Uppgradera datorn för specifika spel..vilka har ni offrat er för?

Permalänk

Uppgradera datorn för specifika spel..vilka har ni offrat er för?

Kom att tänka på denna då jag läste tråden "ni med värstingdatorer.."

Jag hävdar inte att jag har en men, jag spelar det mesta.

grunden, en (om en månad) tre år gammal "personal-PC" Fujitsu Siemens Scaleo 800 s
p4, intel 2,4
GForce 4600ti
512 RAM

första uppdateringen, efter 2 år, +512 RAM för WoW, lessnade på lagget.

Andra Uppdateringen, ATI Radeon 9600 i juni, efter 2.5 år för att kunna spela BF2 köpte 512 RAM oxå.

Jag hävdar inte att jag har en värstingdator, men jag kan ju spela och spelar:
WoW
BF2
Doom 3
Quake 4

Jag tycker(tror?) jag har haft tur, så få uppgraderingar och jag kan fortfarande spela de spel jag vill utan välja nått bort för att datorn inte pallar.

Hur många uppgraderingar har ni tvingats till "tack vare" att ni vill spela ett speciellt spel som dator inte pallat och hur gamal är er grund?

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem

Till wow är din dator Mid-end till dem andra spelen low-end.

Edit: A juste, jag har en snart 2 år gammal AMD64 som jag har uppgraderat 2 ggr.

1:a gången med RAM och ATI 9800pro och 2:a gången med ett 6800GT. Datorn duger tills socket M2 kommer, jag har inte speciellt höga krav när jag spelar, AA och AF är inte viktigt för mig inte heller upplösningen. Bara jag har max på texturer och alla effekter på så är jag glad och det kan jag ha!

Datorn har en AMD Athlon FX51 fast jag kallar den för en opteron vilket den är fast med olåst multipel.

Permalänk

Sist köpte jag mig 1024MB RAM till för BF2 för att bli av med hack vid hög grafik. Annars kommer jag inte ihåg att jag uppgraderat för just ett spel sen jag köpte mig ett Voodoo3 2000 för att kunna lira 3DFX i Quake 2.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare 512MB RAM (1GB tot.) för att kunna lira BF2 någorlunda hyggligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Till wow är din dator Mid-end till dem andra spelen low-end.

Det var väl inte vad han frågade, och han påstod väl inte något annat heller?

Jag kan dock inte säga att jag uppgraderat för något specifikt spel. Det jag kan säga är väl att det som uppgraderats i den här burken enbart för spel är väl grafikkortet. Dock inte för något specifikt spel utan snarare för nyare spel i allmänhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Till wow är din dator Mid-end till dem andra spelen low-end.

möjligt att det är så

men jag menar, för att kunna spela dessa spel har det kostat mig 1 gig RAM och ett halvkassat grafikkort, totalt ca 2000 kr under tre år för att kunna spela allt.

Om det är "mid end" eller "low end" (töntiga ord) det är ju relativt :D, så länge det flyter laggfritt och det laddas snabbt (tex BF2) så är jag nöjd jag har inte dragit ner på inställningarna i annat än BF2..

frågan var ungefär, ni som har "äldre" datorer, hur mycket har ni kostat på dem för att hålal dem "up-to-date"? (inte pryl-galningar och överklockare då )

kanske en delfråga till... köper ni hellre helt nyttpaket (moderkort-cpu+ram+grafikkort) varje år eller nått?

Visa signatur

bomärke

Permalänk

Jag byggde en ny dator för lite drygt två år sedan, inte för något specifikt spel men med spel i åtanke. Man ville väl att datorn skulle kännas fräsh när (och om) HL2 och Doom 3 skulle komma. Byggde för runt 18000, det värsta som gick att bygga på den tiden för vanliga hemmabyggare Fast särskilt mycket spel blev det ju inte.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastdunk
möjligt att det är så

Aj, sry....jag läste inte ditt inlägg så noga. Du ser min Edit.

Jag byggde också min dator med nästan det värsta som fanns för ca 2år sen, med spel i åtanke. Spel jag kör nu är CS och quake2 sen har jag inte några andra speciella spel som jag kör. Jo, FEAR fast har inte fastnat för mp delen så jag spelar det inte längre.

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte tur att du kör på låga grafik inställningar, alla kan göra det men vissa köper fetare prylar för att få bättre grafik.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Köpte ett helt nytt system för ca 11000:- förra året och nu för nån vecka sen uppgraderade jag allt för ca 10000:- (sålde de gammla för 4500:-) Men det var dock inte direkt för nått spel. Det är kul med nya grejer och bygga Men det är ju kul att köra med höga instälningar också Men måste jag säga ett spel bidrog nog CoD2 lite till uppgraderingen

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

2 gig minne istället för de 512 jag hade, för att kunna spela BF2 utan att det hackade sönder.... hmmm.. annars har jag inte uppgraderat pga ett specifikt spel, utan mer för att en hel massa spel ska funka bättre... har alltid haft tillräcklig hårdvara för att iaf kunna spela de senaste spelen.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Blev en AMD64 3500+ samt ett 6800gt när GTR kom ut

Det var värt det också

Permalänk

som "svar" eller nått till kaya

menade att jag har tur som klarat mig så billigt undan.... tror grundorsaken är att min CPU har stått sig så väl, att jag "fick" den i rätt tid.

Trots allt så _kan_ jag spela fortfarande... är inne som 5-6:a i BF2 i 64-playersbana... så så jävla dåligt är det inte... får även poäng ( http://bf2tracker.com/bf2_userprofile.php?bf2id=7259201 sen är jag kanske inte lika snabb i fingrarna som jag var för några år sen )

Jag försöker bara pejla vad andra lagt ut på sina datorer, inte en diskussion om mina komponenter

Sedan skulle nog "vissa" vilja ha fetare prylar, men ibland känns det som man får dra en gräns, ekonomi mot funktion...

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Avstängd

Oftast hinner jag ta en flagga innan nån i andra laget har kommit in det e lätt värt en sabbad ekonomi

Men jag tror fortfarande inte på att din tur har med tur att göra, datorn som jag hade för typ 3 år sen har jag gett till min morsa och den skulle hon kunna spela bf2 på om hon hade viljat, (xp1800, 768ram fx5600) men hon föredrar harpan, konstig människa
och den jag hade när bf2 kom ut gick oxå att spela med (xp3200, 1gb ram och 6800gt) men det var inte tillräckligt bra så jag var tvungen att uppgradera.
så vad det handlar om igentligen är att kunna accepter lite sämra grafik, för många går det bra men vissa är alldeles för bortskämda ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

njo, ska nog sabba min ekonomi lite till nu, nytt grafikkort igen och en sticka RAM till så jag får två gig RAM. Farligt med retro-utbetalningar på löneförhöjningar

Grafikkortet blir "slöseri" eftersom jag klarar mig nu, men det vore skönt att få ett lite bättre så hinner jag ta nån flagga oxå innan de andra kommer in. (asså många verkar ha det sämre än mig, kan man dra en slutsats därav)

Sen har jag nog slitit ut denna dator, men den lär ju hålla ett år till, så länge inte CPU-kraven blir för mycket.

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem

Jag offrade mig sist för Photoshop...
512MB i minne och ett nytt moderkort när kondingarna på det gammla gav upp...
Det är nog enda gången jag "offrat" mig för någon mjukvara...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nja jag köper grejer så jag vet att jag klarar dom nya spelen som kommer. Själv tycker jag att jag är onödig för jag spelar typ alldrig bara på lan. Vissa spel på nätet också BF2!:P Men jag köper grejer för att kunna spela alla nya spel och jag e prylbög också. Sen vill jag ha bra grafik också annars tappar jag spelkänslan.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

far cry. <3. radeon 9800pro -> gf 6800gt. som numera är trasigt också. BUUU
det var 3500 som rök där

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 2600+ GeForce 4200Ti 512 RAM
Nuvarande: AMD 64 3200+ GeForce 6600GT TOP 1GB RAM

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

Ränkade ihop hur mycket pengar jag lagt ner på datorer och kom fram till ungefär 40,000sek sen 2001.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Köpte hela min dator för nästan bara BF2s skull. Men det tröttnade jag hyffsat snabbt på Så just nu används mitt grafikkort till pyttelite wc3 och skolarbete. Tror han har självmordstankar :/

Permalänk
Medlem

512mb ram till HL2 :D, jag ångrar det inte ett skvatt

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Minns när jag fick Kingpin: Life of Crime, lagom sur bev man när jag upptäckte att det krävdes grafikkort för att spela det :D. Slutade med att jag köpte Voodo2 enbart för det spelet..
Det var det värt dock, ett av de bästa FPS jag spelat; Grym grafik, mysiga miljöer, roliga karaktärer och musik av Cypress Hill

http://www.gamespot.com/pc/action/kingpinlifeofcrime/screenin...

Edit: Burkarna efter den med V2 har inte köpts/uppgraderats enbart för ett specifikt spel, men man har ju alltid haft spel i åtanke när man bygger dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastdunk
möjligt att det är så

men jag menar, för att kunna spela dessa spel har det kostat mig 1 gig RAM och ett halvkassat grafikkort, totalt ca 2000 kr under tre år för att kunna spela allt.

Om det är "mid end" eller "low end" (töntiga ord) det är ju relativt :D, så länge det flyter laggfritt och det laddas snabbt (tex BF2) så är jag nöjd jag har inte dragit ner på inställningarna i annat än BF2..

frågan var ungefär, ni som har "äldre" datorer, hur mycket har ni kostat på dem för att hålal dem "up-to-date"? (inte pryl-galningar och överklockare då )

kanske en delfråga till... köper ni hellre helt nyttpaket (moderkort-cpu+ram+grafikkort) varje år eller nått?

Jag uppgradera till 3.5ghz och x800xl för att kunna spela BF2 Köper nya saker varje halvår..

Edit: Datorspeccs i sign stämmer ej, orkar inte ändra

Permalänk
Medlem

Köpte ett Voodoo 2 kort med 12MB i ram för Quake. Sedan så köpte jag en 3 ghz P4, nytt moderkort samt 512MB extra i ram just för Deus Ex - Invisible War. Gissa om man vart purken när spelet var närmast värdelöst.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat daton för Diablo II, FFXI och Half-Life II

Permalänk
Medlem

Jag har precis uppgraderat under en 2 månadersperiod till datorn enligt sign.

Det blev en 7800GTX, helt enkelt för att jag pallade inte att det totallaggade på MSRÖJ.

/M

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Medlem

spenderade 10k för att kunna lira oblivion

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
spenderade 10k för att kunna lira oblivion

Blev inte Oblivion uppskjuten?

Vad ska du göra med all denna prestanda nudå? hehehe

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk

Jag har ingen värsting datorn jag tycker jag har en fullt kapabel datorn om inte en i det lite bättre segmentet men det är bara min uppfattning. Jag köpte en ny dator från scratch för ett halvår sen för att kunna spela, då min gamla knappt orkade med HL. Grejerna ser ni i signen å spelen jag spelar är följande:

HL2
GTA San Andreas
BF2
Far Cry

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N