Permalänk
Medlem

http://cgi.ebay.com/APPLE-iPod-U2-Special-Edition-Digi-AudioP...
intressant att det finns en APPLE iPod U2 Special Edition Digi AudioPlayer MP3 40GB i ipod mini chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Är det okej om jag lånar tråden lite?
Jag hade tänkt köpa en digitalkamera (antagligen blir det Canon Powershot A520) över Ebay för att man sparar en jäkla massa pengar.
Hur lång tid brukar det ta att skicka något från t.ex. USA?
Och köper man från USA, blir man helt utan garanti då?
Man tycker ju att Canon borde ta hand om alla Canon-kameror oavsett var man befinner sig.

om det är garanti eller inte får du kolla med canon, om de har internationell garanti. annars måste den skickas dit den är köpt. hur lång tid det tar att skicka från usa beror på vilket fraktsätt, väljer säljaren skicka med t.ex. feedex kan du ha den på 3 dagar. annars kan det ta upp till en månad, om han väljer en långsam frakt. vanligt är en vecka typ. allt beror oxå på om den fastar i svenska tullen, då tar det 3-4 dagar mer (i bästa fall, kan ta längre tid) och påslaget blir rätt rejält. räkna med en 30-35% påslag sammanlagt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en hörlursförstärkare från usa för ett tag sen och den kom en vecka efter att den blivit skickad.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Är det okej om jag lånar tråden lite?
Jag hade tänkt köpa en digitalkamera (antagligen blir det Canon Powershot A520) över Ebay för att man sparar en jäkla massa pengar.
Hur lång tid brukar det ta att skicka något från t.ex. USA?
Och köper man från USA, blir man helt utan garanti då?
Man tycker ju att Canon borde ta hand om alla Canon-kameror oavsett var man befinner sig.

nej, eftersom olika marknader har olika garantiregler är det inte alls så självklart som det låter. dessutom kan ju Canon ha helt separata ekonomier för olika marknader med. det enda du kan göra om ingen vet säkert är att fråga på Canon.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om det är garanti eller inte får du kolla med canon, om de har internationell garanti. annars måste den skickas dit den är köpt. hur lång tid det tar att skicka från usa beror på vilket fraktsätt, väljer säljaren skicka med t.ex. feedex kan du ha den på 3 dagar. annars kan det ta upp till en månad, om han väljer en långsam frakt. vanligt är en vecka typ. allt beror oxå på om den fastar i svenska tullen, då tar det 3-4 dagar mer (i bästa fall, kan ta längre tid) och påslaget blir rätt rejält. räkna med en 30-35% påslag sammanlagt.

Men det är ingen tull alls på digitala kameror, så tullen lär inte haffa paketet om det står specifierat som digitalkamera och om de haffar paketet så ska de skicka det vidare efter inspektion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Men det är ingen tull alls på digitala kameror, så tullen lär inte haffa paketet om det står specifierat som digitalkamera och om de haffar paketet så ska de skicka det vidare efter inspektion.

men det största påslaget är inte tullavgiften, och skatt ska man väll betala även för digitalkameror? (de här reglerna var verkligen fu**ed up..) =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är han borta nu från eBay? Länken fungerar inte längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Men det är ingen tull alls på digitala kameror, så tullen lär inte haffa paketet om det står specifierat som digitalkamera och om de haffar paketet så ska de skicka det vidare efter inspektion.

som AndreaX skriver så är ju knappast tullavgiften den sak man ska vara mest rädd för, utan det är momsen. tullavgiften är ju annars typ 4% på varans pris + frakt, momsen är 33% på varans pris+frakt+tull.

så köper man en kamera som kostar 3000 med frakt så ser räkne exemplen ut så här:

med tull:
3000x1,04=3120 kr + 1,33 =4149 kr

utan tull:
3000x1,33=3990 kr

det vill säga, det skiljer 159 kr om man måste betala tull eller inte. tullen är på 120 kr. momsen är på över 1000 kr.

kan fortfarande bli billigare, men man bör ta det i avvägning. på produkter för över 3000 kr, så skulle jag nog överväga det väldigt noga om prisskillnaden mot att handla i sverige inte är mer än 500-1000 kr (räknat med att man kan ka på moms från usa). är lixom ruttet att betalt 4000 kr för en produkt från usa utan garanti i sverige när man kunnat köpa en i sverige för 4500 med garanti här hemma

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jens, du tänker lite fel angående momsen. Den är 6, 12 eller 25%

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

det jämnar nog ut sig ändå i det fallet, eftersom det förutom moms (och tull om det är det) även tillkommer frakt mm från tullen till dig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Jens, du tänker lite fel angående momsen. Den är 6, 12 eller 25%

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

misstänkte att ja använde fel moms-sats dock så är ju fortfarande tullavgiften den lilla avgiften, det är momsen som är den stora. kamror borde väll gå under 25%.

o hur man räknar så tänker ja inte alls fel, tänkte på fel moms

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Man betalar ej tullsats på (digital)kameror. De flesta teknikprylar är så vitt jag vet befriade från tullsats.

