iPodkonkurrenter arga

Permalänk
Melding Plague

iPodkonkurrenter arga

<font style="font-size: 10pt"><b>iPodkonkurrenter arga</b></font> <small class="small">lördag 10 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi har tidigare nämnt iPod Nano, den senaste MP3-spelaren från Apple. En av de viktigaste detaljerna med Nano är att den är billig, modellen med 2GB utrymme kostar 1995 kronor och modellen på 4GB kostar 2495 kronor. Detta är mycket billigare än likvärdiga modeller från andra tillverkare. En av anledningarna till att MP3-spelaren inte kostar så mycket är att Apple köpt upp väldigt stora delar av Samsungs flashminnen och därför fått ett lågt pris per minne.
<br />
<br />Asiatiska tillverkare av MP3-spelare är upprörda över detta och vissa menar att Apple och Samsung samarbetar för att konkurrera ut mindre tillverkare som inte har råd att ta så lite betalt för sina produkter. Samsung hävdar dock att Apple inte fått något speciellt pris på flashminnena som andra tillverkare inte skulle fått.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant nyhet. Vem vet, kanske Apple växer upp till nästa stora monopol-satan?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Gör inget för mig, Apple vet vad dom sysslar med och dom gör det bra.

Permalänk
Medlem

tycker det är lite patetiskt. ja menar, äre så konstigt att om man köper stora mängder får man mängdrabbat. det är ju precis som i alla andra industrier , marknader och områden. liten upplaga = dyrt, stor upplaga = billigt. de andra tillverkarna kan garanterat få samma pris, om de nu köper samma mängd, om de inte kan köpa så stora mängder, gå ihop då o köp ett parti tillsammans, hur svårt kan det vara klart samsung uppmuntrar att kunderna ska köpa stora mängder, vilket vinstdrivande företag vill inte det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Så är det väl alltid, de störra företagen kan köpa mer och således bli billigare.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

men det hindrar ju inte småföretagen att gå ihop o köpa tillsammans

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Bara bra enligt mig, Apple har ett bra ryckte och vet va dom sysslar med!

Bättre och billigare Ipod Nano spelare åt folket \o/

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Något säger mig Intel vs rabbat

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

vem bryr sig så länge det betyder lägre rpiser för oss konsumenter, apple har nu satt ribban högt, eller kanske ska säga lågt bara för nån att utmana.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag stör mig lite på Apple faktiskt.. Ogillar nånting så slutet och bygger på egna standarder. Föredrar allt PC-marknaden då där man visserligen iprincip blir på packad windows men där konkurensen på övriga grejor är stort

Permalänk
Medlem

o på vilket sätt gäller detta ipod? man kan ju i och för sig säga att man får itunes på köpet vare sig man vill eller inte, men där kan man ju precis göra som när man blir påpackad windows, välja nått annat program. finns ju flera att välja.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ja det är lite skumt, verkar som Appfle gett sig tusan på att utrota alla konkurrentre nu. den borde ju kunnat säljas för nära 3000 utan problem egentligen. (?)

jaja, en är påväg till mig nu. fick leveransmail nyss.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag stör mig lite på Apple faktiskt.. Ogillar nånting så slutet och bygger på egna standarder. Föredrar allt PC-marknaden då där man visserligen iprincip blir på packad windows men där konkurensen på övriga grejor är stort

Med tanke på att de går över till x86 så stämmer det ju verkligen inte. Och hårdvaran i dagens Macar är ju densamma som på PC-sidan, bortsett från moderkort och processor då. Så så jädra slutet är det inte.

Permalänk
Medlem

grafikkorten är desamma, men om ja inte minns fel har de annan firmware

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
grafikkorten är desamma, men om ja inte minns fel har de annan firmware

Sant, glömde det, men då beror det ju inte på Apple, utan grafikkortstillverkarna, men rent hårdvarumässigt skiljer de ju inte. Man kan ju hoppas att det segmentet breddas när väl x86 implmenteras.

Permalänk
Medlem

Trött på att alla småföretag alltid ska whina så fort dom inte klarar av att hänga med marknaden och dess priser, hade jag varit apple så hade jag ignorerat dom och konkurerrat ut som som fan.

Permalänk
Medlem

det är ju precis va apple gör, inte f** höjjer de priset bara för att andra företag gnäller. hade apple inte redan haft så låg marginal på Nanon så hade de säkerligen lagt priset lite lägre, men det är klart, då skulle de hota shufflen prismässigt o den är för ny för att låta gå i graven redan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Intressant att när Apple gör något sånt här så ploppar fanboisen fram och applåderar. Om det hade varit något annat större företag (MS, Intel?) så hade det varit lynchstämning. (Ööhö dööhö de konkurrerar ut de små originella blaa haa döö höö monopol dööh etc).

Permalänk
Medlem

nu är du allt lite hård, apple släpper en produkt som har mycket lågt pris för vad man får. så gillar man att man får mycket för lite pengar, är man direktkvalificerad till att vara en fanboy då? du kanske bara köper det dyraste, springer hellre o köper en spelare för samma pengar, men från mindre företag, men på 2 Gb istället för 4 Gb. detta är ju tvärt om, apple sätte låga priser o tvingar de andra att göra likadant, kanske lägga sig under t.ex. om man därmot tvingar andra tillverkare att bara ens produkt annars får man inte bra pris, ja då äre ju mera tveksamt. men det är ju en helt annan sak.

med ditt resonemang så betyder det att företag som primerar låga priser inte är bra, det får stå för dig jag gillar det. spelar ingen roll om det är apple,ms,intel,amd,iaudio,creative, JOS eller vilket annat företag som prispressar så länge det kommer oss konsumenter till gagn.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Intressant att när Apple gör något sånt här så ploppar fanboisen fram och applåderar. Om det hade varit något annat större företag (MS, Intel?) så hade det varit lynchstämning. (Ööhö dööhö de konkurrerar ut de små originella blaa haa döö höö monopol dööh etc).

om MS gör en bra produkt så ska jag applådera. det enda de gjort riktigt bra är Råttorna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Trött på att alla småföretag alltid ska whina så fort dom inte klarar av att hänga med marknaden och dess priser, hade jag varit apple så hade jag ignorerat dom och konkurerrat ut som som fan.

Fan det var nog det dummaste jag någonsin hört. Vad tror du händer när det bara finns ett företag på marknaden?

Visa signatur

Xbox: 1.4 --- SmartXX --- 200Gb --- 110 Spel.

Dator: CPU: Amd 2200+ RAM: 1024 DDR HDD: 610GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om MS gör en bra produkt så ska jag applådera. det enda de gjort riktigt bra är Råttorna.

Produkten spelar ingen roll. Det är sättet som företaget agerar på. Jag hoppas ingen är så naiv att dom tror att apple gör det här för att vara snäll?

För övrigt är det också kul att det räcker med en bild för att folk ska gå igång. Är det ens nån som har testat den här?

Permalänk
Medlem

klart de inte gör det för att vara snäll, de gör det för att sälja mycket spelare, precis som alla andra företag, de vill tjäna pengar. men om de vill sälja mycket genom att ha låga priser, varför då klaga som konsument

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Produkten spelar ingen roll. Det är sättet som företaget agerar på. Jag hoppas ingen är så naiv att dom tror att apple gör det här för att vara snäll?

För övrigt är det också kul att det räcker med en bild för att folk ska gå igång. Är det ens nån som har testat den här?

let upp min post i förra nyheten om detta så ser du att jag anmärkte på det redan där.

nej, men har man testat andra iPods så vet man vad man kan förvänta sig. och Apple har inte råd att inte leva upp till de förväntningarna helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint