Samsung SyncMaster 940B [Recension/Bilder]

Permalänk
Medlem

Samsung SyncMaster 940B [Recension/Bilder]

Halloj!
Här kommer min lilla recension på Samsung SyncMaster 940B.

Inledning
Jag har varit ute efter en TFT-skärm i snart två år, men jag har dragit mig ett bra tag eftersom de inte varit allt för bra till spel (+att jag inte haft råd).
För ett par veckor sedan fyllde jag år och fick lite pengar till skärm. Då bestämde jag mig att äntligen köpa en. Det jag ville ha var en 19" TFT som fungerar bra i spel och film. Min gamla 19" CRT tog för mycket plats på skrivbordet.
Jag läste en hel del recensioner på Samsung 913B, som verkade vara något för mig. När jag väl skulle lägga en order på den fick jag reda på att den skulle sluta tillverkas och att den ersättande modellen kom att heta 940B. Så då fick det bli en sådan istället.

Specifikationer
• Bildyta - 19"
• Responstid - 8ms
• Paneltyp - a-si TFT/TN
• Pixelstorlek - 0.294mm
• Färger - 16.2milj
• Ljusstyrka - 300cd/m2
• Kontrast - 700:1
• Betraktningsvinkel (H/V) - 160°/160°
• Rekommenderad upplösning - 1280x1024 75Hz
• Strömförbrukning (på) - 38W (max)
• Strömförbrukning (viloläge) - <1W
• Signalingångar - Analog & Digital
• TCO - TCO03
• Mått med fot (BxHxD) - 407.6x408x200mm
• Mått utan fot (BxHxD) - 407.6x335x65.4mm
• Vikt (netto) - 5.5kg
• Ergonomi - Höj och sänkbar 8-16cm, pivot 90°, vridbar 350°, vinklingsbar 25°
• Extrafunktioner - MagicColor, MagicTune, MagicBright2, MagicZone, Pivot teknologi

Bilder

Kartongen. Kolla uppe i högra hörnet av den...

Fy Posten fy!

Som tur är så är ingenting skadat, och här är en bild på hur allt är paketerat.

Det som följde med skärmen var, från vänster: Manual/garantipapper och installations cd för drivrutiner och program, närkabel, VGA-kabel, DVI-kabel.

Skärmen uppackad. Visst är den fin

Nu står den på mitt skrivbord. Ni får ursäkta att jag har så konstigt ljus i mitt rum, så en del bilder kan se mörkare ut än vad de egentligen är.

Knapparna, från vänster:
Meny
MagicBright (om man vill ha någon speciell ljusinställning, t.ex. Text, Film, Spel)
Brightness
Knapp för att välja om man kör Analogt eller Digitalt
Auto ajustment
och slutligen On/Off

Baksidan.

Från vänster:
On/off knapp till aggregatet i skärmen
Uttag för el
DVI (digital)
D-Sub (analog)

En smart hållare för kablarna så att de inte syns framifrån.

Första bilden då skärmen är påslagen (utan blixt)

Med blixt och tillsammans med min 19" CRT

Upphöjd

Snyggt vriden 90 grader.

Första intryck och installation
Det som slog mig först var skärmens snygghet. Silverram, stilren. Också dess vikt var en stor förvåning, trodde den skulle vara tyngre.
Inkopplingen av kablar gick ganska snabbt.
När det väl var dags att trycka på On-knappen rullade det runt massa tankar i huvudet "Tänk om den inte startar", "Tänk om det är massa döda pixlar", men starten var felfri och det fanns inga döda eller skadade pixlar!

Installation av drivrutiner gick inte lika smärtfritt. CD'n startade men det blev error då den webfönster-baserade menyn skulle komma upp. Det visade sig att den inte hade stöd för Firefox. Då var det bara till att starta Internet Explorer, så fungerade det bra.
Själva installationen gick bra, dock var skärmen alldeles för ljus, men efter att ha installerat medföljande program och fixat och trixat i dem fick jag en behaglig bild.

