Permalänk
Medlem

RCA bryr sig om PAL/NTSC?

Jag håller på med ett litet projekt just nu och undrar om RCA ingången på en vanlig TV bryr sig om systemet in kör PAL/NTSC? Alltså om jag har en pryl som skickar ut NTSCsignaler, kan jag då köra den på en svensk PAL TV via RCAingången?

Lite luddigt, men jag hoppas att någon förstår.

Permalänk
Medlem

ingen aning men berätta med om vad det är för något..
*intresserad

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Testa, beror troligtvis på hur ny tv du har. Nya klarar det iaf

Visa signatur

Dothan

Permalänk

Min Philips 32" 100hz kan ta min amerikanska Gamecube signal helt perfekt så det kan funka men det är väl nog bara att testa.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk

Har jag helt fel om jag säger att pal och ntsc bara är dvd?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mad_max_nr1
Har jag helt fel om jag säger att pal och ntsc bara är dvd?

ledsen men japp.. det är från början standarder över hur tv sänds i USA/Japan och europa..

edit: är det composit in du menar eller? och i vilket fall som helst borde du kunna se på specsen till tvn om det kommer att funka..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

pal = 24 - 25 fps

ntsc = 29,97 - 30 fps

Permalänk
Medlem

ntsc = never the same colour

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Avstängd

glöm inte atta ntsc visar cirka 120 linjer mindre än pal, därmed lägre kvalitet.
Och färgerna brukar vara väldigt bruna och gröna.

Och ja det ska funka, tv:n bryr sig inte om det är rca.
Det beror helt på dess decoder-chip, klarar den av att avkoda signalen från ntsc och göra om den till pal är det helt lugnt, man brukar säga att alla tv efter 2000 klarar av detta.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem

kan kanske stämma, då min tv från 1994 inte klarar det...

Permalänk
Medlem

Nyare TV's brukar kunna köra NTSC med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nyare TV's brukar kunna köra NTSC med.

Precis det jag sa?
avkoda ntsc till pal.

tv´s?, televisions? (engelska)
tv apparater , television apparater -> Svenska.
[swe]gamers -> svenskt forum.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av >|cj_bauer|<
pal = 24 - 25 fps

ntsc = 29,97 - 30 fps

Nja nästan

pal =25 fps
ntsc= 23,976 fps används oftast på filmer som tex dvd (kallas också för ntsc film), 29.97 fps används oftast vid tv-sändingar.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nja nästan

pal =25 fps
ntsc= 23,976 fps används oftast på filmer som tex dvd (kallas också för ntsc film), 29.97 fps används oftast vid tv-sändingar.

NTSC ligger visst på 30fps, men om man vill köra det i palsystemet måste man reducera fps-raten till 29.97 för att förhindra drop-frames.

EDiT
I PAL ligger fps-raten för film på 24 och video 25.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Get_skri
glöm inte atta ntsc visar cirka 120 linjer mindre än pal, därmed lägre kvalitet.
Och färgerna brukar vara väldigt bruna och gröna.

nja inte ca 120, utan mer 96 rader

576-480=96

/Daniel

Permalänk
Medlem

NTSC = 525 rader per frame.
Refreash rate ligger på 60 half-frames, dvs interlaced.
29.97 fps.

PAL = 625 rader per frame
50 half-frames, interlaced
Exakt 25fps!

Permalänk
Medlem

ok, jag tänkte iof på hur pal & ntsc används i upplösning på dvd, skulle ha varit tydligare

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av >|cj_bauer|<
NTSC ligger visst på 30fps, men om man vill köra det i palsystemet måste man reducera fps-raten till 29.97 för att förhindra drop-frames.

EDiT
I PAL ligger fps-raten för film på 24 och video 25.

Nej sök lite på internet eller börja med videoredigering (som jag har hållit på med i snart fem år) så kommer du inse att du har fel...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal tv som inte klarar av ntsc signaler. Kör med tv-out ifrån mitt radeon 9800 via en s-video som jag sedan har en omvandlare till rca. Rca till scart vid tv:n och jag får då svartvitt om jag väljer att det ska vara ntsc på tv-out. Färg om jag väljer pal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nej sök lite på internet eller börja med videoredigering (som jag har hållit på med i snart fem år) så kommer du inse att du har fel...

Men att du aldrig ger dej, och tro mej, jag har redigerat film i mer än 5 år.

Lite screenshots från APP1.5:

PAL MPEG 16:9

NTSC MPEG 16:9

Varsågod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nej sök lite på internet eller börja med videoredigering (som jag har hållit på med i snart fem år) så kommer du inse att du har fel...

23,37 är fakitskt frameraten man spelar in film med.. men sen måste de konvertera den till PAL eller NTSC

har du en DV kamera däremot spelar den direkt in med 25/29.97 fps

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein