Permalänk
Medlem

Funderingar på vatten kylning.

Skall köpa en ny dator för de pengar jag har sammlat ihop under sommaren och har funderat på vatten kylning.

Nu är mina frågor:

1. Hur mycket kommer det att väga extra på ett ungefär, den kanske inte blir allt för LAN-vänlig men det går ju säkert att förflytta ett Mesh chassi på hjul.

2. Är vattensystem sårbara för billtransport och förflyttning?

3. Är det någon som har råkat ut för att det har blivit läckage?

4. Hur mycket bättre är vattenkylning mot luft?

5. Ungefär hur mycket låter det?

6. Jag har räknat med att det kommer att kosta mer med vatten men ungefär hur mycket kostar ett helt system som duger.

Datorn kommer nog att bestå av ett 7800 Gpu kort och ett 3.2P4 640 intel + clocka en massor :]

Permalänk

Varför ska du köpa P4 när AMD-64 är helt överlägsen gällande pris/prestanda? speciellt om du lanar mycket så är det ju amd64 som gäller då de är bäst till spel.
Säg inget om att jag har intel.;)
/P

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiQuid_One
Varför ska du köpa P4 när AMD-64 är helt överlägsen gällande pris/prestanda? speciellt om du lanar mycket så är det ju amd64 som gäller då de är bäst till spel.
Säg inget om att jag har intel.;)
/P

jaja men jag har svårt att bestäma mig för villken amd jag skulle ha då.

sammt att nu frågade jag inte om procesorer :]

Permalänk
Medlem

1. Väger väll kanske 2kg mer.

2. Nej, inte om du ta r de lungt.

3. Nepp

4. teoretiskt sätt så kylar vatten 6ggr bättre än luft.

5. Mkt mkt tystare än luftkylning eftersom du inte har lika många fläktar igång då
(låter väll ganska logiskt)

6. Jahopp

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Du vill nog köpa bra vattenkylning och inte nåt paket som thermaltake(stavning? ^^). Speciellt om du ska klocka mycket, det går inte att jämföra ett bra paket och ett dåligt, ett dåligt är lika bra som att köra med luftkylning ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
1. Väger väll kanske 2kg mer.

2. Nej, inte om du ta r de lungt.

3. Nepp

4. teoretiskt sätt så kylar vatten 6ggr bättre än luft.

5. Mkt mkt tystare än luftkylning eftersom du inte har lika många fläktar igång då
(låter väll ganska logiskt)

6. Jahopp

Tack för upplysningen :]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Du vill nog köpa bra vattenkylning och inte nåt paket som thermaltake(stavning? ^^). Speciellt om du ska klocka mycket, det går inte att jämföra ett bra paket och ett dåligt, ett dåligt är lika bra som att köra med luftkylning ungefär.

Jo, troligtvis så kommer ja att köpa ett packet, har du några bra kommentarer om ett bra packet?

Permalänk

Zalman reserator 1 plus ser ut att vara skön med tanke på att den är ljudlös

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Zalman reserator 1 plus ser ut att vara skön med tanke på att den är ljudlös

Om han ska klocka mycket + ett 7800GT osv så rekommenderas det inte.

Men jag vet att du kommer få ett och att du är nöjd som fan...

Permalänk
Medlem

Detta kan du köpa ifrån dangerden.com, så får du lite prestanda:

1. CPU:
Copper TDX Block for Athlon64 754/939/940 (det finns för Intel också) = $52.95 = 396,95 SEK

2. GPU:
Acetal Version MAZE4GPU = $44.95 = 336,98 SEK

3. Pump:
The Danger Den DD12V-D5 = $74.95 = 561,88 SEK

4. Radiator:
Double Heater Core with Fittings + Shroud (fläktfäste) = $48.94 = 366,96 SEK

5. Slang
ClearFlex 60 Tubing 1/2" = $1.25 per foot (5 foot räcker) $6.25 = 46,85 SEK

Sedan är det bara köpa vattentillsattser, 2st fläktar, fästen mm.

Sammanlagt kostar detta avrundat utan frakt 1710:-

Om du kan få tag i en Swiftec Storm, kör på den istället för TDX blocket.
Vet inte om jag glömt något.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid köpa det från www.overclocker.se som chopha, de grejorna fast storm g4 blocket blir nice nice det

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar på vatten kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Skall köpa en ny dator för de pengar jag har sammlat ihop under sommaren och har funderat på vatten kylning.

Nu är mina frågor:

1. Hur mycket kommer det att väga extra på ett ungefär, den kanske inte blir allt för LAN-vänlig men det går ju säkert att förflytta ett Mesh chassi på hjul.

2. Är vattensystem sårbara för billtransport och förflyttning?

3. Är det någon som har råkat ut för att det har blivit läckage?

4. Hur mycket bättre är vattenkylning mot luft?

5. Ungefär hur mycket låter det?

6. Jag har räknat med att det kommer att kosta mer med vatten men ungefär hur mycket kostar ett helt system som duger.

1: Beror på. Mitt system väger betydligt mer än motsvarande dator i ett omoddat Lian Li PC71, men då ser jag bla den omfattande vibrationsdämpningen (främst för att förhindra vibrationer från pumpen att fortplanta sig till övriga chassit) som en del i kylsystemet.

2: Så här efter ombyggnad klarar mitt kylsystem att i stort sett vändas upp och ner när det inte är i drift. Är det i drift gissar jag på garanterad funktionssäkerhet vid lutning så länge pumpens inlopp kan hållas under tankens utlopp.

Parentes: Tidigare satt inte tanken fast ordentligt, vilket gav vissa begränsningar avseende transport.

3: Ja, för ca 2 år sedan råkade jag ut för ett droppande läckage med den tank jag använde. Tanken bestod av en plastbox som hade en för ögat osynlig spricka. Dropparna hamnade på moderkortet med underliga hängningar som följd. Kortet fungerade dock normalt efter att det fått torka och rengjorts med T-röd (vilket också driver ut eventuell kvarvarande fukt).
Har inte haft några andra läckage under ganska exakt 4 års drift av olika vattenkylsystem, men så har jag också alltid hållit mig borta från snabbkopplingar och PVC-slang.

4: Har inte några konkreta resultat, men min nuvarande A64 blev ca 5° svalare med vattenkylning (processorn håller ca 10° över rumstemp vid fullast), och då är systemet ändå byggt med prioritet på ljudnivå och inte överklockningsprestanda.

5: Det beror helt på vilka komponenter man väljer att kyla, vilka fläktar man monterar på radiatorn och hur väl man vibrationsdämpar pumpen. Det senare är extra viktigt om man har aluminiumchassi då vibrationerna annars kan få främst chassisidorna att börja vibrera i takt med pumpen och i praktiken förvandlas till högtalarmembran. Min lösning med dubbelelastisk montering och mycket asfaltmatta på större metallytor dödar uppskattningsvis >90% av vibrationerna.

Permalänk
Medlem

#3

ja, men det var med mycket usla och temporära hemmafixade lösningar. har du riktiga nipplar och klämmor på dom är risken försumbar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Om han ska klocka mycket + ett 7800GT osv så rekommenderas det inte.

Men jag vet att du kommer få ett och att du är nöjd som fan...

hehe du vet mycket du

Tänkte kyla x800xt PE och amd64 3000+. Hoppas det fungerar bra.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

har nog fått svar på allt jag behöver veta men.

7. I villken ordning skall jag koppla ihop CPU, GPU. Skall jag kyla något mer, NB hdd ?

Är det viktigt att kylla NB eller räcker zalmans passiva fläns ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
har nog fått svar på allt jag behöver veta men.

7. I villken ordning skall jag koppla ihop CPU, GPU. Skall jag kyla något mer, NB hdd ?

Är det viktigt att kylla NB eller räcker zalmans passiva fläns ?

ska du klocka med bushöjning så.

ordningen är inte så noga, men det är vettigast börja med CPU, GPU ska va sist iaf (om du inte ska kyla nätagget med, då ska det va sist)

ska du kyla HDD så skulle iaf jag ta den först i kedjan.

att ha pump före kylslinga är också vettigast. (och lättast)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ska du klocka med bushöjning så.

ordningen är inte så noga, men det är vettigast börja med CPU, GPU ska va sist iaf (om du inte ska kyla nätagget med, då ska det va sist)

ska du kyla HDD så skulle iaf jag ta den först i kedjan.

att ha pump före kylslinga är också vettigast. (och lättast)

Då blir det Radiator->Tank->Pump->CPU->GPU->Radiator

eller är det någon som har en bättre lösning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Då blir det Radiator->Tank->Pump->CPU->GPU->Radiator

eller är det någon som har en bättre lösning ?

föredrar pump före radiator, men to each his own..

tank>pump>radiator>cpu>

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen

då blir ju både pumpen och tanken varma. Inte bra. Radiatorn ska vara innan pump och tank

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
då blir ju både pumpen och tanken varma. Inte bra. Radiatorn ska vara innan pump och tank

tror knappast pumpen blir skadat av den extra graden, tanken blir dessutom en bra passiv avledare så radiatorn får mindre att göra. men det är bara vad jag vill ha som sagt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Då blir det Radiator->Tank->Pump->CPU->GPU->Radiator

eller är det någon som har en bättre lösning ?

Montera dit det på det smidigaste sättet. Ordningen har ingen som helst betydelse såvida man inte delar upp kretsen i flera till exempel vid processorn men det är rätt ovanligt.

Då kanske nån säger "Men slangen till CPU-blocket är grövre än slangen från grafikkortet, då måste väl cpu:n kylas först så den får bäst flöde?"

Nej, har du en strypning nånstanst spelar det ingen roll var den finns, flödet blir konstant överallt hur som helst pga den strypningen.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.