Kontorsmiljö
Skärmen är snäll mot ögonen, både i Windows och i Word. Det finns ju massor av inställningar beroende på vad man ska göra.
Text och bilder är mycket klara. Inget suddigt eller liknande.

Film
Har kollat på två filmer: Die Another Day och Alien 3.
I DAD tittade jag mest på introt då det är många explosioner och snabba scener. Jag såg ingen form av "ghosting", eftersläpning. Det flöt på riktigt bra, men när jag hade fullscreen så kunde man se fyrkanterna, i bakgrunden och ibland även i horisonten och moln. Fast det var om man tittade riktigt noga, nära skärmen. Vanligtvis sitter jag ca 80cm från skärmen, och då störde det inte så mycket.
Alien 3 gick bra den också. Jag hade dragit ner på brightness, så det var lite mörkt till en början, men det var bara att dra upp det igen så blev allt bra.

Spel
Jag har mest testat Battlefield 2. Till en början tyckte jag att det var något som inte stämde, något såg lite skumt ut. Jag insåg efter ett tag att det var formen på skärmen. Den här är ju platt medans min gamla CRT är konvex (buktar utåt), men jag vände mig efter ett tags spelande. Spelet flöt på bra i skottlossning och i explosioner.
Inget att klaga på där. (Det var väldigt skönt att spela i 1280x1024 också). Detta är det som skärmen mest kommer att användas till, förutom skolarbete och surfning.
Jag testade också skärmen i Warcraft 3, en stund. Inget att klaga på där.
Lika så i Quake 3. Som jag testade för bara ett par minuter sen. Värt att nämna också är att jag inte är någon "hardcoregamer", så i mitt tycke fungerar skärmen bra i spel.

Analog/Digital
Jag har testat skärmen med både med analog och digital-kabel.
Jag tittade på introt till DAD flera gånger, men såg ingen skillnad.
Inte heller i spel.

Pivot
Det här är en mycket användbar funktion för de som skriver långa dokument och programmerar, D.V.S jag.
Det var lättare att se helheten i programmen jag skriver och jag behöver numera inte heller skrolla upp massor i ett dokument för att ändra på ett fel.
Ett litet minus var att jag var tvungen att ta ur el-kabeln ur fästet på baksidan för att kunna vrida på skärmen.

Vinkel/Lutning
Jag tycker att det fungerar bra att titta på skärmen från sidorna. Den blir mörkare men aldrig riktigt svart. Specifikationerna säger 160 grader, det skulle jag säga är lite avrundat uppåt. Från 145 grader så ser man allt ganska bra fortfarande.

Här kommer lite bilder från några viklar:

160-170

130-140

100-110

Lutningen på skärmen:

Nedåt

Uppåt

Det blir ju en viss ljusförändring när man lutar skärmen, men inget man stör sig av.

Plus
-Bra bild.
-Fungerar bra i spel, film och kontorsmiljö.
-Stillren design.
-Smal ram.
-Många inställningar, i medföljande program.
-8ms.
-Pivot.
-Inga döda/skadade pixlar.

Minus
-Endast 16.2 miljoner färger (hur det står sig mot 16.7 miljoner har jag ingen uppfattning om då jag inte testat det. Info om skillnaden finns att läsa här)
-Maxupplösning 1280x1024.
-Installations menyn är endast kompitabel med Internet Explorer.
-Inget fodral till CD'n

Övrigt
Jag köpte skärmen från itbutikken.se, eftersom de har en bra pixelgaranti: "INGA döda eller lysande pixlar de första 14 dagarna på alla SONY, LG, VIEWSONIC eller SAMSUNG TFT-skärmar."
Priset på skärmen då jag köpte den var: 3.667,88kr +frakt +försäkring.
Mycket prisvärd skärm enligt min mening.

Vill också tacka:
Itbutikken.se.
Posten (både svenska och danska) för relativt snabb leverans, 4 dagar, även fast kartongen var skadad.
turez , för att jag "lånade" hans layout från hans recension av Samsung 913B .

Mer bilder på skärmen finns här endel är lite suddiga då jag skakade till när jag tog kort.

Om det är något annat ni vill att jag ska testa eller ta upp så säg till. Kommer dock inte göra test av typen "hur mycket går skärmen sönder om man tappar den från en balkong"

/Phalle

Permalänk

Ja var ganska övertygad om att denna skärmen ska bli min inom en snar framtid innan ja läste detta, men tackar för bilder och text

Skärmen är underbart snygg. Och som det ser ut i jämförelse mot din gamla crt 19" är det mycket större bildyta?

Ja har nu en crt 17" och då kommer ja säkert se grymt stor skillnad eller?

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk

TUSEN TACK, äntligen har man en vettig uppfattning om denna skärm!!! BRA JOBBAT!!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberfrog
Ja var ganska övertygad om att denna skärmen ska bli min inom en snar framtid innan ja läste detta, men tackar för bilder och text

Skärmen är underbart snygg. Och som det ser ut i jämförelse mot din gamla crt 19" är det mycket större bildyta?

Ja har nu en crt 17" och då kommer ja säkert se grymt stor skillnad eller?

Har en Hyundai L90D+ och bytte från en 17tums crt. Grym skillnad, bättre skärma och skönare att arbeta vid under längre tider. Tar mindre plats men har större bildyta. Sen att den funkar bra till film, spel och bildhantering är inte dåligt det heller....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Cyberfrog: TFT'n har en bildyta på 38,0x30,1 (bxh) medans CRT'n har 36,6x27,3. Det känns dock mcyket större eftersom ramen är smalare.
Tror du kommer se en hel del skilnad om du byter från din 17" CRT. Det är som LsdBoy säger skönare för ögonen vid längre pass framför skärmen, större bildyta fast den tar mindre plats m.m

Har nu även lagt till att jag testat Q3 på skärmen. Vilket fungerade super bra

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men hur kan du lira BF2 i 1280 x 1024? Jag kan lira nästan alla spel i det men i BF2 får jag bara max upplösning 1280 x 960? Howcome?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0nandy
Kanske lite offtopic men hur kan du lira BF2 i 1280 x 1024? Jag kan lira nästan alla spel i det men i BF2 får jag bara max upplösning 1280 x 960? Howcome?

Från BF2 FAQ'n:

Citat:

Q: 1280x1024 som upplösning?
A: Skriv detta i genvägen: "BF2.exe +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1280 +szy 1024"
Frunnk

Det fungerade bra för mig. Tycker dock att den inställningen borde kommit med senaste patchen... eller från början rättare sagt.

Permalänk
Medlem

En bra recension

Permalänk

Jag har en liknande skärm (SyncMaster 730BF), men jag har problem med den. Den visar färger väldigt konstigt, kolla i min tråd (skulle du kunna jämföra med din och se om du har samma problem?).

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51322...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Jag har en liknande skärm (SyncMaster 730BF), men jag har problem med den. Den visar färger väldigt konstigt, kolla i min tråd (skulle du kunna jämföra med din och se om du har samma problem?).

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51322...

Själv tror jag att det är drivrutiner som krånglar för dig. Har du de senaste till ditt grafikkort och skärm?

Men du har tur min vän. Jag fick nämligen en EVE Online 14 day Trial för ett par dagar sen. Ska bara dra ner spelet så kan jag testa lite sen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Själv tror jag att det är drivrutiner som krånglar för dig. Har du de senaste till ditt grafikkort och skärm?

Men du har tur min vän. Jag fick nämligen en EVE Online 14 day Trial för ett par dagar sen. Ska bara dra ner spelet så kan jag testa lite sen

Jag har de senaste till grafikkortet, inte til skärmen. Ska kolla om jag hittar några.

Ok, bra.

Edit: Det fanns bara en driver, 1.0, och den hade jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Jag har de senaste till grafikkortet, inte til skärmen. Ska kolla om jag hittar några.

Ok, bra.

Edit: Det fanns bara en driver, 1.0, och den hade jag.

Hann bara ta ett screenshot innan servern gick ner för maintenance.

http://legacy.lostsource.net/eve.JPG

Tycker inte det ser så konstigt ut på min skärm.
För bättre bildkvalitet så kolla denna bmp bild (3.75MB):
http://legacy.lostsource.net/eve.bmp

Permalänk

Nej, det såg iaf mycket bättre ut än min bild... fan, då måste det bero på något annat än min skärm... vad har du för dator i övrigt? Kör du med Magiccolor på?

Edit: Om ni kollar på bilden nedan, ser ni också "oljemålnings-grafiken"?

Bilden

Bilden, oljemålningsområdena inringade

Jag tog den här bilden från google, ska det verkligen vara så?

Permalänk
Medlem

Jag har:
Asus A8V-D
AMD Athlon 64 3200+
Corsair V. S. 1024MB PC3200
Leadtech 6800
Audigy 2 ZS
Windows XP Pro SP2
Magiccolor är på
Kör spelet i 1280x1024 i Fullscreen.

Ingenting är klockat eller twekat.

Jag tror nog att du får bättre svar om du frågar i EVE Online tråden i spel-forumet, eller i EVE Online forumet.

Permalänk

Varför tackar man Itbuttiken ? För de var snälla någ o kränga en skärm åt dig ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar!
Bra att få höra hur den är av en vanlig användare också.

Jag har en liten fråga. Eftersom typ alla butiker (utom Samsung själva) anger att man inte får någon DVI-kabel så är det svårt att få uppgift om den. Kan du uppskatta hur lång den är?
När man vinklar upp skärmen med pivotläget, antar jag rätt att kablarna sticker ut åt vänster? Skulle vara bra för mig om jag har den i det läget.
Sista frågan. I pivotläge, vilken bredd har skärmen då?
Blir ju alltså höjden på panelen när den är i vanligt läge.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hammarslag: För att jag är snäll.

Aqualize: DVI-kabeln är ca 190cm.

Sticker ut och sticker ut... Så här går kablarna när man vridit skärmen:
http://legacy.lostsource.net/DSC01192.JPG
http://legacy.lostsource.net/DSC01194.JPG

I pivot-läge är den 33,4 cm bred och 40,7 cm hög (inkl ramen).

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recention Phalle, har en fråga dock. Hur är betrakningsvinklarna på den? allt annat verkar bra, den verkar ha bra inställning på höjd, hur är tilten? Läste en annan recention med som tycker den är perfekt i stort sätt. Fast han nämner inte heller vinklarna, kan du kolla? och kanske fixa några bilder från alla vinklar? Vore mycket uppskattat.

Thx / Darkie

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar, då tror jag DVI-kabeln borde räcka för mig med.
Det jag tänkte på sticka ut var att de pekade åt det hållet, på bilden ser vi att de är ju åt "fel håll" för dig (om du haft knappt om kabel) medans där jag tänkt placera den blir det bra om de går åt det hålet. Jag tittade på knapparna när skärmen var vriden men frågade bara för att inte jag skulle missa något trivialt (sådant man kan göra på natten när man haft en hård dag/vecka).

Riktigt bra med knapp för att välja insignal, jag ska skaffa bärbar dator om ett tag och de brukar ju (tyvärr) alltid bara ha analog utgång. Så då skulle man ju kunna ha analoga kabeln liggandes bara att köra in i bärbara datorn och digitala kabeln fast kopplad till stationära datorn.
Det blir ju för bra

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Phalle, på bilden där du vridit skärmen 90 grader ("Snyggt vriden 90 grader.") med ett word dokument så ser man ju tydligt att skärmen är mörkare till höger och mycket ljusare till vänster (se på den gråa bakgrunden runt dokumentet). Har man skärmen "normalt" så är det övra delen av skärmen som är mörkare och undre ljusare. Det har alltså inget med betraktningsvinkeln att göra. Har precis samma fel på min Samsung 913B. Är det vanligt på TFT skärmar? Eller ska det vara så?

