Installera på NTFS, FAT32 eller FAT

Permalänk
Medlem

Installera på NTFS, FAT32 eller FAT

Kan man installera linux (vilket som helst) på NTFS, FAT32 eller FAT?
Tack på förhand!

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk

Inte på NTFS men FAT/FAT32 går bra.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Okej, tack

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

Ehm... alltså. Du kan mounta diskar i det, men då filsystemet inte har stöd för en hel del saker som Linux måste ha (t.ex. användarrättigheter med CHMOD) så tror jag inte det kommer att funka speciellt bra.

Men om du känner dig äventyrssugen så kör hårt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Hoppsan då vart det lite fel av mig där
"Möjlighet att skriva till" och "möjlighet att installera på" är inte samma sak alltså.
Hade fått för mig det av någon anledning, sorry

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk

Det ska gå att köra Linux från en FAT32-disk med hjälp av lite trickery med loadlin och disk images, vill jag minnas. Det är dock inget som kan rekommenderas annat än som experiment-rigg. Ska du köra Linux ska du köra ett riktigt filsystem.

W

Permalänk
Medlem

Det kommer gå åt helvete att köra Linux på FAT32/NTFS helt enkelt. Det enda användningsområdet för FAT32 om man kör *NIX är för diskar som måste kunna läsas av både Windows och *NIX.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!