Ska övertala min mor varför bredband är bättre än 56k, hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Ska övertala min mor varför bredband är bättre än 56k, hjälp mig!

Hej!

Nu står min mor inför (de korkade) valet att välja mellan Bredband (0.5 mb) och modem!

Jag har sagt några fördelar:

Snabbare.

Det är det enda jag har kommit på!

Skulle ni kunna hjälpa mig med fördelarna!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Uppkopplad dygnet runt utan att medföra några som helst höga telefonräkningar och kan ringa samtidigt när man surfar/spelar/tankar/chattar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Fast avgift, alltid tillgängligt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Måste vara den lättaste övertalningen som finns.

Kommer bli betydligt svårare när du ska motivera ett byte från 10 till 100mbit

Permalänk
Medlem

Hennes vänninor kan ringa till henne.
Med dig på modemet hela tiden lär det alltid vara upptaget i luren.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fler virus, flera hackerattacker dygnet runt, snabbare att surfa pr0n, snabbare att tanka warez, ja visst finns det fördelar med bredband

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Tanka warez på 0.5 ? ja det vill jag se

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Uppkopplad dygnet runt utan att medföra några som helst höga telefonräkningar och kan ringa samtidigt när man surfar/spelar/tankar/chattar.

Instämmer med inlägget och hoppas att trådmakaren får bredband.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Du kan utföra skolarbete enklare! Ju mer du kommer upp i ålder destu mer dator används i skolan och nuförtiden räknas det i stor sett med att man har bredband hemma.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Avstängd

Man kan faktiskt använda nätet, vilket inte går i praktiken med modem ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Säg åt henne att släppa stenåldersmentaliteten & välkomna henne in i 2000-talet. Sverige är ett I-land (njae...) & då ska för bövelen folket ha bredband. BASTA!

Permalänk
Korsordsguru

Ringa och surfa samtidigt och en fast avgift torde väl vara huvudargumenten. Om du surfar på modem kan man ju få riktigt saftiga räkningar ibland.

Visa signatur
Permalänk

Slippa modemkapare funkar alltid...

Permalänk
Medlem

inget modemkap. inga (alltför) feta räkningar. prata och surfa. CS :P(säg inte det!) och så finns det ju mindre hedersamma sysselsättningar över bredbandet också som jag inte vill gå in på...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Tanka warez på 0.5 ? ja det vill jag se

Känner folk med 0,5 som tankar och har sig. Inte allt för snabbt men det går.

Visa signatur

Alla säger att jag är slö, men jag har inte gjort något.

/megick

Permalänk
Medlem

DU betalar räkningen. NP!

Permalänk

Spray bredband med rörlig kostnad kanske kan vara något.
Man betalar per megabyte, med ett maxpris på 269:- / månaden.

Priset lär ju alltid hamna på 269:- / månad, men det kanske "ser bättre ut" ?

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/#agratis

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

mera lunarstorm

Permalänk
Medlem

jag det var ju ett motiverat inlägg, jag tycker du är dum.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Spray bredband med rörlig kostnad kanske kan vara något.
Man betalar per megabyte, med ett maxpris på 269:- / månaden.

Priset lär ju alltid hamna på 269:- / månad, men det kanske "ser bättre ut" ?

http://www.spray.se/abonnemang/adsl/#agratis

Sen så är hastigheten helkass också. Spray har dessutom ett tak på 50gb/månaden vilket är helkass och det är inte många som blir informerade om det när de köper kan jag ju säga

skaffa BBB 2mbit om du kan det 299 spänn i månaden 495 i start men då får du låna modemet utan kostnad, du kan också koppla in upp till fyra datorer direkt i modemet som också är förberett fdör Ip-telefoni och digitaltv. Du slipper startavgiften om du tar ip-telefonin direkt på internet och månadsavgiften sjunker då till 229 spänn i månaden på bredbandet. 99 spänn i månaden kostar ip-telefonin och är alltid billigare än telia.

