Permalänk
Medlem

Damn small Linux swap

Efter lite klyddande med BeOS på min morsas gamla dator så bestämde jag mig för att prova DSL.
Så jag laddade ner det och valde att installera det på datorns hårddisk. För jag har ändå inget på den.
Men nu har jag ingen swap partion på hårddisken så jag antar att jag gjorde nåt fel i installationen av OS:et.

Men vad är det för kommando man ska skriva för att partionera hårddisken då?
För när ramminnet tar slut så fryser allt och man måste reboota.

Väldigt störigt MAO

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

för att partitionera hårddisken:

fdisk /dev/<hårddisk>

för att aktivera swappen:

swapon /dev/<hårddisk>

men bättre är att lägga till swappen i /etc/fstab.

och antagligen så har du redan använt hela disken till systempartitionen, och då är det lättare att börja om från början än att ändra storlek å sånt på de befintliga partitionerna.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Ja men det var det jag tänkte göra.

Men ska jag skriva:

swapon /etc/fstab

efter jag har partionerat disken, i detta fallet /dev/hda ?

Edit: Förresten, ska man inte ställa in hur stor swapen ska vara?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r

Edit: Förresten, ska man inte ställa in hur stor swapen ska vara?

swap on, swap off Daniel-san..

swapen blir ju lika stor som partionen givetvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jaha, jag missupfattade. Fick för mig att man skulle lägga swapen på samma som OS partionen.

Men då ska jag göra en hdb eller?

Kan tillägga att jag bara har en hårddisk

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Du kan skapa en swapfil med

dd if=/dev/zero of=/mnt/.swapfile bs=1M count=512 mkswap /mnt/.swapfile swapon /mnt/.swapfile

lägg till i/etc/fstab för att mounta den vid boot

/mnt/.swapfile swap swap defaults 0 0

count styr storleken av swapfilen, 512MB nu

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Ok, ska jag göra det innan eller efter installationen?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Med Mr.K:s förslag behöver du inte installera om över huvud taget

Permalänk
Medlem

aha, så man behöver inte en separat partion till swapen? :S
Förstår inte riktigt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
aha, så man behöver inte en separat partion till swapen? :S
Förstår inte riktigt.

Nepp, det behöver man inte. Man kan ha den i en fil istället om man vill.

Permalänk
Medlem

ok, då provar jag detta senare.
Hoppas det funkar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa vad ni kommit fram till (hela tråden alltså, läste ungefär halva och såg massa missförstånd), så det är möjligt att detta redan är förklarat, men here goes iallafall.

Först måste du göra en partition, det spelar ingen roll vilken fysisk hårddisk denna ligger på och bör lämpligen ligga runt 1 eller 2 GB på de flesta systemen jag stött på. Denna partition ska sedan formateras som swap partition och kan manuellt sättas på igenom swapon kommandot. För att sätta på swapon på boot så får du lägga till detta i fstab genom att förslagsvis skriva in "sudo gedit /etc/fstab" (eftersom att du kör Ubuntu så fungerar det här komamndot ).

Jag anar att jag gick in lite för basic, men det är bättre att vara tydlig från början om man inte vet vad den tilltalade redan vet tycker jag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Får man passa på att fråga vad DSL tar upp för diskutrymme när det är installerat?
Har fått för mig att testa installera på ett USB-minne

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Orkade inte läsa vad ni kommit fram till (hela tråden alltså, läste ungefär halva och såg massa missförstånd), så det är möjligt att detta redan är förklarat, men here goes iallafall.

Först måste du göra en partition, det spelar ingen roll vilken fysisk hårddisk denna ligger på och bör lämpligen ligga runt 1 eller 2 GB på de flesta systemen jag stött på. Denna partition ska sedan formateras som swap partition och kan manuellt sättas på igenom swapon kommandot. För att sätta på swapon på boot så får du lägga till detta i fstab genom att förslagsvis skriva in "sudo gedit /etc/fstab" (eftersom att du kör Ubuntu så fungerar det här komamndot ).

Jag anar att jag gick in lite för basic, men det är bättre att vara tydlig från början om man inte vet vad den tilltalade redan vet tycker jag.

Mjo, men nu skulle jag inte lägga det på min dator som sagt utan på min morsas gamla.
Och hårddisken på den ligger på 2.5GB så jag tänkte mer ca 500 MB swap

Men min fråga var ju HUR man ska partionera hårddisken så det blir en swap partion. Men nu fick jag ju förklarat att man inte alls behövde göra en egen partion.
Man kunde ha den som en fil på hdd'n istället.

Men om du orkar förklara hur man gör en egen partion till swapen så säg gärna
Och eftersom det verkar som om du misuppfattat det(iom att du trodde att jag skulle köra Ubuntu)
så ska jag alltså installera Damn Small Linux på disken.

EDIT: Är det någon fördel att ha swapen på egen partion respektive swapen på den vanliga partionen?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Är det någon fördel att ha swapen på egen partion respektive swapen på den vanliga partionen?

Med 2.6-kärnan är de båda sätten likvärdiga, men med äldre kärnor går det snabbare med en swappartition.

Permalänk
Medlem

OK, så eftersom DLS är 2.4 så får det alltså bli en egen

Tack för alla svar. Tror jag kommer lösa det nu

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Oh, tänkte inte på att du skulle köra din på din mors dator (även om jag läste det så lyckades jag fullkomligt ignorera det ).

Är det verkligen ingen prestandaskillnad alls på fil och partition i de nya systemen? Skulle nog vara nyttigt att föra över swapen till en annan disk isåfall... lite ont om partitionsplatser.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Med 2.6-kärnan är de båda sätten likvärdiga, men med äldre kärnor går det snabbare med en swappartition.

Vet inte vem som har spridit den lögnen, men personen i fråga gjorde inte användarna någon tjänst. Läs lite vad Linux-utvecklarna har att säga till om det på LKML (Linux Kernel Mailing List), om du nu orkar gräva fram mailen...

Man kanske inte märker allt för stor prostandaskillnad, men risken finns att kärnan hamnar i ett "dead lock" om man kör swappen som en fil på ett filsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Vet inte vem som har spridit den lögnen, men personen i fråga gjorde inte användarna någon tjänst. Läs lite vad Linux-utvecklarna har att säga till om det på LKML (Linux Kernel Mailing List), om du nu orkar gräva fram mailen...

Om det inte stämmer så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för spridning av falsk information. Dock har jag läst om det på ett flertal ställen så jag antog att det var så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Om det inte stämmer så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för spridning av falsk information. Dock har jag läst om det på ett flertal ställen så jag antog att det var så.

Problemet är det att om man läser/skriver data från/till ett filsystem så måste först minne allokeras för att det ska gå att genomföra. Däri ligger problemet: om minnet redan är slut och kärnan behöver allokera mer genom swappen så kommer det i sin tur kräva mer swap-utrymme, som i sin tur också kräver mer, o.s.v. I värsta fall kan det som sagt resultera i en dead lock.

Sedan kan det ju finnas en eventuell fragmentering om man kör det som en fil. Det blir en viss "overhead" med att köra swappen på ett filsystem.