Samsung SyncMaster 940B [Recension/Bilder]

Permalänk

jag fick min 193p+ idag

jag är nöjd

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått min 940B nu
En fråga, om man vill använda pivotfunktionen och ha skärmen på höjden, måste man ha det där rotate-programmet som fanns på skivan?
För när jag installerar skiten så vill det starta om datorn sedan är båda mina skärmar 640x480 och 4 bitars färger! Endera till jag installerade om forceware eller avinstallade rotate-programmet.
När jag försökte ändra i forceware-inställningarna så roterade den bara min primära skärm (CRT:n)

Edit:
Hur konfigurerade ni skärmen? Så man får finare ljus osv. Jag tycker jag kör de där programmen och gör lådor likfärgade osv och sedan använder jag filen jag får spara i "color managment" fliken. Men jag ser ingen skillnad.

Edit 2:
Natural Color -> Monitor adjustment -> Color preference. Där blev det skillnad i färgen när jag ändrade, nu fick jag till en som ser bra ut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har fått min 940B nu
En fråga, om man vill använda pivotfunktionen och ha skärmen på höjden, måste man ha det där rotate-programmet som fanns på skivan?
För när jag installerar skiten så vill det starta om datorn sedan är båda mina skärmar 640x480 och 4 bitars färger! Endera till jag installerade om forceware eller avinstallade rotate-programmet.
När jag försökte ändra i forceware-inställningarna så roterade den bara min primära skärm (CRT:n)

Edit:
Hur konfigurerade ni skärmen? Så man får finare ljus osv. Jag tycker jag kör de där programmen och gör lådor likfärgade osv och sedan använder jag filen jag får spara i "color managment" fliken. Men jag ser ingen skillnad.

Edit 2:
Natural Color -> Monitor adjustment -> Color preference. Där blev det skillnad i färgen när jag ändrade, nu fick jag till en som ser bra ut.

Jag tror man måste ha det programmet installerat. Men om du ska rotera via forceware så måste nog TFT'n vara den primära skärmen.

Har precis formaterat min dator så jag har original inställningar just nu. Du kan möjligvis inte skriva vad du har gjort för inställningar, vilka värden du satt allt på?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Har lagt till med vinkel och lutning i recensionen. Bildvkaliteten blev dock inte så bra när jag förminskade bilderna.

Förresten är det någon av er som har 940B som spelar Battlefield 2?
Det är nämligen så att ibland när jag sitter och spelar så startar datorn om sig, ibland så laggar allt tokmycket och grafiken strular till sig, och ibland så hoppar den bara ut i windows. Allt det började efter att jag installerat den nya skärmen och senaste forceware. Ingen annan som haft det problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp testade med att rotera i forceware men bara primära skärmen ville rotera. Läser man i hjälpen till det där rotateprogrammet så verkar det ju vara ganska mjukvarufixat och stödjer inte alla saker, typ spel osv. Men jag vill ju (än så länge) ha min CRT som primär
Btw man blev ju lite sugen på att skaffa en till likadan skärm nu

Edit:
Först blev det något fel ("can not be applied with the current resolution") men andra gången jag testade så kunde jag rotera skärmen och upplösningen "fungerar", dvs inget avhugget, maximerar jag ett fönster så försvinner det inte utanför. Verkar bättre än rotateprogrammet (som jag iofs aldrig körde).

Edit 2:
Just nu kör jag med RGB (0.93, 0.93, 1.0) (editade precis värdena i) Natural Color -> Color Preference. Det tycker jag ger ungefär samma färgstyrka som min stationär när de visar samma bakgrund.
Inställningarna i OSD:n är Ljus: 70, Konstrast: 100
Färgkontroll: RGB (25,35,21).
Någon mer inställning nu undrar över?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Samsung 940B

Är du fortfarande nöjd min din skärm, min fråga är om
dvi kabeln ingick i priset på skärmen eller om du
köpt den separat?
Kommer nog att köpa dena skärm i data affären bredvid
mitt arbete han vill ha 3.900.- för den det tycker jag verka ok eller?