Denna snubben har en Samsung 913B och den är också mörkare på övre delen av skärmen.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49609...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att detta är ett vanligt fel på 913B/940B. Eller det kanske tom är så här på alla skärmar... Det är iaf tre här vars skärmar alla är ljusare nertill, Phalle, PogoJoe och olaha. Jag ska ringa till Samsung (och itbutikken där jag köpte den i morgon). Jag tycker inte att man ska behöva acceptera det här. Itbutikken har redan kollat på min skärm men tyckte inte att det var något fel på den

Permalänk
Medlem

Hoppas ni kan hålla er till helgen med utförligare svar och bilder. Har ganska mycket att göra i skolan just nu.

Men jag kan ju säga att betraktningsvinkeln är mycket bra, skärmen blir aldrig svart från sidan. Endast mörkare. Specifikationerna för det stämmer ganska bra.

Ja, skärmen är faktist ljusare ner till. Nu när du säger det så...

Ska ge mer utförligare svar och bilder i helgen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har beställt en. Ska bara gå till universitetet (eller något som hör till det) och bekräfta (som man måste göra).
3 297,50 kr för skärmen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har beställt en. Ska bara gå till universitetet (eller något som hör till det) och bekräfta (som man måste göra).
3 297,50 kr för skärmen

Var fick du den så billligt?

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberfrog
Var fick du den så billligt?

Uppsala Universitet De har en webbutik där man kan kolla in ett stort sortiment. Det är väl via deras ramavtal osv. Adressen går inte att komma åt utifrån så någon länk kan jag inte ge.
Men kan säga att de ofta ligger på billigaste nivåerna som finns i vanliga handeln eller lägre. Första gången jag ska beställa på det här sättet

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Uppsala Universitet De har en webbutik där man kan kolla in ett stort sortiment. Det är väl via deras ramavtal osv. Adressen går inte att komma åt utifrån så någon länk kan jag inte ge.
Men kan säga att de ofta ligger på billigaste nivåerna som finns i vanliga handeln eller lägre. Första gången jag ska beställa på det här sättet

Vilket fusk

Ska inte förstöra tråden med mer sånna här frågor, hoppas bara du blir nöjd med din skärm. Själv v'ntar ja på att den ska gå ner lite i pris...har inte råd med den annars :S

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Jag har beställt den också, på itbutikken.se för pixel garanti och för att de säger "kan lämnas tillbaka i säljbart skick" och inte obruten förpackning så är man försiktig kan man lämna tillbaka den om man verkligen inte är nöjd. Gick på 3700 med frakt och postförskott. De hade den tydligen inte inne, men borde väl vara här om en vecka eller så :D:D

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera att köpa något från itbutikken. Visst man kan skicka tillbaka saker till dom men när jag gjorde det tog det nästan en månad innan paketet kom fram. Enligt dom är det inget onormalt utan har att göra med tullen. När dom fick skärmen vägrade dom att ge mig pengarna tillbaka eller ge mig en ny skärm fastän jag anser att den är felaktig. Se länkarna.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=513811
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49609...

Itbutikken skicade då tillbaka skärmen och jag fick betala 200kr för att hämta ut den...
Jag har pratat med Infocare.dk som sköter reparationerna åt itbutikken så jag kommer nog att skicka den dit. Enligt Infocare är det inte någon "zero bright/dark pixel"-garanti på 913B, men på vissa andra Samsungskärmar.

Permalänk
Medlem

är det bara 16.7 mot 16.2 färger som skiljer 193p+ mot 940b ? eller är det mer som skiljer är ju en viss pris skillnad om man kollar på databutiken.se priser på de båda skärmarna

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG