Kan inte se min nya linux partition

Permalänk
Medlem

Kan inte se min nya linux partition

Tja, n00b på linux!
Kör på RedHat och har skapat en ny partition (primary) som heter /dev/hda4, jag ser den om jag kör fdisk.

Hur i helsike gör jag för att komma åt den partitionen?

Vad jag förstår skall man "mounta" den, och det förösker jag göra genom att skriva

mount -t ext2 /dev/hda4 /mnt/sto

(där sto är en mapp jag själv skapat)

Jag får då upp felmedelandet:

"mount: wrrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda4 or too many mounted file systems"

Kan tillägga att jag endast har CD-läsaren och en Win-disk mountat

HEEELP!!

Permalänk

Har du skapat ett filsystem oxå med mkfs?

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

jag skrev

mkfs.ext3 /dev/hda4

sen gick det att mounta!

Permalänk
Medlem

(Jag är inte så hajj på det här med filsystem, så någon får rätta mig om jag har fel här.)
Om du mountar en ext3-disk som ext2 så förlorar du hela meningen med att ha ext3, då ext3 bara är ext2 med journal-grejer. (bara en gissning, som sagt)

Om du vill montera disken varje gång du startar datorn så skriv:

sudo nano /etc/fstab

(förutsatt att du har ett system som kan använda sudo, annars får du byta ut det mot vad du nu har för att få admin-rättigheter)
nano är en konsoll-baserad text-editor, du kan givetvis byta ut den mot gedit eller något liknande om du så vill, undvik dock program som stöder formatering av texten (exempelvis openoffice eller abiword)

Skriv sedan in informationen enligt samma mönster som resten av dina monteringar är skrivna.

Vet inte hur kunnig du är, så jag drog ner det till hur jag skulle förklarat för min lillasyster.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)