Permalänk
Medlem

65grader med Reserator!! problem

har installerat zalman Reserator1+ igår på Cpu, gpu, och min temp e påm 60-67 Grader.

Tror ni jag har satt för mycke Kylpasta( AS5) ? Antagligen

Kan tillägga att detta är samma temperatur som jag hade innan med min Zalman cnps7700 koppar.

Tips?'

Sen vad finns de för program jag kan se Grafikkorts temp på som är pålitligt och inte visar fel som riva tuner.

Tackar i förhand och ursäktar för min kanske lite Noobiga fråga men tror de har med kylpastan Sj...?

Permalänk
Medlem

du har nog helt enkelt monterat fel både nu och med den förra kylaren. Gör om gör rätt

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Avstängd

Som sagt tusen gånger, med as5 ska du ha ett halvt riskorn stor blobb på mitten av heatspreadern.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att den helt enkelt visar fel temp, har du kollat vad du har för vatten temp?

Permalänk
Medlem

jag har kollat i Bios och de e för högt. kan tillägga att jag har en amd Athlon64 3400, och en stacker som gör att burken i säg är hysat kyld. Sen har jag 2 liter destilerat batteri vatten och 500ML av de Zalman vattnet man fick med..... Jepp testar att lägga om de som ni säger..

En sak till: ska på LAn imon och behöver då koppla ut den. Ska jag tömma den och sen dra upp slangarna som går in till reseratorn eller? sen utan att de rinner ut från slangarna hur gör jag ??

Permalänk
Medlem

Bara för att du har kollat i BIOS så innebär det inte att sensorn visar rätt temp, känn på slangen som går "ut" från cpu så får du en liten aning om hur varmt det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Ja min temp sensor visade att mitt gammla mobo var 90 grader C och prollen kunnde vara 130 ibland...hehe gissa om den varnade för överhettning

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter då och vad är luftemperaturen? Var står reseratorn? Du kan kolla i FAQ delen i min länk nedan och beräkna om det är en trolig temperatur för ditt system.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

för mycket kylpasta. Hade fört över 50 grader med min reserator 1+, men tog bort all pasta och la bara ditt ett riskorn stor klick, smetade ut med en bit papper och nu är den 40grader.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

min 3200+ ligger på ~35-40C med Big Typhoon luftkylning, och jag har mer än ett halvt riskorn AS5 på prollen. Trodde reseratorn skulle vara bättre. Har kollat runnt lite förut idag på reserator 1+ (den svarta), funtar nämligen på att köpa en sådan, men just tempsen som oroar mej.

Lånar din tråd och frågar en liten sak, kopplar man vattnet genom grafikkortet eller processor först?

?? tank - cpu - vga - tank ??

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rux
min 3200+ ligger på ~35-40C med Big Typhoon luftkylning, och jag har mer än ett halvt riskorn AS5 på prollen. Trodde reseratorn skulle vara bättre. Har kollat runnt lite förut idag på reserator 1+ (den svarta), funtar nämligen på att köpa en sådan, men just tempsen som oroar mej.

Lånar din tråd och frågar en liten sak, kopplar man vattnet genom grafikkortet eller processor först?

?? tank - cpu - vga - tank ??

CPU först. Grejen med reseratorn är ju att den är passiv. Klart den får lite sämre grader, men det är TYST!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
CPU först. Grejen med reseratorn är ju att den är passiv. Klart den får lite sämre grader, men det är TYST!

Okej, tack ja det är den ju, om jag nu skaffar en sån så är problemet att få tyst på hårddiskarna

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rux
Okej, tack ja det är den ju, om jag nu skaffar en sån så är problemet att få tyst på hårddiskarna

jo exakt. Det är liite svårt att få tyst på hårddiskarna.. måste också komma på något bra.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
jo exakt. Det är liite svårt att få tyst på hårddiskarna.. måste också komma på något bra.

flashdisk?

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

hmm jag har lagt om den och det står att den ligger på imellan 55-69 grader.. Vilket jag är 100% säker på är fel då den går rätt stabilt + att den är varm men inte så värst mycket. har den bredvid datorn på golvet. kopplad först till Cpu sen till vga. hur ska jag få reda på rätt temp om den är sönder.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Re: 65grader med Reserator!! problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbox
har installerat zalman Reserator1+ igår på Cpu, gpu, och min temp e påm 60-67 Grader.

Tror ni jag har satt för mycke Kylpasta( AS5) ? Antagligen

Kan tillägga att detta är samma temperatur som jag hade innan med min Zalman cnps7700 koppar.

Tips?'

Sen vad finns de för program jag kan se Grafikkorts temp på som är pålitligt och inte visar fel som riva tuner.

Tackar i förhand och ursäktar för min kanske lite Noobiga fråga men tror de har med kylpastan Sj...?

Du säger själv att du hade samma temp med din Zalman 7700. Det får mig att tänka lite på att din sensor är kanske kass.
För den tempen skall du inte i normala fall ha varken med Zalman kylfläns/vatten.
Om det är MSI mobo du har så prova att uppdatera Biosen. Har du garanti kvar så kontaka återförsäljaren så får dom åtgärda det.
Återigen så tror jag att din tempsensor inte fungerar korrekt på moderkortet.
Om du tycker att datorn inte krånglar nåt så kör på, inget att bry sig om.
En sak till du skall ha 2.5L vatten i reseratorn inte 2L.
Har själv en Reserator som jag har kört i över 1år och har funkat prima både på mitt gammla NFII system och då kylde jag en Xp-M 2600+@27000mzh och ett 6800GT@Ultra. Så det va inga problem. Tempen va lägre än med luften.
Just nu så kyler jag Cpu->Nordbryggan på ett Nf4 sytem och tempen är väldigt bra även när jag pressar systemet så stiger det max 5c.
Skall slänga i Grafikkortet snart och kyla den med, för jag känner att det kommer att funka alldeles utmärkt.

Permalänk

Ja fläskar jämt på gärnet me kylpasta, säkert fel.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

ok så mycket DualCore. Aaa är nästan säker på att sensorn är fel. jag har haft denna datorn i 1.5 år och har haft Zalmans kylare 7700 i både koppar och koppar, aluminium och nu Reseratorn och tempen vissar alltid över 60. Min kunniga kompis har desutom satt den första kylaren jag hade. vad kostar en sån sensor som du har utanpå som vissar exakt?

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.