F.E.A.R optimeringshjälp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Det jag påstår är vilket jag nog märker bäst själv då jag använder den här datorn är att jag märker absolut inget "problem" med burken när jag kör varken vanligt eller slowmo i lugna/hårda strider. Flyter på hur fint som helst och inga märkbara "drops".

Varför jag kör på högsta är bara för att jag vill njuta av hela spelet och alla effekter, varför snåla när man kan det?

Sen borde min burk prestera lite högre då jag kör prollen i 2.40ghz (3800+) och kortet klockat, har dessutom 1gb mer ram än dig.

Har heller inte påstått att varken 3dmark eller testet i spelet vissar nånting överhuvudtaget eller visar vad som är bättre än vad, alla tester är ju olika, 3dmark kör jag utan några andra program igång medans detta test kördes med mirc, teamspeak, msn och sådant igång, vilket jag använder när jag spelar. Det som kan tänkas vara en flaskhals på vissa tester är min hårddisk, men ska skaffa en Raptor istället.

Men 1000p i 3dmark är alltid nånting, annars skulle ju inte folk använda programmet till just det, att se vad olika datorer presterar.

Din dator kanske kraxxar i tyngre lägen som hårda strider medans min är jämn hela tiden även fast båda funkar hur bra som helst, det har ju mycket o göra med vilken hårdvara man använder och hur mycket.

Alltså med tanke på att du fick 23 fps som minimum i testet så tror jag knappast att det går bättre i tunga strider för dig (då det blir tyngre effekter) . Men "bra fps" är mera vad man själv kan stå ut med så visst tycker du det är spelbart så är det givitvis inget jag kan säga nåt om . Men personligen vill jag ha 40-50 fps konstant med endast framedrops till max 30 . Kör fraps o se själv , det är inget man ser direkt om man inte är van

Och 3dmark har man kritiserat för att just vara just en benchmark program som visar lite hur bra prestanda man ha i spel . Det såg vi tex ganska klart med x1800xt kortet . Sedan har jag snabbare minnen vilket kan spela en liten roll till att jag fick lite bättre resultat , tror inte 2gb spelar så stor roll i det här spelet som har så kompakta miljöer och relativt få fiender . Jag vill inte förvandla till nån hårdvare diskussion men jag vet är att även dem med 7800gtx kort har klagat på prestandan om man läser runt på divirse forum så jag är knappast ensam .

Vivendi har tom gått ut o sagt att det beror på att folk warez:ar det vilket är lite skrattretande

http://www.worthplaying.com/article.php?sid=29136&mode=thread...

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

fan vad gott fear ligger på posten nu ska hämta att efter kl 4 vad man har längtat

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att patchen kan hjälpa de som har lite prestanda bekymmer trots bra system. Kopieringsskyddet verkar ha varit boven i dramat i vissa fall men det uppdateras till en nyare version när man patchar och då flyter det lite bättre. Har inte testat själv eftersom jag sitter på jobb men det låter ju som det kan stämma. Bf2 hade ju samma bekymmer med punkbuster som inte uppdaterade som det skulle.

Permalänk
Medlem

Volumetric, betyder att "molnet" i sig är riktig 3D. Kvaliteten i tex call of duty 2 bestämmer hur pass noga molnet krockar med sin omgivning.
Kanske ilte sunkig förklaring men jag vaknade just

Permalänk
Medlem

Kom just till banan Entry point, kom inte och säg nu att 1GB plus i ram inte behövs. Blir så less så man funderar på att skicka skitskivan ut genom fönstret. Nåja, är ju spelbart om man skippar allt som har med upplösning och häftiga efekter att göra...

Permalänk

spelet ser ändå rätt snyggt ut i lägre inställningar...tex jag kör nästan allt som har med grafikkorts inställningar att göra på medium i 1024*768 dock har jag sattit på 4x AA och 4AF annars blev för mycket "trappor".
Men som nån sa tidigare så ska det bli skoj att köra det här spelet efter nästa uppgradering=)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Kan lugnt säga att det där 4xAA och4xAF inte kommer att funka för dig längre fram. Sen att jag är tveksam till att det överhuvudtaget flyter bra med de inställningarna någonstans i spelet då det hettar till är en annan femma. Fast antagligen jag som har för höga krav.

Permalänk
Medlem

så 2gb ram är att rekkomendera?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
så 2gb ram är att rekkomendera?

2gb ram är alltid att rekomendera

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
så 2gb ram är att rekkomendera?

Jo, och sen är 7800gtx i sli en bra idé också. Lite ledsen för att i senare delen av spelet verkar dom totalt ha skitit i allt med prestanda tänkande....djävulskt skoj för nu sitter man med allt i medium, 1024 och har 20 fps när det inte ens händer något! Gah! Och sänker man mer börjar det se för taskigt ut....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
så 2gb ram är att rekkomendera?

Tror inte det i det här fallet , Har sett folk med 2gb som fått dåliga resultat med . Dock så är 2x 7800 kort nåt att rekomendera

http://www.hexus.net/content/item.php?item=3603&page=9

mera grafikminne verkar göra susen med . men nu kommer vi nvidia människor bli mobbade av ati killarna . ähhh vi får väl gotta oss när q4 kommer

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

1920x1440 i medium fungerar bra med SLI, några enstacka hack ibland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
1920x1440 i medium fungerar bra med SLI, några enstacka hack ibland

seriöst? du har ju bland det bästa man kan få och kan inte köra det fullt ut?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Fear funkar mycket bra på min burk med 3500+ 1gb RAM 6600GT

Allt på medium och 800*600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
seriöst? du har ju bland det bästa man kan få och kan inte köra det fullt ut?

Alla inställningar är på Maximum utom det som står inom parantes

///////

1024x768 (0x FSAA / 0x AA / Volumetric lights: OFF / Soft shadows: OFF)
min: 50
average: 96
max: 201

1024x768 (4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: OFF / Soft shadows: OFF)
min: 53
average: 86
max: 188

1024x768 (0x FSAA / 0x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 20
average: 38
max: 66

1024x768 (4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 19
average: 36
max: 72

////////

1920x1440 (0x FSAA / 0x AA / Volumetric lights: OFF / Soft shadows: OFF)
min: 33
average: 68
max: 156

1920x1440 (4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: OFF / Soft shadows: OFF)
min: 19
average: 35
max: 67

1920x1440 (0x FSAA / 0x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 8
average: 13
max: 23

1920x1440 (4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 6
average: 12
max: 25

Edit: Behöver jag skriva att jag kör utan Volumetric lights och soft shadows?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Kan lugnt säga att det där 4xAA och4xAF inte kommer att funka för dig längre fram. Sen att jag är tveksam till att det överhuvudtaget flyter bra med de inställningarna någonstans i spelet då det hettar till är en annan femma. Fast antagligen jag som har för höga krav.

Jag har precis klarat av garaget när tjejen sticker iväg...det är klart att det inte flyter på riktigt som jag vill alla gånger men jag vill inte dra ner mer på inställningarna så man får nöja sig med lite hack ibland...

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså med tanke på att du fick 23 fps som minimum i testet så tror jag knappast att det går bättre i tunga strider för dig (då det blir tyngre effekter) . Men "bra fps" är mera vad man själv kan stå ut med så visst tycker du det är spelbart så är det givitvis inget jag kan säga nåt om . Men personligen vill jag ha 40-50 fps konstant med endast framedrops till max 30 . Kör fraps o se själv , det är inget man ser direkt om man inte är van

Och 3dmark har man kritiserat för att just vara just en benchmark program som visar lite hur bra prestanda man ha i spel . Det såg vi tex ganska klart med x1800xt kortet . Sedan har jag snabbare minnen vilket kan spela en liten roll till att jag fick lite bättre resultat , tror inte 2gb spelar så stor roll i det här spelet som har så kompakta miljöer och relativt få fiender . Jag vill inte förvandla till nån hårdvare diskussion men jag vet är att även dem med 7800gtx kort har klagat på prestandan om man läser runt på divirse forum så jag är knappast ensam .

Vivendi har tom gått ut o sagt att det beror på att folk warez:ar det vilket är lite skrattretande

Men kör du med exakt allting igång? Dv.s Volymetric lights och softshadows och hela paketet?
Alltså så att det står On och maximum på alla inställningar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perno
Fear funkar mycket bra på min burk med 3500+ 1gb RAM 6600GT

Allt på medium och 800*600.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/feartest.jpg

Men sen sitter du o kör i 800*600

Såna upplösningar är för Cs spelare, lite högre kan du väl kräma på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis, det är framförallt Volumetric lights som suger kraft. Ska se om jag kan fiska fram ett bra screenshot... Finns ett rum där man ser den effekten väldigt bra.

Har sträckspelat, klarade det för någon timma sedan
Slutet är bland det häftigaste jag har sett i grafisk väg. Har tom spelat in en liten film om någon vill se

(!!!varning !!! spoiler!!!)
http://rapidshare.de/files/6437952/FEAR_2005-10-18_15-46-42-2...

Permalänk
Medlem

Jo, slutet är rätt mäktigt. På många sätt

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Men kör du med exakt allting igång? Dv.s Volymetric lights och softshadows och hela paketet?
Alltså så att det står On och maximum på alla inställningar?

När jag kollade vad allt på maximum med 4x aa osv (men jag kan ha haft softshadows av) . Men det är inte det som är poängen , Även när jag fick ett så bra resultat så tyckte jag att det var ospelbart vid dom inställningrna vilket visar att testet är långt ifrån spel prestandan . Och när du fått framedrops ändå till 23 fps så tror jag knappast det flyter för dig heller i tunga strider (bra fps dvs) .
Och nu när även folk med sli har problem så står det ganska klart att spelet är ganska krävande .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Precis, det är framförallt Volumetric lights som suger kraft. Ska se om jag kan fiska fram ett bra screenshot... Finns ett rum där man ser den effekten väldigt bra.

Har sträckspelat, klarade det för någon timma sedan
Slutet är bland det häftigaste jag har sett i grafisk väg. Har tom spelat in en liten film om någon vill se

(!!!varning !!! spoiler!!!)
http://rapidshare.de/files/6437952/FEAR_2005-10-18_15-46-42-2...

lol. satan. vad ska man göra där då

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Spelet är snyggt nog för mig och jag är mer ute efter känslan än maxad grafik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Men sen sitter du o kör i 800*600

Såna upplösningar är för Cs spelare, lite högre kan du väl kräma på!

Permalänk
Medlem

Jag valde bara auto detect så blev resultatet så här
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/FEAR_-_Performance...

eller ska man ändra nått annat ?

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Ojojoj de nya nvidia drivrutinerna gjorde underverk med Volumetric Lights och Soft shadows.

Med de gammla drivrutinerna

1920x1440 (Allt på Max /4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 6
average: 12
max: 25

Med 81.85 drivrutinerna

1920x1440 (Allt på Max /4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 22
average: 33
max: 67

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw

lol. satan. vad ska man göra där då

hehehe spela spelet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Ojojoj de nya nvidia drivrutinerna gjorde underverk med Volumetric Lights och Soft shadows.

Med de gammla drivrutinerna

1920x1440 (Allt på Max /4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 6
average: 12
max: 25

Med 81.85 drivrutinerna

1920x1440 (Allt på Max /4x FSAA / 16x AA / Volumetric lights: ON / Soft shadows: ON)
min: 22
average: 33
max: 67

Vart hittade du 81.85?

Edit: körde just en sväng med 81.84

Volumetric på medium resten på max. 2xAA 4xAF.1024 i upplösning

78.01
31
49
99
0%
39%
61%

85.84
15
26
56
51%
37%
12%

Eh, undra vilken jag kommer att fortsätta köra med?

Nämnas bör att det är totalt ospelbart i bägge i dessa upplösningar senare i spelet. Hade jag vetat om detta hade jag inte skaffat spelet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
hehehe spela spelet

vill inte ens testa innan min löning komemr och ajg kan köpa ny hårdvara. men det ligger i hyllan härhemma....

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har testat dem, märkte ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

81.84 har iaf grova problem.

• GeForce 7800 GT/GTX: F.E.A.R demo - The system hangs when
entering room with volumetric lighting.
• GeForce 7800 GTX: Random pixels appear during gameplay in
F.E.A.R.
• GeForce 7800 GTX / GeForce 6800 Ultra/ GeForce 6600: There is
intermittent glowing corruption around the edges of the screen in Far
Cry patch 1.33 when HDR is enabled.
This has been partially fixed in driver version 81.85. An upcoming patch for
Far Cry fixes the issue completely.
• GeForce 6 Series: With the latest FarCry patch, the application profile
breaks the HDR functionality.
This has been partially fixed in driver version 81.85. An upcomng patch for
Far Cry fixes the issue completely.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.