TFT skärmar, "fel" upplösning skadligt?

Permalänk
Medlem

TFT skärmar, "fel" upplösning skadligt?

Min polare hävdar att TFT skärmar "skadas", eller att det "sliter på dem" om man använder en annan upplösning än den är designad för (1280x1024 som exempel).
Jag hävdar att det inte är så, eftersom det likförbannat är samma pixlar, enda skillnaden är att skärmen ägnar fler pixlar/kristaller/synnerver vad man än vill kalla det, åt samma område än om man har högre upplösning.

Att det sliter på den låter löjligt, men han håller stenhårt fast vid sin uppfattning om det.
Vem av oss är en idiot? Sliter det på en standard användarvänlig massproducerad TFT skärm att använda annan än angiven upplösning? (ej uppdateringshastighet, upplösning..)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk

Varför i hela världen skulle det slita på skärmen att visa annan upplösning? Nyfiken på argumenten.
Speciellt med tanke på att skärmen har interpoleringsalgoritmer för att man ska kunna köra på andra upplösningar...

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Hedersmedlem

Jo ser du dom små pixel nissarna i skärmen blir trötta av allt polerande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jo ser du dom små pixel nissarna i skärmen blir trötta av allt polerande.

Wahhahahahahahhaa Klockren MaLo

Nej det sliter inte. Möjligtvis lite extra på interpoleringsalgoritmberäkningschippet :rolleyes:, men dom är ganska billiga så du kan vara lugn.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

Re: TFT skärmar, "fel" upplösning skadligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Min polare hävdar att TFT skärmar "skadas", eller att det "sliter på dem" om man använder en annan upplösning än den är designad för (1280x1024 som exempel).
Jag hävdar att det inte är så, eftersom det likförbannat är samma pixlar, enda skillnaden är att skärmen ägnar fler pixlar/kristaller/synnerver vad man än vill kalla det, åt samma område än om man har högre upplösning.

Att det sliter på den låter löjligt, men han håller stenhårt fast vid sin uppfattning om det.
Vem av oss är en idiot? Sliter det på en standard användarvänlig massproducerad TFT skärm att använda annan än angiven upplösning? (ej uppdateringshastighet, upplösning..)

Din polare är ute och cyklar! Interpolering sliter inte på skärmen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Det sliter möjligtvis på chippet som räknar om upplösningen, ja. Kanske om du kör det i 100 år så finns väl en risk att den dör någon dag tidigare än annars statistiskt sett.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.