datorn hackar och fryser....

Permalänk

datorn hackar och fryser....

hej
jag har ett problem
min dator är helt nyformaterad
nyscannad med adaware, spy boot och kaspersky antivirus
inga problem hittade

men ändå så fryser datorn till och bara stannar upp eller så hackar musen när man skall göra något!

till exempel när jag går in i utforskaren och skall öppna en enkel mapp på skrivbordet så tar det 1 minut innan jag kommer in i mappen! sedan fungerar det bra ett tag till och sedan kanske jag skall öppna start menyn och då tar det lika långt tid.

vad är det för fel?

EDIT:
Det är så jävla tråkigt när man väl tagit sig råd och gått och köpt en helt ny dator (22 augusti) så är det bara problem efter problem!
vill bara ha en dator som flyter på och inte krånglar hela jävla tiden!

EDIT2:
Jag tryckte "ctrl alt del" och kollade i aktivitetshanteraren vad som pågick under en frysning/hackning och såg att explorer.exe drog 99 i CPU och 32000 i minnesanvändning.

det förklarar ju kanske varför det stannar upp och hackar men varför? vad skall jag göra för att undvika problemet?

Permalänk
Medlem

döda processen

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

ja och vad löser det när jag dödar explorer.exe?
då fungerar ju inte windows och jag måste starta om och vips så är explorer.exe där igen och samma problem händer!

Permalänk
Medlem

Döda explorer.exe
Arkiv / Ny aktivitet - Skriv: Explorer.exe

Får den explorer.exe också 99 i CPU användning?

Permalänk
Medlem

händer mig ibland efter formatering

bara i med windowsskivan igen eftersom att man lika gärna kan formatera igen

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

men va fan!
jag orkar inte formatera igen! jag har säkert formaterat 20 gånger sedan jag fick den här nya datorn!
det har bara varit problem!
jag vill ha en förklaring till varför en ny dator bara är skit

Permalänk

Har du installerat alla drivrutiner? Till moderkort, ljudkort, grafikkort mm.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk

nForce4 AMD Edition (6.66) - Windows XP/2000 (32-Bit)
geforce grafikkorts drivrutiner - Version: 78.01

de är installerade

Permalänk
Medlem

ja har samma problem. Musen,datorn å ljudet börjar lagga, det händer när ja ser på film. Jag har ingen anning om vad jag ska göra.

Visa signatur

va snackar du om? Alla vet att restroom betyder chillrum- Marcus Aka Mackan,Orochimarcus,McQuest,Spacef*g.Marcus Von Basten,Whitethrash och Sir tallunkens

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova att uppdatera drivrutinerna till chipet på moderkortet.

Permalänk

vart hittar jag drivrutiner till chipset?
jag trodde de ingick i nForce4 AMD Edition (6.66) - Windows XP/2000 (32-Bit)

Permalänk

Har du installerat Active Armour eller Network Manager? Hört att det kan bli en del problem då.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk

ja jag gjorde det första gången jag drog igång datorn men jag har formaterat flera gånger sedan dess så nu finns det inget spår av dessa program!

vad jag vet har jag gjort allt rätt, allt enligt boken, men ändå är det strul!

datorn fungerar ju, så jag kan inte höra av mig till leverantören/tillverkaren. men det är ju så jävla jobbigt att det skall ta en minut att öppna en mapp helt plötsligt! eller att musen väljer att stanna i nån minut innan jag kan jobba vidare!
känns som om det är ett stort problem!

----
jag gick in i loggboken och fann detta!

1. Updates to the IIS metabase were aborted because IIS is either not installed or is disabled on this machine. To configure ASP.NET to run in IIS, please install or enable IIS and re-register ASP.NET using aspnet_regiis.exe /i.

2. WMI ADAP kunde inte behandla prestandabiblioteket .NET CLR Networking eftersom en data-BLOB (Binary Large Object) rapporterades innehålla klasser men hade storleken 0.

3. COM+ Event System upptäckte en felaktig returneringskod under den interna bearbetningen. HRESULT var C0000005 från rad 44 av d:\qxp_slp\com\com1x\src\events\tier1\eventsystemobj.cpp. Kontakta Microsoft Support och rapportera det här felet.

