Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tele - Dator Adapter..?

Har försökt bygga en adapter så man kan koppla in vanliga telefonen till datorn och prata gratis via Skype...

Har fått det att fungera till viss del...
Har använt mig av kablar från ett gammalt Headset och en skarvkontakts dosa från Biltema (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=677&iItemId...)

Allt fungerar när jag bara kör själva luren utan knapp sats och så...

Men när jag kör med knappsatsen och allt så låter det ingenting i telefonen, kan det bero på att den måste få någon signal att den ska vara på?

Ursäktar kvalitén @ bilderna då jag inte hittade sladden till digitalcamen

Vill även skryta lite om att jag har byggt om min Siemens Gigaset A100 till en Skype telefon nu.. (Projektlogg kommer senare..)

//Micke

Permalänk
Medlem

Telefonen vill ha 50V för att fungera, tror inte du får det ur datorn bara sådär.

Permalänk
Medlem

Telefonen behöver inte 50 V men däremot en likström med signalerna överlagrade på. Telenätet ger visserligen ca 50 Volt när luren är pålagd men då man lyfter luren sjunker spänningen beroende på serieresistans i telefonväxel och ledningar.

En enkel koppling skulle kunna vara ett 2 stycken seriekopplade 9 Volt-batterier i serie med 600 Ohm resistans som strömmatning till telefonen. Det bör ge tillräckligt med ström till telefonen för att driva den och så kan du ta ut signalen över motståndet som är ganska bra anpassat till telefonens impedans. Koppla gärna kopplingskondensatorer i serie med signalen för att koppla bort DC-komponenten innan du skickar den vidare till datorn eller någon förstärkarkrets eller vad du nu tänkt dig.

Om du vill kunna slå telefonnummer med telefonen och att den ska ringa vid inkommande samtal blir det mera komplicerat... Uppkopplingen jag föreslog bör i alla fall få telefonluren att funka i samtalsläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Telefonen behöver inte 50 V men däremot en likström med signalerna överlagrade på. Telenätet ger visserligen ca 50 Volt när luren är pålagd men då man lyfter luren sjunker spänningen beroende på serieresistans i telefonväxel och ledningar.

En enkel koppling skulle kunna vara ett 2 stycken seriekopplade 9 Volt-batterier i serie med 600 Ohm resistans som strömmatning till telefonen. Det bör ge tillräckligt med ström till telefonen för att driva den och så kan du ta ut signalen över motståndet som är ganska bra anpassat till telefonens impedans. Koppla gärna kopplingskondensatorer i serie med signalen för att koppla bort DC-komponenten innan du skickar den vidare till datorn eller någon förstärkarkrets eller vad du nu tänkt dig.

Om du vill kunna slå telefonnummer med telefonen och att den ska ringa vid inkommande samtal blir det mera komplicerat... Uppkopplingen jag föreslog bör i alla fall få telefonluren att funka i samtalsläge.

Vet du någon guide där man kan få se hur man gör för att även få telefonen att ringa?