Permalänk
Medlem

Recension av Titan TTC-CUV2AB (VGA-kylare)

Det hela började med att jag ville tysta ner min lagom högljudda dator, då är det oftast grafikkortskylaren som är boven i dramat. Så jag började kolla på vga-kylare. Zalmans vf700 är riktigt intressant, men jag tyckte inte mitt Geforce FX5600 var värd en sådan. Det var då jag hittade denna på webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=25760
Denna verkade passa mej perfekt. Billig och tyst enligt specifikationerna. Tyvärr kan jag inte redovisa några temperaturresultat, då jag tvivlar att det sitter tempmätare på mitt grafikkort.

Jag slängde ner den och några Everflow fläktar, zalman fan mate 2, 1 molex -> 4x 3-Pin. Och hoppades att min dator skulle bli tyst.

Snart så dimpade det ner en avi i brevlådan, jag cyklar ner och hämtar mitt paket för 401 kr inklusive låga 69 kr i frakt+postförskott, alltså riktigt låg fraktavgift!

Jag valde att montera det andra före vga-kylaren så jag sedan efteråt kunde höra om det var någon skillnad i ljudnivå.

Aja, slut på svamlandet och börja på recensionen!

Produkten kom i denna söta förpackningen:

Innehållande:
* Flänsen + fläkten (såklart)
* 1 gram kylpasta som tydligen ska innehålla silver (vilken kvantitet har jag ingen aning om, men skulle gissa på en lägre siffra )
* 3 -> 4pins adapter
* Fyra skruvar och tre plast clips
* 8 st. 15x15x5mm BGA-minneskylflänsar med dubbelhäftande tejp

Fläkten i jämförelse med en 120 mm fläkt:

Flänsen:

Varning, varning!

Här ser ni tjockleken på flänsen:

Alltihopa:

Mitt inte allt för söta Geforce FX5600:

Gamla flänsen borttagen:

+

=

På med den silverhaltiga kylpastan:

Flänsens baksida:

Flänsens ditsatt på grafikkortet:

Fläkten fastskruvad på flänsen:

Vid det här laget hade jag redan gjort två stycken fel i monteringen. :D:D:D Mer om detta senare.

Här ser ni hur rent helvetiskt små skruvarna verkligen är, jämfört med en normalstor skruvmejsel (om ni inte ser så ligger skruven bredvid spetsen av skruvmejseln):

Monterat i min kära Beantech Igloo låda: (Jag vill bara höra snälla kommentarer om mitt Q-tec nätaggregat och mitt fina ormbo! )

Närbild:

Ok, nu ska jag berätta vad jag gjorde för misstag på monteringen.
När jag hade monterat flänsen så tyckte jag den satt väldigt dåligt. (undra varför? ) Den gick att flytta flera milimeter och verkade ha dålig kontakt med gpu kärnan. Men jag satt i den i lådan ändå och brydde mej inte så mycket. Sen efter några minuter hittade jag denna:
En bruksanvisning!

Felet jag hade gjort var att den metallpinnen som ligger över flänsen la jag uppochner vilket gjorde att flänsen inte fick riktigt tryck över sej, nu ska jag visa mina paint skills och rita upp det:

Så då monterade jag om den och gick enligt bruksanvisningen.

Bevis på lagom mängd kylpasta?

Ommonterad och visar mitt verktyg för att montera skruvarna, min lilla, söta, vassa kniv:

Det andra felet jag gjorde var att sätta fläkten uppochner.

En ganska suddig bild på när min dator är igång:

Närbild:

Slutsats:
Efter att ha monterat om den så den sitter bra på mitt grafikkort, så blev mitt tycke för den mycket bättre.
Jag tycker den är tyst på 12 volt, men jag kör den på 5 volt ändå. Den skulle passa bra på budget- och mellansegments grafikkort som låter alldeles för mycket. Skulle nog passa fint till en HTPC också. Jag skulle dock inte rekomendera den till högre värmeutvecklande och alltför fina grafikkort, då den troligen inte skulle klara av det.

Jag testade aldrig minnesflänsarna så jag vet inte hur dom är.

Fördelar:
+ Allt ingår utom den pyttelilla skruvmejseln som skulle behövas
+ Inte allt för avancerad montering. (T.o.m. jag klarade det på andra försöket.)
+ Tyst
+ Billig

Nackdelar:
- Små skruvar och ingen medföljande liten skruvmejsel

Återigen beklagar jag att jag inte kan redovisa temperaturresultat.

Frågor uppskattas och ni får gärna visa eventulla stav- eller skrivfel.

Permalänk
Medlem

Fin recension hade den innan på mitt geforce 4200 men bytte rätt snabbt till en cpukylare sen hade jag den på nordbryggan istället=)
Men hade inte dem små skruvarna limmade ditt fläkten istället=)
Men sen tog jag bort den för den lätt som satan nu ligger den nerslaktad kanske skulle ha den till något annat roligt:)

Visa signatur

Amd 3700+ 2.2 @ 2.9, ocz 2x512 ddr @ 580, Asus A8N5X, 200gb sata2, 6800Xt:)
Dator2 Dell p4 2.8HT,256ddr2,40gb och ett 250watts nätagg.

Permalänk
Medlem

Jag har en som jag köpte till mitt gamla grafikkort. Jag funderar på att sätta dit den istället för orginal NB-kylaren på mitt DFI lanparty SLI-D, men jag vet inte vilken som är bäst
Jag ska nog ändå byta kylpasta på NB kylaren så småningom

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

När jag hade den på nben började den låta som fan och höll gick väll antagligen sönder eller nått men innan det gick det bra fast det var ju på Nforce2

Visa signatur

Amd 3700+ 2.2 @ 2.9, ocz 2x512 ddr @ 580, Asus A8N5X, 200gb sata2, 6800Xt:)
Dator2 Dell p4 2.8HT,256ddr2,40gb och ett 250watts nätagg.

Permalänk

citat: "Och jag beklagar att jag inte kan redovisa temperaturresultat igen."
ska vara: Och jag beklagar igen att jag inte kan redovisa temperaturresultat.

Du bad om det!

Du kan göra en ungeförlig tempmätning genom att känna på flänsen. Då den är i koppar borde den ha ung samma temp över hela och om du inte har en termometer kan du känna på den. Om du bränner dig på den efter några sekunder med fingrarna mot är den nog mellan 55 och 65 så om du ska vara riktigt glad ska du inte bränn dig alls. Om du bränner dig som satan och så att det nästan ryker och fräser om fingret kan du tippa på 80+ grader vilket inte är helt bra. Sen kanske du kan ha kul med att klocka kortet och borde du ta bort den gula klisterlappen och sedan applicera minneskylarna med

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

eller: återigen beklagar jag att jag inte kan redovisa temperaturresultat

Det tycker jag är bättre än ditt förslag

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Det lilla skrivfelet är fixat nu.

Jag har även kännt på "piggarna" på flänsen efter att datorn har varit idle under dagen. Dessa var knappt ljumna.

Ska kanske sätta på flänsarna till minnena sedan.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte påstå att ett FX5600 blir supervarmt:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Bra intiativ!

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda bensin väl, när du rengör kylpasta sådär? Kemisk ren Aceton eller Isopropylalkohol är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcclinic
Du ska inte använda bensin väl, när du rengör kylpasta sådär? Kemisk ren Aceton eller Isopropylalkohol är bättre.

Kemisk ren bensin går alldeles utmärkt att använda.

Permalänk
Medlem

Kan ju stoltsera med atten sådan HSF satt på mitt 9800pro orginal med en blå led i. Dock började skiten väsa efter en vecka så det var bara att ta bort den.
Köpte en ATI silencer men den fläkten ballart också ur och började knarra.
Så jag tog bort fläkten men behöll flänsen kvar, sedan satte jag en zalman 80mm ovanför som gör jobbet.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).