Fördelar med bredband:
Snabbare
Stabilare
Inte upptaget när man surfar
Håller koll på kostnaden
Tillgång direkt vid start av datorn
ingen chans för modemkapning
Säkrare.

Permalänk
Medlem

När jag hade modem förut (där jag bodde innan fanns inget bredband i början) och när chansen sedan kom att för att få bredband så tvekade jag inte en sekund, min fru var dock mycket tveksam men efter lite övertalning så gick det vägen att byta. Nu kan hon knappt vara utan det, likaså mina barn är väldigt beroende av det, det blir helt enkelt svårt att välja bort denna lyx jämfört med modem när det väl fungerar, man kan ju trots allt leva med modem men varför plåga sig om man inte måste. Finns det bara ekonomi i hushållet för ett bredband så finns det bara fördelar, ni kommer att upptäcka så mycket mer än med ett modem och framför allt digital frihet.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Tanka warez på 0.5 ? ja det vill jag se

Vad är problemet? Klart det går, man kan tanka warez med 56k modem bara man har tålamod...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Sen så är hastigheten helkass också. Spray har dessutom ett tak på 50gb/månaden vilket är helkass och det är inte många som blir informerade om det när de köper kan jag ju säga

skaffa BBB 2mbit om du kan det 299 spänn i månaden 495 i start men då får du låna modemet utan kostnad, du kan också koppla in upp till fyra datorer direkt i modemet som också är förberett fdör Ip-telefoni och digitaltv. Du slipper startavgiften om du tar ip-telefonin direkt på internet och månadsavgiften sjunker då till 229 spänn i månaden på bredbandet. 99 spänn i månaden kostar ip-telefonin och är alltid billigare än telia.

Fördelar med bredband:
Snabbare
Stabilare
Inte upptaget när man surfar
Håller koll på kostnaden
Tillgång direkt vid start av datorn
ingen chans för modemkapning
Säkrare.

Men ett 50Gb tack är väll inte direkt något problem med en 0,25Mbps uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Det jag skulle säga, förutsatt att du är uppkopplad mycket i dagsläget med modem:

* Billigare, fast kostnad
* Telefonen är inte upptagen
* Du blir glad

Snabbare, osv kan du ju nämna om hon är intresserad...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Sen så är hastigheten helkass också. Spray har dessutom ett tak på 50gb/månaden vilket är helkass och det är inte många som blir informerade om det när de köper kan jag ju säga

skaffa BBB 2mbit om du kan det 299 spänn i månaden 495 i start men då får du låna modemet utan kostnad, du kan också koppla in upp till fyra datorer direkt i modemet som också är förberett fdör Ip-telefoni och digitaltv. Du slipper startavgiften om du tar ip-telefonin direkt på internet och månadsavgiften sjunker då till 229 spänn i månaden på bredbandet. 99 spänn i månaden kostar ip-telefonin och är alltid billigare än telia.

Fördelar med bredband:
Snabbare
Stabilare
Inte upptaget när man surfar
Håller koll på kostnaden
Tillgång direkt vid start av datorn
ingen chans för modemkapning
Säkrare.

Men sluta!!!

Ang. 50 GB gränsen så läs villkoren....

3.5 Bredband 2000-tjänsten, Bredband 8000-tjänsten och Bredband 24-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Spray har RÄTT till att BEGRÄNSA!
Det är inget som säger att Spray kommer göra det.
Jag vet dessutom att INGEN, notera INGEN någonsin har blivit avstängd för överanvändning av överföringsmängden. Och det finns flera hundra, ja kanske tusentals spraykunder som laddar ner (eller tankar upp) LÅÅÅÅNGT över 50 GB, och jag säger det igen. INGEN HAR BLIVIT AVSTÄNGD, eller fått sina ner eller uppladdningsmöjligheter begränsade...

Sedan så tror jag ingen som läser ett eller ett par mail i veckan och kanske en gång i månaden betalar sina räknigar kommer attt maxa taket på 269 kr.

Ang. hastigheten så ligger dom flesta med Gratis Bredband på 0,5 Mbit/s och för den målgrupp Spray vänder sig till räcker det gott och väl...

Å just ja!
BEGRÄNSNINGEN GÄLLER INTE ENS GRATIS BREDBAND!!!!
Ta reda på fakta innan du spry ut din galla!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Men ett 50Gb tack är väll inte direkt något problem med en 0,25Mbps uppkoppling?

nae men ändå det känns ovärdigt att ta ngt från spray ändå. Jag menar 0,25mbps är helkass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
nae men ändå det känns ovärdigt att ta ngt från spray ändå. Jag menar 0,25mbps är helkass.

Surfar man lite så tycker jag det är mycket bra tänkt av Spray.
tex Mormor Agda som bara ska betala sina räkningar kolla lite på aftonbladets hemsida lär det räcka långt med denna tjänst.

Man kan inte bara tänka ur sin egen sitts hela tiden man måste tänka på andras behov också.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Surfar man lite så tycker jag det är mycket bra tänkt av Spray.
tex Mormor Agda som bara ska betala sina räkningar kolla lite på aftonbladets hemsida lär det räcka långt med denna tjänst.

Man kan inte bara tänka ur sin egen sitts hela tiden man måste tänka på andras behov också.

Är det mormor agda vi pratar om nu?
Jag säljer bredband hela dagarna och sätter mig in andras behov 6 timmar om dagen. Det är inte många som vill ha 0,25 när de väl skaffat sig det så skaffar det ngt annat. Det är hela idén med det abb;et från spray att man ska byta upp sig när man tröttnat på det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Är det mormor agda vi pratar om nu?
Jag säljer bredband hela dagarna och sätter mig in andras behov 6 timmar om dagen. Det är inte många som vill ha 0,25 när de väl skaffat sig det så skaffar det ngt annat. Det är hela idén med det abb;et från spray att man ska byta upp sig när man tröttnat på det där.

jo det är det säkert men dem som surfar lite och vill att det ska gå någorlunda fort att surfa runt på sidor lär det abbonemanget vara som gjutet för. Min farbror valde tex Sprays gratis bredband pga att han surfar så lite men om han vill så kan han surfa mycket och det kostar inte mer än 269:- mån. för dem som surfar lite tycker jag abbonemanget är kanonbra. Sen finns det givetvis många som kräver mera. Säger inte att Sprays gratis bredband är idealt för alla.

Men personligen vill jag nog absolut minst ha 2Mbit eller 8Mbit.

nu har jag turen o sitta på 10Mbit fiber.

Säg till henne
att det blir billigare eftersom du surfar mycket.
fråga henne om ni inte kan slå till på 2Mbit när ni ändå håller på.
2Mbit kan många få i dagsläget iaf från Telia.

annars kan du jue kolla om du kan få Glocalnet 0.5Mbit för 199:- mån.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Är det mormor agda vi pratar om nu?
Jag säljer bredband hela dagarna och sätter mig in andras behov 6 timmar om dagen. Det är inte många som vill ha 0,25 när de väl skaffat sig det så skaffar det ngt annat. Det är hela idén med det abb;et från spray att man ska byta upp sig när man tröttnat på det där.

Tycker nog du ska tänka om lite. Finns mängder med människor (särskilt äldre) som surfar väldigt lite. Att motivera en kund som betallar 10räkning i veckan och kollar in nån föreningshemsida 1gång så känns abenomanget perfekt. Undrar bara varför det inte kommit tidigare.

5gånger snabbare än ett 56k modem och mycket stabilare. Fått folk att beställa lite såna abonemang och slängt ut sina modem :D. Och tror det eller ej men ibland stöter man faktiskt till o med på 28.8modem, inse hur nöjda de kunderna bli med "bredband"