Visa signatur

db^

Permalänk

Säljaren har visst rensat alla hans auktioner från aktivförsäljning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Är det okej om jag lånar tråden lite?
Jag hade tänkt köpa en digitalkamera (antagligen blir det Canon Powershot A520) över Ebay för att man sparar en jäkla massa pengar.
Hur lång tid brukar det ta att skicka något från t.ex. USA?
Och köper man från USA, blir man helt utan garanti då?
Man tycker ju att Canon borde ta hand om alla Canon-kameror oavsett var man befinner sig.

De gånger jag köpt från eBay har det tagit ruskigt lång tid att få det hemskickat, det senaste jag köpte var en dv-kamera i mitten av augusti och den dök upp runt den 20:e september har jag för mig. I Januari 2004 köpte jag en Palm Tungsten T3 på eBay, och det tog också runt en månad att få den hemskickad. Det kan vara jag som har otur dock.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Avstängd

En liten update:

Säljaren 3labyrinth3 är numera avstängd från ebay, det är iaf vad jag tolkar "no longer a registered user" som...skönt att man kan lita på sin intuition.

Synd bara på alla människor han hann blåsa, jag varnade så många jag kunde men det idiotiska systemet på ebay tillåter bara att man skickar ett meddelande åt en annan member per dag.

Han måste ha hunnit tjäna en rejäl hacka förrän han blev avstängd, bara att hoppas att dom får fast honom.

Vad har vi lärt oss av detta?

Jo var väldigt försiktig när du handlar Ebay och håll er i första hand till folk som kör med paypal buyers protection.

Undersök personens feedback nogrannt: datum, vem som gett feedback osv...

Sen om man tror att man faktiskt vunnit en ny 60gb photo iPod för 83€ så ska man vara ganska jävla trög för att inte ana ugglor i mossen...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Man betalar ej tullsats på (digital)kameror. De flesta teknikprylar är så vitt jag vet befriade från tullsats.

jo, men läs vad jag skriver:D tullavgiften är den lilla utgivfen när man köper från utanför EU, det är momsen som är den stora "boven". i det inlägger skrev jag inget om att det är eller inte är tullavgift på kamera. vad jag menade var att visst slipper man 4 % tull, men va är 4 % av t.ex. 4000 kr gentemot vad 25% av 4000 kr även om man kan skippa att räkna med 4% så har du fortfarande 25% påslag.

därmed inte sagt att det fortfarande inte kan vara billigare. har själv köpt massa saker från både asien o usa genom ebay.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

fick betala 11% tull och 25% moms på mitt paket jag köpte på ebay =(

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

men det största påslaget är inte tullavgiften, och skatt ska man väll betala även för digitalkameror? (de här reglerna var verkligen fu**ed up..) =/

Men tullen tar tullavgift, inte skatt. Momsen får du betala hur som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

som AndreaX skriver så är ju knappast tullavgiften den sak man ska vara mest rädd för, utan det är momsen. tullavgiften är ju annars typ 4% på varans pris + frakt, momsen är 33% på varans pris+frakt+tull.

så köper man en kamera som kostar 3000 med frakt så ser räkne exemplen ut så här:

med tull:
3000x1,04=3120 kr + 1,33 =4149 kr

utan tull:
3000x1,33=3990 kr

det vill säga, det skiljer 159 kr om man måste betala tull eller inte. tullen är på 120 kr. momsen är på över 1000 kr.

kan fortfarande bli billigare, men man bör ta det i avvägning. på produkter för över 3000 kr, så skulle jag nog överväga det väldigt noga om prisskillnaden mot att handla i sverige inte är mer än 500-1000 kr (räknat med att man kan ka på moms från usa). är lixom ruttet att betalt 4000 kr för en produkt från usa utan garanti i sverige när man kunnat köpa en i sverige för 4500 med garanti här hemma

Som sagt, tullen tar tullavgift. Momsen får man betala hur som helst. Ett av de billigaste sätten att köpa elektronik utomlands är att åka till länder som Tyskland (som har betydligt lägre moms och i övrigt något lägre pris än Sverige) och köpa hem, det är ofta billigare än att ta det över atlanten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
fick betala 11% tull och 25% moms på mitt paket jag köpte på ebay =(

Därför man ber säljaren att snällt skriva ner värdet.. doh