trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Gigasunet idag kan inte dela ut 100MBit mot internet till alla då det absolut inte finns bandbredd till det.

Sunet har mer kapacitet mot internet än vad många ISPer har - många gigabit. Men under nästa år så ska vi uppgradera så det bli ännu snabbare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Sunet har mer kapacitet mot internet än vad många ISPer har - många gigabit. Men under nästa år så ska vi uppgradera så det bli ännu snabbare!

Jag vet, jag har själv suttit på sunetlina förr när man pluggade på BTH...

Men nu är det så om typ 40.000 utav sveriges studenter skulle ha 100MBit var skulle inte linan räcka till...

Förstår du vad jag menar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men nu är det så om typ 40.000 utav sveriges studenter skulle ha 100MBit var skulle inte linan räcka till...

Jodå, jag förstår vad du menar. Om alla studenterna använde sina linor för att söka material till sina uppsatser i 100 Mbit/s samtidigt skulle det förstås bli trångt i linorna...

Permalänk
Medlem

Co-Location hos Telecity så har du 3*1gbit, och detta ifrån 3 olika isp:er

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Jag har haft BBBs 10/10 i tre år eller något nu. Är fortfarande väldigt nöjd. Har märkt att det absolut viktigaste är stabiliteten på linan så man inte behöver tänka på hoppande resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
har 8 mbit och tankar runt 3 så jag har svårt att tro att du bara tankar i 1-2 med 100mbit.

Läskigt!
Själv är man ju nöjd om man tankar över 40kb/ sek med mitt underbara 8 mbit. :/
Vad är konsten?

Visa signatur

Chronicle of Los

Permalänk
Medlem

Re: trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
yo,

här sitter man med 100mbit och ligger realistiskt på en 1-2meg sekunden i nerladdningshastiget.. Suck.. Det kändes kul en vecka, men nu? När eller finns det redan att koppla in gigabit nät så att det går undan lite?

Mindre snigelfart åt folket!!

/L

mmm sen när du har en gbit lina får du kanske ut 150 Mbit

Ärligt talat du får inte ut mer än nån tiondel av din kapacitet från 100 Mbit linan så du kanske skulle koncentrera dig på det innan du vill ha Gbit.

Så länge du inte fixat de troliga hastighetsproblemen med din uppkoppling har du inte i närheten av en 100 Mbit lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
1gbit, låt då hårddiskarna komma upp så de klarar den farten före.

Går ju knappt att använda datorn när man utnyttjar 100mbit. Sedan ser jag heldre framåt tiden då man kan skicka filer i 100mbit till allt och alla i princip. 100mbit känns slött då ens kompisar sitter på 0.5mbit upload.

Känner igen det där.
Kommer ihåg under dreamhack då jag tankade/uploadade hundratals GB.
Då kom man faktiskt upp i 10mb/s åt båda hållen samtidigt, så bra nät där.
Hursomhelst, när det var 10mb/s uppåt spec så gick det jävligt segt att använda datorn. (den i sign) Hör processorload, runt 70% och ja. Lite halvsegt!

Snabbare diskar åt folket!

Permalänk
Medlem

Maxar min 100-lina utan problem. Ligger runt 11-11.5 megabyte/sekund.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Los
Läskigt!
Själv är man ju nöjd om man tankar över 40kb/ sek med mitt underbara 8 mbit. :/
Vad är konsten?

Varifrån tankar du då? Mitt Telia500 går i den hastigheten ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Los
Läskigt!
Själv är man ju nöjd om man tankar över 40kb/ sek med mitt underbara 8 mbit. :/
Vad är konsten?

Ja du... har du adsl? Det jag har är fiber...

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem

Själv sitter man i lägenhet och kan snart välja om man ska ha 100Mbit från Com-hem eller Bredband2.
Men varför ska man välja 100Mbit om man inte kör server eller dyl.? Man blir bara ännu mer girig efter ett tag och vill ha t ex. 1Gbits.

Nej jag nöjer mig med 10Mbit som jag är helt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Då kom man faktiskt upp i 10mb/s åt båda hållen samtidigt, så bra nät där.
Hursomhelst, när det var 10mb/s uppåt spec så gick det jävligt segt att använda datorn. (den i sign) Hög processorload, runt 70% och ja. Lite halvsegt!

Kanske dags att skaffa ett bättre nätverkskort då

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Kanske dags att skaffa ett bättre nätverkskort då

Ja jag har funderat på jag också
Ett gigabitkort borde fixa biffen.

Permalänk
Medlem

Jag sitter här med 8/1. Väntar på 10/10 men det dröjer, servern går segt på 1mbit upload men men 100/100 skulle inte skada.

EDIT: Har du 100/100, har du ingen gammal dator som kan stå som webserver åt mig då?

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Varifrån tankar du då? Mitt Telia500 går i den hastigheten ju

Jo, de va ju just de, varifrån jag tankar.
Har hittat lite bättre källor, och snittar ca 400 - 500 kb / sek nu för tiden.

Visa signatur

Chronicle of Los

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Ja jag har funderat på jag också
Ett gigabitkort borde fixa biffen.

Ni ska klara en 100mbit lina på ett 100mbit kort jag har använt mitt kort och maxat 12+ med så testa intärn innan ni ger er på sådana försök!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, om man beställer BBB 100/100, delar man det då med alla eller får man 100 för sig själv?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Lånar tråden lite, om man beställer BBB 100/100, delar man det då med alla eller får man 100 för sig själv?

För dig själv...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag undrar om dina hårddiskar kommer att klara av å maxxa en 1gb lina. ~120mb/s..
Har du massvist med 15k rpm scsi diskar så är det lugnt.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Just nu känns min BBB 10/10 lina lite trög. 160ms till sunet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Min kompis har BB2 = LABS2 och han har 1000 mbit/s fär 895 kr/ månaden och han bor i lund så 1 gbit det fins

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

jao det stämmer det och dom dom flesta sidor har skrivit om att Labs2 erbjuder gbit lina till privatpersoner inom vissa områden i Lund men sen hur mycket varje slutkund kan dra åt sig av den gbit linan är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Re: Re: trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Lägg ner ett bildbevis på din uppkoppling.
Finner tråden lite vag och skrytsam,men för att överträffa oss på Swec så lägg ner en bild.
Ett kort ljuger aldrig,eller hur?

Jomen tjenare... hur många har idag inte tillgång till 100/100? Kan ju var och varannan stackare i städer få. Bara i Västerås är det väl tillgängligt för en 20000-30000 personer.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
Jomen tjenare... hur många har idag inte tillgång till 100/100? Kan ju var och varannan stackare i städer få. Bara i Västerås är det väl tillgängligt för en 20000-30000 personer.

Men var och varannan stackare bor inte i "städer"...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
Jomen tjenare... hur många har idag inte tillgång till 100/100? Kan ju var och varannan stackare i städer få. Bara i Västerås är det väl tillgängligt för en 20000-30000 personer.

Av 130 000 invånare är ca. 20 000 hushåll anslutna till stadsnätet (jag är medveten om att det är hushåll), och av dessa ca. 20 000 hushållen är det grovt uppskattat 10 000 som kan få 100 mbit då långt ifrån alla ens har full duplex på deras 10 Mbit linor i Västerås. Allt hittat på Mälarenergis hemsida.

Permalänk
Medlem

För mycket e-penis i denna tråden. Ge screens eller så klassar jag allt som shens ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Av 130 000 invånare är ca. 20 000 hushåll anslutna till stadsnätet (jag är medveten om att det är hushåll), och av dessa ca. 20 000 hushållen är det grovt uppskattat 10 000 som kan få 100 mbit då långt ifrån alla ens har full duplex på deras 10 Mbit linor i Västerås. Allt hittat på Mälarenergis hemsida.

Okej, du vann.
Jag plockade ur minnet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
För mycket e-penis i denna tråden. Ge screens eller så klassar jag allt som shens ;P

http://www.years2.com/100-100.jpg

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk

Re: trögt med 100mbit lina, när kommer 1000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
yo,

här sitter man med 100mbit och ligger realistiskt på en 1-2meg sekunden i nerladdningshastiget.. Suck.. Det kändes kul en vecka, men nu? När eller finns det redan att koppla in gigabit nät så att det går undan lite?

Mindre snigelfart åt folket!!

/L

segt 100mbit om du ligger i den hastigheten. själv har jag 24/1 och ligger i samma som dig

oops. såg att folk redan påpekat det nu

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

jag vill ha 1000gbit i min lina själv utan att dela med någo!
då har jag tillräckligt med fart för att kunna söka på google och surfa porr hela dagen:)