hjälp snälla!!! tror att korte gått åt helvette

Permalänk
Medlem

hjälp snälla!!! tror att korte gått åt helvette

hej

för ett tag sen köpte ja min första egna data (sommar jobbs pengar)

nu startar den inte, har nått gått sönder?!! den började att inte starta efter att ja skule kolla varför prosessorn blir så varm... typ 60 grader... har hört av mina polare som e bra på datorer att den ska va typ 30-40....

så ja öppna datan och letade efter prosesorn men hitta den inte så ja ringde en kompis som e bra på sånt å fråga.. han sa att den va under kylflänsen, så ja tog bort kylflänsen å så fryste sig skärmen, så jaa tänkte att den kanske blev över hettad å sprang till frysboxen i rummet breve å hämta lite is å la på den.. snälla hjälp mig! datan var jätte dyr och ja har inte råd me en ny!!

//ledsen

Permalänk
Medlem

SÅ du säger alltså att du tog bort kylflänsen medans datorn var igång ? och sedan sprang och la på is på processorn.

Ärligt talat vet du inte bättre ???

Permalänk
Medlem

Ta dig lite mer tid att skriva nästa gång, tror fler förstår då. Beskriv problemet nogrannare.

Permalänk
Medlem

Is på varm processor = smälter och kortsluter processorn om den inte redan brunnit upp av att du tog av kylflänsen...

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte ta bort flänsen när datorn är igång, att lägga is som smälter till vatten på prollen är nog heller ingen bra ide´, mycket möjligt att den är paj efter det ja.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

men de visste ju inte ja att man inte skulle gö ju... dom borde skriva att den är känsli på paketet som datan komemr i ! (prosesorn)

e den helt pajj nu eller?! snälla, säj att den går å fixa!! jag visste inte at t man måste stänga av innan man försöker kyla den me is...

kan de va nåt annat som e fel istället?! snälla säj att de e så!!

Permalänk

Hoppas bara att det här är ett sjukt skämt...men annars får du nog börja byta saker i datorn.

Visa signatur

Fint Väder ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytteh
men de visste ju inte ja att man inte skulle gö ju... dom borde skriva att den är känsli på paketet som datan komemr i ! (prosesorn)

e den helt pajj nu eller?! snälla, säj att den går å fixa!! jag visste inte at t man måste stänga av innan man försöker kyla den me is...

kan de va nåt annat som e fel istället?! snälla säj att de e så!!

elekronik + vatten = inge bra (is blir vatten när det smälter),den kunde klara sig om du ryckit ur sladden och inte skenat efter is, har du tur räcker det med att köpa ny prolle och du slipper köpa helt ny dator;).

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

petrova-nåt: ne det e inge skämt! säg inte att du inte gjort nått liknande näör du va nybörjare! byta saker i datan?!! men ja ha ju inte råd?! kan man inte laga skortet!?

Permalänk
Medlem

haha, ofta du är seriös? I så fall kan man ju undra hur man kan vara så korkad? Nej, självklart kan du inte laga den, hade du tänkt dig att göra det med hammare o spik eller?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

ROFL! din prolle var för varm så du tog av flänsen och la is på? seriöst? antingen nån som har sjuk humor eller så är du den klantigaste personen i världshistorien

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

well done m8 ....
du har säkert kortslutit prollen....
vad tänkte du med is på en varm prolle isen smälter till vatten leder till kortslutning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytteh
petrova-nåt: ne det e inge skämt! säg inte att du inte gjort nått liknande näör du va nybörjare! byta saker i datan?!! men ja ha ju inte råd?! kan man inte laga skortet!?

Prövat montera flänsen rätt (fråga polarn om hjälp) och starta burken igen, om du är otroligt tursam så, kanske den lever, högst troligt är dock att du behöver ny prolle, kostar typ en 1000-lapp.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Tja, om du inte blött ner den för mycket så borde den klara en tillfällig överhettning. Om den badat finns det risk att den magiska blå röken lösts upp och runnit med badvattnet.

Möjligen kan du försöka att andas lugnt ett tag och sedan lugnt be nån lokal dataguru att titta på din maskin. Koppla ur den och rör inte vid den förrän han är där. Elektronik är känsligt för negativa hjärnvågor och kan störas och även brännas om man tänker fel.

Jag har åtminstone lyckats laga en del "hopplösa" fall på det sättet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

hawkho: nä, verkligen inte! me en lödkolv å en transistor eller nåt!!
å kanske nåra dioder... inmte vet ja lär ju funka, varför s¨å pemistisk?!

tifius: kalla mej inte klanti, har G i alla ämnen utom ett (två egentlien men man få ju räkna bort ett om man gå i åttan)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytteh
petrova-nåt: ne det e inge skämt! säg inte att du inte gjort nått liknande näör du va nybörjare! byta saker i datan?!! men ja ha ju inte råd?! kan man inte laga skortet!?

möjligen att du kan få ut en ny processor på garantin om du har kvar någon men jag tror inte det, iaf inte om du berättar vad det var som gjorde att processorn gick sönder

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytteh
hawkho: nä, verkligen inte! me en lödkolv å en transistor eller nåt!!
å kanske nåra dioder... inmte vet ja lär ju funka, varför s¨å pemistisk?!

tifius: kalla mej inte klanti, har G i alla ämnen utom ett (två egentlien men man få ju räkna bort ett om man gå i åttan)

Om du har en tillräckligt liten lödkolv och mycket stadig hand kanske, en processor är inte ett kretskort med halv centimeters kretsar som man får göra lampor av i slöjden, morderna processorer tilverkas i maskiner med nanometers precision, det är inte en liten kines som sitter och löder med 40år gammla lödkolvar om du tror det:).

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Men alltså han måste ju driva , detta är ju ett sjukt skämt. Inte finns det normala mäniskor som skulle göra så här eller ?
Jag var också nybörjare en gång men jag fattade tillräckligt att man inte slänger in is i elektronik.
Om du går i 8:an, har lärarna inte lärt dig att stava rätt och använda punkt och stora bokstäver ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*undra om han diskar mobilen när den blir kladdig med*

Permalänk
Medlem

Grabbar.. Personen ifråga registrerade sig 4 minuter över fyra idag.
Klart som fan att han skojar.

Moderator, lås tråden. Och banna personen.

Har han så lite kunskap om något finns det ingen här som kan hjälpa honom.

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Var är den där funktionen för att rate:a (skjut mig) trådar? Den här förtjänar 5 stjärnor.

Alltså, jag tror fortfarande det är skämt. Inga bilder att visa oss? Man sak inte ge sig på det man inte begrip.

Permalänk
Musikälskare

sluta göra dig till...

inte ens kul, om det är sant så är det årets tabbe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

hehe, spelar roll om han skämtar lr inte.
har aldrig garvat så mkt som jag gjorde när jag läste den här tråden...

Visa signatur

3700+ CABGE 0522XPBW
DFI Lanparty nf4 SLI-DR

Permalänk
Medlem

Detta kan inte vara sant, även om man är ung och oerfaren så fattar man väll att elektronik och vatten inte är en god kombo.

Roligt att läsa men troligen ett "skämt" till.

http://www.tech-forums.net/showthread.php?threadid=68275&perp...

Permalänk
Medlem

ffs har aldrig hört ett sämre skämt seriöst ffs går i åttan gör ja me o inte vet att elektronik inte tål vatten o att is smälter
ROFL HAHA
Va faktisk rätt kul

Permalänk
Hedersmedlem

Mata inte trollen..

*låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |