Hur få extra USB-portar i chassit att fungera?

Permalänk

Hur få extra USB-portar i chassit att fungera?

Jag har ett Abit NF7 nForce2-moderkort, och ett chassi från Chieftec som har inbyggda USB-portar i fronten.
Tror ni att jag kan få dessa att funka?
Sladden är uppdelad i 4 delsladdar:
2 stycken med tre kontakter i varje: +D, -D, +5V, en med kontakten GROUND och en annan med 2 GROUND-kontakter.
Sen finns det en annan sladd med ett block av kontakter, 4 på en rad och 5 på raden under, så att säga.

Hur ska detta kopplas tro?

Permalänk

Kolla i manualen.....

Permalänk
Medlem

moderkortsmanualen, kolla där först.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Ohh, den vetefan var den är nu. Finns det ingen dokumentation på internet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Ohh, den vetefan var den är nu. Finns det ingen dokumentation på internet?

Du måtte skoja med oss.... du har skrivit ~2300 inlägg på SweC & vet inte hur du hittar manualer på ett moderkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja undrar också ungefär samma som andreasdr. Ja har ett AN7 och ett CM centurion 530 med usb portar fram. Kopplar in sladdarna från chassit i moderkortet enligt manual, men ändå så fungerar det inte. Samma sak med ljudet. Kopplar in exakt som från manualen men inget funkar. Nån som vet någon lösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du måtte skoja med oss.... du har skrivit ~2300 inlägg på SweC & vet inte hur du hittar manualer på ett moderkort?

Det fungerar som LuLu sa inte riktigt att koppla in enligt manualen, så jag undrade mest om det fanns folk som hade provat på detta på ett liknande moderkort och som vet hur man ska lösa problemet. Att fråga om var manualen kan hittas på internet var kanske lite överflödigt av mig.
Behöver man konfigurera nåt i bios eller ändra nån slags switch på moderkortet för att få det hela att fungera?

Hur kollar man förresten hur många inlägg man skrivit?

Permalänk
Medlem

Kolla på lådtillverkarens hemsida om det finns en beskrivning för USB portarna...
Nej man ska inte behöva konfa något vad jag vet, har själv kopplat in portarna i fronten på mitt compucase låda fast kontakten i mitt fall är en hel kontakt & inte en massa små lösa kontakter.

Antal inlägg -> profil/sök efter alla inlägg av denna användare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om du kikar nere till höger på ditt moderkort så ska du ha 2st block med stift
märkta usb 1 och usb2

de lösa kablarna du har från chassit enligt din text är 2st med 3 kontakter i varje
och sen 3st märkta ground.

i valfritt block ska du montera dom 2 kontakterna med 3st anslutningar
på pin 1,3,5 och pin 2,4,6 med +5v på pin 1 och 2

de kotakter som är märkta ground ska monteras på pin 7,8,10 i valfri kombination

sen den kabeln som har ett block med kontakter ska monteras på usb1 eller 2 beroende på
vilken du använde till förra kabeln, den kommer bara att passa på ett sätt eftersom den
har en kontakt som är pluggad på pin 9.

OBS! tänk på att om du har en firewire kontakt i fronten på chassit så ser även den kontakten ut som en usb men är märk 1394 och ska då absolut inte kopplas in på nån av usb ingångarna.

hoppas detta hjälper dig lite.

//DGhOr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dghor
Om du kikar nere till höger på ditt moderkort så ska du ha 2st block med stift
märkta usb 1 och usb2

de lösa kablarna du har från chassit enligt din text är 2st med 3 kontakter i varje
och sen 3st märkta ground.

i valfritt block ska du montera dom 2 kontakterna med 3st anslutningar
på pin 1,3,5 och pin 2,4,6 med +5v på pin 1 och 2

de kotakter som är märkta ground ska monteras på pin 7,8,10 i valfri kombination

sen den kabeln som har ett block med kontakter ska monteras på usb1 eller 2 beroende på
vilken du använde till förra kabeln, den kommer bara att passa på ett sätt eftersom den
har en kontakt som är pluggad på pin 9.

OBS! tänk på att om du har en firewire kontakt i fronten på chassit så ser även den kontakten ut som en usb men är märk 1394 och ska då absolut inte kopplas in på nån av usb ingångarna.

hoppas detta hjälper dig lite.

//DGhOr

Tack för svaret! Det klargjorde en hel del.
Undrar dock en sak.
Först säger du att man SKA koppla in den där kabeln som bara har ett block med kontakter (du menade alltså att den fyrdelade kabeln ska in på USB1 och den med blocket ska in på USB2?), och senare säger du att den kabeln med ett block av kontakter som är märkt 1394 INTE ska kopplas in till USB-ingångarna. Men grejen är att de två är en och samma kontakt, jag har bara två kablar varav den ena är ett block av kontakter märkt 1394, ska den in eller inte?

För övrigt har jag dels två usb-kontakter och dels en annan, på chassifronten, antar väl då att den andra är en firewire-kontakt som du säger.

EDIT: Det ordnade sig, jag kopplade nu den där fyrdelade sladden enligt manualen (trodde tabellen till höger om figuren bara berättade vad blocket av kontakter bestod av, men i själva verket var det ju en guide till att koppla den fyrdelade sladden).
Dock lämnade jag USB2 okopplad.

Tack för hjälpen dghor.
LuLu, testa detta.

Permalänk
Medlem

den kontakten som är märk 1394 är en firewire kontakt som sagt och ska då in på en moderkortskontakt som är märkt 1394, men det ska det enligt spec inte finnas på ditt kort.

eftersom jag inte visste om du hade firewire i fronten tog jag det säkra före det osäkra att
påpeka att den inte ska in om så var fallet

kul att det funkade

//DGhOr