Permalänk
Medlem

hjälp med bärbar dator!

hej!

jo det är så att jag funderar på att köpa en bärbar dator men kan inte så mycket om grejerna så jag har lite frågor till er kunniga!

har kollat runt en del och hittat en hp dator som verkar helt ok.

länk: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/23355-186369-12...

vad tror ni om den? är det ok att lägga 8500 för den?

hårddisken kanske inte är så snabb. kommer det att märkas?

hur funkar denna dator med spel? Har ingen koll på det grafikkortet nämligen.

huvudprioritet för mitt användande är titta på film, surfa, redigera foton och filmer samt spela lite spel ibland.

vad säger ni? är den värd 8500 eller ska jag leta efter nåt nytt?

Visa signatur

/Johannes

Permalänk
Medlem

Den är inte värd 8500:- då Siba säljer en likvärdig för 6990:-

Lite klenare processor (Sempron 2800+) men 512 ram och X200 grafikkort har den iaf. Dock tar det grafikkortet från ramminnet, men det är bara att köpa till ett 512-minne så har du en prisvärd bärbar. Annars borde du gå upp till 10000:- och köpa Acer 5021WLMi. X200 är inte speciellt starkt. Men du kan säkert köra UT2004 på high.

Permalänk
Medlem

hmm hittar den inte på siba?

okej skall kolla den Acer datorn!

Visa signatur

/Johannes

Permalänk
Medlem

Tror den datorn var med i deras senaste reklamblad, på första sidan till och med. Men spana in Acern om du kan lägga på 2000:- den är prisvärd och har ett bra grafikkort. Med den datorn kan du till och med köra Battlefield 2 på medium med lite mer ramminne

Permalänk
Medlem

Re: hjälp med bärbar dator!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeenyus
hej!

jo det är så att jag funderar på att köpa en bärbar dator men kan inte så mycket om grejerna så jag har lite frågor till er kunniga!

har kollat runt en del och hittat en hp dator som verkar helt ok.

länk: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/23355-186369-12...

vad tror ni om den? är det ok att lägga 8500 för den?

hårddisken kanske inte är så snabb. kommer det att märkas?

hur funkar denna dator med spel? Har ingen koll på det grafikkortet nämligen.

huvudprioritet för mitt användande är titta på film, surfa, redigera foton och filmer samt spela lite spel ibland.

vad säger ni? är den värd 8500 eller ska jag leta efter nåt nytt?

Först och främst är din nämnda dator inte speciellt bärbar. Jag har själv en lika tung bärbar och det är obekvämt att bära den tillsammans med böcker och sånt till univeresitetet, sen har den dessutom kort batteritid, till slut så har den ett dåligt grafikkort, grafikkortet fungerar bra till Warcraft 3 men inte till de nyaste populäraste spelen.

Tyvärr kostar det mer än 8500kr för en bärbar som dels uppfyller bärbarhetskriterier, och som även uppfyller somliga kriterier för stationära datorer. Min slutsats är att du fokuserar mer på aspekter som vikt och batteritid om du verkligen vill ha en bärbar. De börjar bli bärbara vid 2,5 kg. Dell har bra datorer bl.a. latitude 510, 610 och inspiron 510m, 6000. Säg bara inte emot angående att 3,6 kg inte skulle vara för mycket, jag är 1,80 väger 87 kg och bär min 3,6 kgs dator i en samsonite väska med mus, kablar, böcker osv. Bläh, nästa bärbara jag köper ska ha halva vikten. Den korta batteritiden gör att jag alltid måste ha kablar med mig. Det är en presario 32xx.

Om du vill kunna spela på den ska det åtminstone vara ett så kallat ATI 9700, ATI x700 eller geforce 6600 grafikkort i. Lätta datorer med lite prestanda brukar ha åtminstone 1,6 GHz Turion/Pentium M. För att hålla en budget under 11000-10000 kr måste man tyvärr snåla in på grafikkortet. Leta då efter alternativ med geforce 6200 / Radeon x300 grafikkort.

Här kommer ett exempel på en lite bätte dator...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=42225
Här kommer ett exempel på en lite lättare dator...
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||