Tacj och Hej.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte haft den så länge så jag kan ju inte svara på allt men DVI-kabel ingår, som Phalle mätte upp till typ 1,9 meter eller liknande. Den ingår även vad nu butiker (som dustin) skriver, ligger en sådan i kartongen samt VGA och strömkabel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

japp, fortfarande nöjd jag med efter ett par veckor. Funkar som sgat tidigare även bra i counterstrike source samt battlefield 2. /Da J

Visa signatur

bringing the party 2 u

Permalänk
Medlem

Min granne har en liknande Samsung och den är grymmt värdelös på att ge klara och skarpa färger, allt blir så matt och ljust även om man försöker pilla med inställningarna.

Hur upplerver ni det som har denna skärmen? Funderar på att köpa en sådan skärm men eftersom jag håller på mycket med bildredigering och webbdesign så måste jag ha en skärm som kan fixa grymmt bra färger och ljus.

En fråga till, baksidan av skärmen ser grymmt blå ut på vissa av bilderna? Hur upplevs det när man kollar på den med blotta ögat?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Blå? Nej den är svart där det är svart så att säga.
Finns även en helsvart variant men jag har samma som Phalle.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Men skärmen har fortfarande bara 16bitars färg, dvs strax under 300000 individuella färger som sedan emuleras upp till 16.2 miljoner. Ska du bildbehandla måste du i stort sett ha 24bitars, dvs 16.7 miljoner färger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Men skärmen har fortfarande bara 16bitars färg, dvs strax under 300000 individuella färger som sedan emuleras upp till 16.2 miljoner. Ska du bildbehandla måste du i stort sett ha 24bitars, dvs 16.7 miljoner färger.

Vet du någon bra skärm som har 24bitar? Priset bör vara under 4000kr.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket bra recension! Köpte just denna skärmen förut ikväll. Är hur nöjd som helst!

Visa signatur

[Aspire X-Dreamer II 400W] [Asus K8N-E Deluxe] [AMD Athlon 64 3400+] [TwinMOS 3200 DDR400 2x512MB] [Asus 6800 Ultra]
[IBM Deskstar 120GB, Samsung P120S 250GB SATA2] [Samsung Syncmaster 940B] [Logitech UltraX Flat Keyboard] [Win 2k Pro]

Permalänk
Medlem

Härligt att folk är nöjda med sina 940B'or

Nu fattas det bara matchande burk och högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Vet du någon bra skärm som har 24bitar? Priset bör vara under 4000kr.

Alltså spelar du dataspel märker du ingen skillnad på 24 och 18 bitar, dessutom har 18-bitarsdisplayerna bättre responstid... och film gör sig mkt bättre på en tv än en 19" datormonitor.. klart sysslar du med bildbehandling etc så bör det vara 24 bitar... acer har nån skärm med 16.7 miljoner färger som inte är så dyr vet jag, frågan är om den verkligen är bra eller inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Alltså spelar du dataspel märker du ingen skillnad på 24 och 18 bitar, dessutom har 18-bitarsdisplayerna bättre responstid... och film gör sig mkt bättre på en tv än en 19" datormonitor.. klart sysslar du med bildbehandling etc så bör det vara 24 bitar... acer har nån skärm med 16.7 miljoner färger som inte är så dyr vet jag, frågan är om den verkligen är bra eller inte...

Ska nog bara kolla på en film lite då och då. Använder aldrig bildbehandling. Det får nog bli en vanlig 18bitar då.

Permalänk
Medlem

Phalle, läste just din recension. Bra skrivet och värdefull läsning. Skoj att läsa en recension skriven av en sk. vanlig människa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

pixelgaranti itbutikken?

Var kan man hitta information om pixelgarantin hos ITButikken egentligen?

Hos Dustin står det att det kan vara upp till 7 pixlar som är fel enligt garantin just för 19" TFT från Samsung. http://www.dustin.se/PDF/pixelfel/samsung_pixelpolicy.pdf

Permalänk
Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har läst om folk som upplever ett bi-ljud på denna skärm. Inget ni som har den hört eller? Avskyr nämligen otäcka små ljud hehe.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Har läst om folk som upplever ett bi-ljud på denna skärm. Inget ni som har den hört eller? Avskyr nämligen otäcka små ljud hehe.

Inte hört något, men å andra sidan har jag inte lysnat efter det heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu har jag också köpt en, fast från Dustin. Mycket nöjd och utan döda pixlar än så länge. Har inte heller hört något bi-ljud.

Permalänk
Medlem

Ok, kanske är någon snubbe som fått det i sin o kladdat på vissa ställen (dustin,PR osv).
Tyst som i graven alltså Då får det nog bli en sådan om 2 veckor!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Inget bi-ljud på min 940B heller. Desvärre en liten liten död pixel, men den stör mig inte.

Visa signatur

[Aspire X-Dreamer II 400W] [Asus K8N-E Deluxe] [AMD Athlon 64 3400+] [TwinMOS 3200 DDR400 2x512MB] [Asus 6800 Ultra]
[IBM Deskstar 120GB, Samsung P120S 250GB SATA2] [Samsung Syncmaster 940B] [Logitech UltraX Flat Keyboard] [Win 2k Pro]

Permalänk
Medlem

Nepp, inget bi-ljud här heller. Och fortfarande inga döda pixlar

Permalänk
Hedersmedlem

En nackdel. Kensington-hålet tycker jag är undermåligt. Borde vara i metall så det håller bättre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

940B har bara TCO99.. Såg att 950B har TCO03, men den är inte lika snygg.

Jag har haft en del problem med mina ögon (skavande kontaktlinser, ögonlocksinflammation mm). För mycket datorsittande misstänker läkaren.

Vad tror ni? Hjälper det att satsa på en TCO03-skärm? Idag har jag en gammal 21" CRT.
Jag har ingen aning vilka krav det är för den standarden.

Men jag är på gång att köpa en 19" TFT, eventuellt Samsung.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej 940B har TCO03. Sitter iaf sådant på märke på min skärm
Jag hörde (så ta det inte för fakta) att alla helsvarta skärmar automatiskt får TCO99 eftersom TCO inte tyckte (någon undersökning antagligen) att svart är bra på skärmen. Så det är möjligt att den helsvarta 940B har TCO99 men den silver/svarta har iaf TCO03.
Och det enda som skiljer skärmarna åt är ju färgen...

Edit: Var har du läst om att den ska ha TCO99?
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/940b.asp -> TCO03

Edit 2:
Det där med svarta respektive andra färger på skärmarna kan ge olika TCO stämmer nog.
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/193pplus.as...
"TCO"03 (silver), TCO´99 (svart)"

Edit 3:
Egentligen undrar jag själv varifrån jag fått att 940B ska finnas i helsvart...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej 940B har TCO03. Sitter iaf sådant på märke på min skärm
Jag hörde (så ta det inte för fakta) att alla helsvarta skärmar automatiskt får TCO99 eftersom TCO inte tyckte (någon undersökning antagligen) att svart är bra på skärmen. Så det är möjligt att den helsvarta 940B har TCO99 men den silver/svarta har iaf TCO03.
Och det enda som skiljer skärmarna åt är ju färgen...

Edit: Var har du läst om att den ska ha TCO99?
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/940b.asp -> TCO03

Edit 2:
Det där med svarta respektive andra färger på skärmarna kan ge olika TCO stämmer nog.
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/193pplus.as...
"TCO"03 (silver), TCO´99 (svart)"

Edit 3:
Egentligen undrar jag själv varifrån jag fått att 940B ska finnas i helsvart...

Du drömmer ICKE!

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/4580...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

På datorbutikens hemsida står det att den har 99.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM940B

Kanske är därför denna Xeroxen bara har 99, eftersom den är svart:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311006&cks=PLS
Jävla snygg skärm annars, och bra kontrast verkar den ha.