Permalänk
Avstängd

Socket A död?

Kollade för skoj skull på socket A-cpu:er, fast när jag skulle kolla idag så hade varken microstore, datorbutiken och databutiken några processorer av den typen, microstore sålde bara några få moderkort till socker A..

Är det så att socket A är utdöd dinosaur? Själv har jag den,fast är det dags å uppdatera? för om nåt pajar så måste jag endå köpa nytt moderkort å cpu-plattform..

Ha nu en tyst minut för att det käraste socket A nu e dött....

//en socket A-ägare

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk

De Socket A som står på denna sida, verkar endast vara de som går att få tag på. http://buggy.no-ip.com/index.php

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det så att socket A är utdöd dinosaur? Själv har jag den,fast är det dags å uppdatera? för om nåt pajar så måste jag endå köpa nytt moderkort å cpu-plattform..

Ja, socket A har slutat att tillverkas. Det var ett tag sedan nu, så de börjar blekna bort i lagren. Men det finns fortfarande mycket begangat att få tag på.

Permalänk
Medlem

... länge leve socket a.
kör hårt med min thunderbird 1,4GHz som man får stänga av lite då och då på DH då den är luftkyld...

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Som sagt Socket A (462) är urtagen ur produtionsledet.... Det finns dock flera ställen som fortfarande har dom, & det lär nog ta ett tag till innan dom försvinner helt från marknaden.... Jag byggde bara av nostalgiskäl en Barton 3200+ på ett Abit NF7-S moderkort med ett klockat 9800-Pro grafikkort....
Mycket bra budget spelmasking som klarar det mesta trots sin relativt höga ålder.....

Har du dessytom turen att hitta en 3200+ prolle för v.37 1999 (Tror att det är V.37) så har du en prolle som är helt upplåst... Dvs du har en propp som tillsammans med Schysta minnen lätt klarar att rulla i 2.5-->2600Mhz

//AaNgelL

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Som sagt så har Socket A gått ur tiden, men de presterar inte dåligt för det.
Jag körde en XP-m socket A i superpi 1m på 39 sek med 210 fsb (lågt) så den var bara 9 sek efter min A64.
MAO ett väldigt bra budgetval om man hittar rätt komponenter till systemet.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Om ni kollar här bland socket A processorerna så är det inte många som säljer dom. http://buggy.no-ip.com/
Jag hittade min Barton 3000 bland dessa återförsäljare för nån månad sen.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

En era går i graven

En tyst sekund om jag får be.

Permalänk
Medlem

sant har haft mycket kul med socket A ett riktigt kraftpaket när det kom som höll länge, än idag håller det TOM

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

SOcket A var det bästa och kommer alltid vara det bästa:) fäller en tår

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma - socket A systemet var ett bra system.

Jag är fortfarande nöjd med mina nuvarande grejor... bl.a. Abit AN7, AMD Mobile XP 2400+ processor och de ska jag vara rädd om och ej klocka sönder grejorna med maxöverklockning. Tänker ha dem kvar till år 2007 någon gång innan jag bygger mig ett helt nytt system och då är det nog en dual-core system som gäller för en "het" dator och ett 64-bitars OS. Det som kan bli aktuellt för min del är kanske ett nytt grafikkort och mer minne i vinter.

Du tjänade oss väl Socket A - må nu du vila länge och väl i fred och harmoni och tack för vad du gav oss användare i både nytta och nöje under långa stunders användande. Tack för allt... amen.

/Saint25