säker eftersom denne kan frysa betalningen till säljaren ifall något skulle vara fel, men säljaren har inte samma trygghet.
Om jag inte missförstår.

Mjo, det förstås. Antar att posten får ta smällen då om det visas via kolli-id't att paketet hämtats ut och posten inte vet vem som hämtat det.