----

någon som får ut något av det där?
tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har patchat upp burken va? Det brukar göra underverk annars.
Angående dina fel, här har du till #1
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1020&eventno=3915&...

Matcha eventID:na du har i logboken på den sajten... brukar lösa det mesta då.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

vad menar du med patchat upp burken?
menar du drivrutiner? så har jag redan skrivit vad jag uppdaterat i tidigare!

Permalänk
Medlem

Re: datorn hackar och fryser....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
hej
jag har ett problem
min dator är helt nyformaterad
nyscannad med adaware, spy boot och kaspersky antivirus
inga problem hittade

men ändå så fryser datorn till och bara stannar upp eller så hackar musen när man skall göra något!

till exempel när jag går in i utforskaren och skall öppna en enkel mapp på skrivbordet så tar det 1 minut innan jag kommer in i mappen! sedan fungerar det bra ett tag till och sedan kanske jag skall öppna start menyn och då tar det lika långt tid.

vad är det för fel?

EDIT:
Det är så jävla tråkigt när man väl tagit sig råd och gått och köpt en helt ny dator (22 augusti) så är det bara problem efter problem!
vill bara ha en dator som flyter på och inte krånglar hela jävla tiden!

EDIT2:
Jag tryckte "ctrl alt del" och kollade i aktivitetshanteraren vad som pågick under en frysning/hackning och såg att explorer.exe drog 99 i CPU och 32000 i minnesanvändning.

det förklarar ju kanske varför det stannar upp och hackar men varför? vad skall jag göra för att undvika problemet?

Låter som det där med DivX/Avi-filmer. Har du en inkomplett film och markerar den så laggar hela datorn http://www.google.se/search?hl=sv&q=XP+avi+fix&meta=

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
vad menar du med patchat upp burken?
menar du drivrutiner? så har jag redan skrivit vad jag uppdaterat i tidigare!

Nej jag menade inte drivrutiner... http://www.google.se/search?hl=sv&q=define%3Apatch&meta=
Här var du gör det: http://update.microsoft.com/

Helt nyinstallerad dator med låg / obefintlig patchnivå är samma sak som att be om/garantera problem i Windows världen.

Och för att fixa felen beskrivna av dig, kolla länken jag gav dig innan.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

jaha du menar att patcha datorn är att ha allt som behövs från windows update! ja det har jag redan, det är det första jag skaffar när jag formaterat om!!

jag skall se över länken lite mer nogrant jag fick av dig angående problemet!
skall se om jag lyckas lösa dem!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
jaha du menar att patcha datorn är att ha allt som behövs från windows update! ja det har jag redan, det är det första jag skaffar när jag formaterat om!!

jag skall se över länken lite mer nogrant jag fick av dig angående problemet!
skall se om jag lyckas lösa dem!

1: Har du placerat RAM i rätt socklar? Kontrollera noga mot manualen. Det är bestämda platser för att dual-channel ska funka.

2. Kontrollera timings och andra inställningar för RAM i BIOS. Ser det ok ut?

3. Vilken BIOS-version har du? Flashade du med v. 1.008 som jag beskrev för dig i en annan tråd?

4. Vad har du för hårddisk? Här kan det finnas inkompatibiliteter
med vissa märken/modeller.

5. Har du möjlighet att testa med annat RAM (och bara en sticka i taget)? Tänk på att placera det i rätt sockel! Alltså ta bort dina stickor och prova en sticka i taget av ett annat märke. Gärna Corsair eller nåt som ska ha bra kvalitet.

Återkommer kanske med fler frågor/förslag.

Permalänk
Medlem

hur är det med temperaturer? är de hyffsade?

Det skulle vara intressant att veta om det är ett hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem. Ett tänkbart sätt att undersöka det är att ladda ner en live-cd/dvd utav någon linuxdist t.ex. suse eller knoppix och se om det fortfarande är hemskt segt. Borde ge svaret på hårdvaru kontra mjukvaruproblem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har haft detta problemet många gånger. Gjorde en .bat fil som avslutar explorer.exe, tar bort explorer.exe och startar explorer.exe. Det läggs då automatiskt till en ny explorer.exe...
Gör detta varje gång du ser att den börjar ta mkt cpu. Efter 3-4 gånger löser det sig. Har det alltid gjort för mig iaf.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression