ATI R520 kommer att ha endast 16-pipes!

Permalänk
Medlem

ATI R520 kommer att ha endast 16-pipes!

Om man ska tro Inq: http://www.theinquirer.net/?article=25730

Frågan är om ATI har börjat med misinformation innan lansering ala nVidia eller om det faktiskt stämmer?
Jag tror faktiskt inte på ovanstående, men den som lever får se.

Ni kan vädra ut era tankar om vad ni anser om detta.

Permalänk
Medlem

Vad gör de med alla transistorer? :S

Låter dock inte omöjligt att det är ungefär lika snabbt som 7800GT(X), 24 pipes i 470MHz vs 16 i 700MHz

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att dom lär endast ha 16 i början så har dom lyckats få dom korten till att bli lika snabba eller snabbare än 7800GTX.

Så när NVidia sen lanserar sin Ultra model så släpper ATI med 24(Om dom nu lyckats fixa dom problemen som verkar finnas).

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Låter enligt mig som om ATI har problem med fler pipes än 16. Hade dom haft lika många eller fler än nvidia-s 7800GTX så hade det nog blivit betydligt mer babbel om det hela.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

Re: ATI R520 kommer att ha endast 16-pipes!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Om man ska tro Inq: http://www.theinquirer.net/?article=25730

Frågan är om ATI har börjat med misinformation innan lansering ala nVidia eller om det faktiskt stämmer?
Jag tror faktiskt inte på ovanstående, men den som lever får se.

Ni kan vädra ut era tankar om vad ni anser om detta.

Orka bry sig längre, vi har hört ryken om allt mellan 16-32, börjar bli rätt tröttsamt. Det jag dock kan tro på är som TheInq skriver att det kommer bli väldigt jämnt mellan korten prestandamässigt. Tycker det börjar luktar FX lång väg om R520..."Too Little, Too Late". Jaja skall väl inte såga det helt innan det dyker upp, vem vet ATI kanske överaskar...

Måste säga att en annan sak är rätt oroväckande i den där texten om det skulle visa sig stämma:

Citat:

I don’t think that you will be able to buy R520 master cards at this time but those will follow in a few weeks time after the normal ones.

Hade verkligen förväntat mig att detta med speciella "master cards" var något de tog till för att ge alla som köpt ett X800 redan möjligheten att köra CF men att alla kort i R5x0 generationen skulle kunna fungera som "master cards".

Permalänk
Medlem

GTX ÄR nVidias ultra vad jag läst, och GT är fortfarande GT, dvs just under. 7800LE/NU har inte börjat säljas än, men jag förstår ändå att nVidia släpper sitt fetaste kort först, då kan de ju totalt blåsa skallen av folk i prestandatesterna och spänna sina muskler lite.

Ska bli spännande att se hur det ter sig, själv sitter man och suger på ett 6600GT istället och det duger bara fint

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Då var det bestämt, ett 7800GT blir det

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Hedersmedlem

7800 kort finns att köpa i mängder men frågan är om 520 blir en pappers lasering.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vilket kort tror ni att kommer att hamna närmast 300€-sträcket? Alltså upp till 350€ då Jag ska köpa ett av dem men det beror lite på priset... ett 7800gt e vad jag hoppas på ännu, fast det blir väl ett nu eller le. Tror ni att det kommer att gå att låsa upp pipes på dem? Och hur mycket minne kommer de att ha? Det känns ju lite som att 6800le är lite "gimpad" just nu pga att den bara har 128mb minnne. Och har nån hört nåt om kort typ 6600gt (7600gt)?

Oj, vad många frågor det blev Men jag är lite osäker på om det är värt att vänta med att köpa en ny dator...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

läste nånstans att ATi ska göra samma som Nvidia såå tat lungt,,,

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk

Sando:7800GT kommer gå ner i pris under september till runt 3500kr. Och nej, man kan inte öppna pipes/vertex på 7800GT, och det lär inte heller gå på NU och LE.
Det kommer dröja runt en månad innan få vi höra nåt om 7600 och 7200 serien.

Har du mer frågar så bör du starta separat tråd, för dina frågor har absolut inget med den här tråden att göra.

OnT: Jag tycker att hela nya generationen av ATI kort känns som en flopp redan innan de har änns släppt. Med 16pipes och skyhög core på över 600 till 700mhz räcker bara för att komma upp till prestanda av GTX känns ju skrattretande. Varför kunnde inte de hålla sig tilll 0.11 core teknologi istället? Då skulle de inte vara i den skiten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Jag skiter i vilket nvidia for life...

jag e bra sugen på ett 7800gt med men 7800gtx kortena kostar ju typ 300 kr mer ...

väntar väl ett tag till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jag skiter i vilket nvidia for life...

jag e bra sugen på ett 7800gt med men 7800gtx kortena kostar ju typ 300 kr mer ...

väntar väl ett tag till...

Det var ju väldigt intressant att höra, tack för att du postade det i denna tråd om R520

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sando:7800GT kommer gå ner i pris under september till runt 3500kr. Och nej, man kan inte öppna pipes/vertex på 7800GT, och det lär inte heller gå på NU och LE.
Det kommer dröja runt en månad innan få vi höra nåt om 7600 och 7200 serien.

Har du mer frågar så bör du starta separat tråd, för dina frågor har absolut inget med den här tråden att göra.

OnT: Jag tycker att hela nya generationen av ATI kort känns som en flopp redan innan de har änns släppt. Med 16pipes och skyhög core på över 600 till 700mhz räcker bara för att komma upp till prestanda av GTX känns ju skrattretande. Varför kunnde inte de hålla sig tilll 0.11 core teknologi istället? Då skulle de inte vara i den skiten.

http://w1.184.telia.com/~u18410198/SNEMOTICON13.gif

Kommer inte ihåg var jag läste det men det sas att 7600/7200 kan dröja bra länge och nvidia istället sänker priserna på nuvarande kort.

Det är bara R520 det är strul med, RV515 och RV530 sägs gå riktigt bra och att enda anledningen till att dom inte lanseras är för att ATI vill lansera R520 först.

16 pipes låter inte bra, förra gången ATI försökte konkurera med färre pipes (X800Pro) gick det inte alls bra. Anandtech sa dock att ATI skulle lansera en XL-modell först och då skulle ju 16 pipes funka för med en frekvens på 6-700Mhz lär det bli klart snabbare än 7800GT.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag tror oxo de kommer öka antalet pipes senare, problem är ju till för att lösas och de kommer lyckas med det men för att inte tappa för mycket mark mot Nvidia så måste de ju lansera snart och då fick det bli med 16 pipes (om det nu ligger nån sanning i ryktena).

Angående 7600 osv är jag inte helt övertygad av att det kommer några sådana. 7800 är ju bara en lite uppbiffad variant (= fler pipes) av 6800 så jag ser ingen direkt anledning till att släppa en 7600 när redan 6800NU har 12/5(?) och 6800GT/Ultra har 16/6 pipes. Men tipsa mig gärna om länkar till rykten om detta om ni har!

Permalänk
Medlem

ÄVEN om det bara är 16pipes aktiverade på de första R520modellerna så är kortet fortfarande betydligt snabbare än R420 vid samma klockfrekvenser.. ati har gett r5** serien en ny rasterzier.. betydligt fler vertex shaders, bättre minneshanteringosv..

kommer eventuellt också använda sig av 1.4ns moduler på en delmodeller (däribland XL som kommer först)..

vi pratar "extreme pipes" haha..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
7800 är ju bara en lite uppbiffad variant (= fler pipes) av 6800 så jag ser ingen direkt anledning till att släppa en 7600 när redan 6800NU har 12/5(?) och 6800GT/Ultra har 16/6 pipes.

Är inte alla versioner av grafikort "uppbiffade" versioner av generations gkort innan de?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Magalar kanske menar att dom inte har komit med något rafflande nytt utan gjort det lite för lätt för sig och "bara" slängt på flera pipes m.m.m på en gammal konstruktion.

Tror atr R520 kommer rocka fett!=)

Permalänk
Medlem

Japp, precis så menar jag. Men "uppbiffade" förklarade väl inte så tydligt eftersom det DataNusse säger stämmer

Iaf har jag fått för mig att 7800-korten är samma som 6800 med fler pipelines och lite trimmad effektförbrukning, men det kanske inte är en helt rättvis bild.

Permalänk
Medlem

Somsagt, det går inte mäta pipes med pipes. ATI kanske kör med dubbelt så många ALUs i sina pipes på R520 och har somsagt en ny rasterizer och lite andra saker som förmodligen kan miska gapet mellan 16 och 24 pipes prestandamässigt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Lite ny information: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1333876423#post1...

Citat:

In terms of performance, ATI believes the R520 should exceed the GeForce 7800 GTX in benchmark tests if it can get the proper clock speed, but recognizes that NVIDIA has some headroom to overclock the GeForce 7800 clock speeds.

Låter ju inte speciellt övertygande, lite för mycket "tror" och "ifall". När ATI själva säger detta kan man nog med ganska stor säkerhet säga att R520 inte kommer vara någon 7800 "dödare". R520 ser verkligen ut att bli ATIs motsvarighet till nVidias misslyckade FX...hypat, försenat och när det väl dyker upp så är det klockat till max för att ens hänga med konkurentens kort som funnits på marknaden i månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Lite ny information: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1333876423#post1...

Låter ju inte speciellt övertygande, lite för mycket "tror" och "ifall". När ATI själva säger detta kan man nog med ganska stor säkerhet säga att R520 inte kommer vara någon 7800 "dödare". R520 ser verkligen ut att bli ATIs motsvarighet till nVidias misslyckade FX...hypat, försenat och när det väl dyker upp så är det klockat till max för att ens hänga med konkurentens kort som funnits på marknaden i månader.

Jep.. Tråkigt. Man kanske inte ska säga för mycket innan man vet hur pipesen funkar, men det känns litet som om ATI 'gjort en Prescott' och satsat på klockfrekvens, medan NVidia gjort en Athlon64 eller Pentium-M... Vi vet ju hur det gick i den kampen på processorsidan...

Jag gillar ATI och hade hoppats på en stark release från dem. Kanske inte primärt för att jag gillar dem, utan mest för att jag hoppades det skulle sänka priserna på dagens high-end kort.

Om R520 sopat banan med 7800GTX, så hade NVidia varit tvunga att sänka priset på 7800GTX, och introducera sitt Ultra som ny top-of-the-line... Nu verkar det inte hända, så då kan NVidia kan ligga och vänta med sitt Ultra ett tag till (och priserna på t.ex. 7800GTX kan alltså ligga kvar hyfsat oförändrade)...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Lite ny information: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1333876423#post1...

Låter ju inte speciellt övertygande, lite för mycket "tror" och "ifall". När ATI själva säger detta kan man nog med ganska stor säkerhet säga att R520 inte kommer vara någon 7800 "dödare". R520 ser verkligen ut att bli ATIs motsvarighet till nVidias misslyckade FX...hypat, försenat och när det väl dyker upp så är det klockat till max för att ens hänga med konkurentens kort som funnits på marknaden i månader.

Ja det låter ju inget vidare just nu för ATI, efter att ha tape-out:at den (bra svenska:rolleyes: ) ) 3 ggr så hade man ju hoppats att det skulle vara lite bättre.
Men det kanske det är också, vi har ju inte sett några tester ännu och inte sett de slutgilita specifikationerna.

Permalänk
Medlem

vi får hoppas på att ati bara sitter och är luriga och säger att det inte kommer att va så övderdrivet bra, och sedan bara kasta ut någe grymt kort!

men skulle dom inte släppa ett 580 också?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
vi får hoppas på att ati bara sitter och är luriga och säger att det inte kommer att va så övderdrivet bra, och sedan bara kasta ut någe grymt kort!

men skulle dom inte släppa ett 580 också?

Knappast. CEO(Conference call) som quoten lite högre upp är tagen från är ett sätt för företagen att redovisa deras kvartalresultat samt svara på frågor från börsanalytiker om hur företaget kan tänkas gå. Gå ut med felaktiv information är direkt olagligt och resulterar i stämningar och långa fängelsestraff.

ATI som är ett börsnoterat företag ägs av aktieägare, man kan inte gå ut och ljuga i ett CEO då man lurar sina egna investerare och manipulerar börshandeln.

Så nej, tror inte folk borde ha några större förväntningar på att R520 kommer kunna matcha nvidias motsvarighet.

Permalänk

asså. gtx ultra finns redan ^^

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

R580 känns ganska dumt att köpa med tanke på r600 som skall komma ut några månader efter det. DX10 WGF2.0 Vista stöd m.f. baby

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Jösses, se theinq som fakta källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Jösses, se theinq som fakta källa?

Att R520 har 16 pipelines må fortfarande vara obekräftat men om du läser min länk så ser du att även ATI själva verkar vara osäkra på ifall kortet kommer räcka till för att bräcka 7800.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sando:7800GT kommer gå ner i pris under september till runt 3500kr. Och nej, man kan inte öppna pipes/vertex på 7800GT, och det lär inte heller gå på NU och LE.
Det kommer dröja runt en månad innan få vi höra nåt om 7600 och 7200 serien.

Har du mer frågar så bör du starta separat tråd, för dina frågor har absolut inget med den här tråden att göra.

OnT: Jag tycker att hela nya generationen av ATI kort känns som en flopp redan innan de har änns släppt. Med 16pipes och skyhög core på över 600 till 700mhz räcker bara för att komma upp till prestanda av GTX känns ju skrattretande. Varför kunnde inte de hålla sig tilll 0.11 core teknologi istället? Då skulle de inte vara i den skiten.

http://w1.184.telia.com/~u18410198/SNEMOTICON13.gif

Vart har du sett att 7800gt ska gå ner i pris?