Permalänk
Medlem

AMD- eller Intel-baserat system?

Ja nu är det såhär att jag är lite sugen på ett nytt datorsystem (vem är inte det?), men ska man satsa på ett Intel-baserat system eller ett med AMD, Intels 64-bitsteknikprocessorer är ju rätt billiga jämfört med AMD.

Tänkte att man kanske kan köpa ett sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301838&cks=PRL
och ett rätt bra grafikkort till och 512meg mer i minne.

Eller ska man satsa på AMD? behöver inte ha något väldigt överklockningsvänligt system, men ska helst inte vara helt omöjilgt att överklocka.

Behöver inte vara nögot värstingsystem direkt. Ska kunna klara de nyaste spelen utan några problem (behöver ju inte köra på högsta upplösning och bästa grafikkvalitét, med flera program i bakgrunden).

Och förresten, är datorkomponenter mycket billigare i Kina än i Sverige, tänkte i butiker i Kina, alltså inte från fabrik eller grossist (ska till kina i jul nämligen så då slipper man ju frakt om man vill köpa något billigt ).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Re: AMD- eller Intel-baserat system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Ja nu är det såhär att jag är lite sugen på ett nytt datorsystem (vem är inte det?), men ska man satsa på ett Intel-baserat system eller ett med AMD, Intels 64-bitsteknikprocessorer är ju rätt billiga jämfört med AMD.

En liten fråga innan vi går vidare: På vilket sätt är Intels processorer billigare?

A64 3200+ vs P4 640: P4 600kr dyrare
A64 3500+ vs P4 650: P4 545kr dyrare
A64 3800+ vs P4 660: P4 900kr dyrare

...och så vidare.

EDIT: Priser från Komplett och för boxade processorer.

Förövrigt hade jag personligen sannolikt införskaffat en Athlon64 X2 3800+ idag. Inga direkta svagheter på något område och dessutom klart svalare än konkurrerande Intel-produkt. Enda nackdelen med X2:an är väl i så fall att den kostar lite mer i inköp.

Permalänk
Medlem

Han menar troligtvis dual-core propparna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Han menar troligtvis dual-core propparna.

Jo de också, men jag jämförde med att man får en Intel Pentium 4 650 3.4GHz för 2695kr och en AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz för 2995kr och pentiumen ligger på 3.4ghz och amd:en på 2.4 ghz, då borde väl p4:an vara snabbare iaf teoretiskt sett, men jag vet inte rikigt som ni säkert har märkt så är jag inte så haj på detta.

Edit: kollade lite på x2 uppgraderingspaketen och såg att man fick en x2 3800, och 1024mb för 5395, jämfört med det förra jag länkade till.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311042&cks=PRL

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

xburk, nja inte snabbare vore fel att säga AMD har sysslat med att utveckla hur processorn jobbar istället för att "bara" öka klockhastigheten vilket gör att en 3500+ ska va likvärdig en p4 på 3,5 gigh ,,,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
pentiumen ligger på 3.4ghz och amd:en på 2.4 ghz, då borde väl p4:an vara snabbare iaf teoretiskt sett

100 st 10 liters-hinkar borde rymma mer än 50 st 40 liters-hinkar, rent teoretiskt. Eller..?

A64an är bättre än P4an på allt. Den är snabbare, svalare och oftast billigare. Undvik Prescott ty den suger.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ja en Amd Athlon 64 3800+ kickar en P4 på 3,4 GHz. Nutidens processorer bygger inte bara på klockfrekvenser. Just nu är Amd mer prisvärt än Intel, man får bättre grejer för samma pengar och sen går dom inte så varma heller. Men om man nu har problem med uppvärmningskostnader så är en Intel P4 Prescott att föredra ^^.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
100 st 10 liters-hinkar borde rymma mer än 50 st 40 liters-hinkar, rent teoretiskt. Eller..?

A64an är bättre än P4an på allt. Den är snabbare, svalare och oftast billigare. Undvik Prescott ty den suger.

Håller inte riktigt med om det där med hinkarna men det skulle nog någon som inte vet vad liter är göra, alltså som jag om CPU:er, jag inte kan så mkt om processorer.

Ingen som har någon aning om priserna i Kina? Kanske fel forumsdel för det iofs.
Men vad rekomenderas för grafikkort?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Vad ska grafikkortet kosta då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jo de också, men jag jämförde med att man får en Intel Pentium 4 650 3.4GHz för 2695kr och en AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz för 2995kr och pentiumen ligger på 3.4ghz och amd:en på 2.4 ghz, då borde väl p4:an vara snabbare iaf teoretiskt sett, men jag vet inte rikigt som ni säkert har märkt så är jag inte så haj på detta.

Edit: kollade lite på x2 uppgraderingspaketen och såg att man fick en x2 3800, och 1024mb för 5395, jämfört med det förra jag länkade till.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311042&cks=PRL

Jämför 650 med en 3500+ istället, då är AMDn i de allra flesta applikationer betydligt snabbare. Skiljer ~500:-, mellan 3800+ och 670 så får du nästan TVÅ 3800+ för priset av en 670.

Frekvens är inte allt. Läs några tester som visar mer av detta. Det har att göra med hur mycket man gör per klocksykel också. Titta lite mer på Vicotoniks hinkar igen. Han menar att 100 hinkar är frekvens, 10 liter är vad dem gör/klockcykel (Intel) nu till AMD här är frekvensen bara 50 hinkar, men storleken på hinkar är 40 liter. Vilken får mest gjort? Finns ett annat ganska bra exempel, du är ute och går, det finns två sätt att öka din hastighet: 1. Öka stegfrekvensen 2. Öka steglängden. Intel har satsat mycket på att öka frekvensen medan AMD satsat på att öka Steglängden.

(Dåliga förklaringar, men hoppas på lite klarhet i alla fall )

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ang. priserna i kina så kan jag meddela att det knappt skiljer något alls inom elektronik-väg, jämfört med i Sverige då.

Däremot är ju kläder och annat billigare där borta

[edit] Jag röstar också på AMD-systemet. Snabbare, kallare och billigare [/edit]

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

ta en amd64 3200+ o sen 2gb ram o ett bra moderkort

o sen clocka upp prollen te 2.6ghz eller nått

om du ska spela me den så klarar du dejj ett tag:D

prolle : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307202&cks=PRL
ram : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825&cks=PRL
moderkort : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311965&cks=PRL

Pris : 4948kr

Visa signatur

Amd64 3500+ , Epox nForce4 SLI, 2Gb, 200Gb segate barracuda , Asus Nvidia GeForce 7800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
100 st 10 liters-hinkar borde rymma mer än 50 st 40 liters-hinkar, rent teoretiskt. Eller..?

Nej, de borde de inte.

Visa signatur

Yertle the Turtle
Yeap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tisselito
Nej, de borde de inte.

Ironi.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tisselito
Nej, de borde de inte.

haha ibland verkar det som om folk inte lärt sig var ironi är....om nu inte du också var ultra-ironisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jo de också, men jag jämförde med att man får en Intel Pentium 4 650 3.4GHz för 2695kr och en AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz för 2995kr och pentiumen ligger på 3.4ghz och amd:en på 2.4 ghz, då borde väl p4:an vara snabbare iaf teoretiskt sett
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311042&cks=PRL

Jo, det stämmer att Intel jobbar med högre hastighet (snabbhet), däremot så gör utgör AMD fler arbeten/processer på kortare tid än Intel...

vet inte riktigt hur jag ska förklara det så du förstår det ordentligt men typ något sånt här..

De två gubbarna Intel och AMD ska plocka äpplen som trillat från ett träd, intel Plockar äpplen snabbare, däremot plockar AMD fler äpplen än Intel samtidigt.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Inte bara CPU'n du skall stirra dig blind på vad gäller hastighet. I de flesta fall är AMD'n snabbare än Intel samt att AMD har mer möjlighet att höja hastigheten på frekvensen. Detta är som sagt inte allt, utan för att förstå vad som möjliggör det AMD lyckats bättre än Intel är att Intel fortfarande bygger på äldre moderkort där all relevant data skickas via Nordbryggan.

Nordbryggan har en bredd utav 800Mhz ( i några nyare mammaplank,något högre om jag inte är ute å cyklar - jaja, ni får skälla då )
Problemet är att informationen inte kan skickas till/från den i 800Mhz, utan halveras så det blir 400Mhz åt båda hållen.

Tittar man på AMD's lösning så har du på moderkortet inga direkta flaskhalsar utan skickar fram & tillbaka i hastigheter om 1Ghz.

Dyker det upp en ny lösning utav Intels moderkort utan dessa flaskhalsar är det inte omöjligt att Intel kan sätta AMD på plats.

Visa signatur

- To Boldly OverClock, Where No Man Has OverClocked before -

Permalänk
Medlem

jag kan ju rekommendera den här länken för de som av någon outgrundlig anledning fortfarande tvivlar. ;P

en intel pentium 4 är ett sämre köp, alla kategorier.

ett annat sätt att jämföra klockfrekvenser på är att tänka på motorer och bilar.
en bil kommer med en stor och saftig sex-liters v12:a under huven (AMD). sen kommer en annan bil med en liten ettrig rak fyra på 1.6 liter (Intel).

ägaren till den andra bilen påstår att deras bil är mycket bättre, då varvtalet ligger på 7500rpm, till skillnad från den första bilens mer modesta 3500rpm.

inte så svårt att veta vilken som kommer gå snabbast, eller?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
ett annat sätt att jämföra klockfrekvenser på är att tänka på motorer och bilar.
en bil kommer med en stor och saftig sex-liters v12:a under huven (AMD). sen kommer en annan bil med en liten ettrig rak fyra på 1.6 liter (Intel).

ägaren till den andra bilen påstår att deras bil är mycket bättre, då varvtalet ligger på 7500rpm, till skillnad från den första bilens mer modesta 3500rpm.

inte så svårt att veta vilken som kommer gå snabbast, eller?

Så med en McLaren F1 så går det snabbare än med en Opel Zafira att transportera 7 personer från Malmö till Göteborg? Nja det låter bra, man kör 30mil med Opeln men man måste köra 150mil med McLaren.

Det är som ett hundrameters lopp... ha ett kylskåp på ryggen så är utgången mellan världsmästaren på 100m & Magnus Ver Magnusson inte så självklar längre.

Det handlar om förmågan att hantera last & inget annat... lasta mycket så får man reda på kapaciteten oavsett om det handlar om bilar eller processorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

glöm inte att plocka ett bra grafikkort!
för att en processor ska vara effektiv krävs det ett bra grafikkort som inte slöar ner.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så med en McLaren F1 så går det snabbare än med en Opel Zafira att transportera 7 personer från Malmö till Göteborg? Nja det låter bra, man kör 30mil med Opeln men man måste köra 150mil med McLaren.

Det är som ett hundrameters lopp... ha ett kylskåp på ryggen så är utgången mellan världsmästaren på 100m & Magnus Ver Magnusson inte så självklar längre.

Det handlar om förmågan att hantera last & inget annat... lasta mycket så får man reda på kapaciteten oavsett om det handlar om bilar eller processorer.

så sant, så sant ;P vi säger att V12:an sitter i en stor van, och den lille ettrige sitter i en tvåsitsig innerstadsbil. nöjd?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

är inte intel bättre på FPU beräkningar, fast deras bus kanske endå inte klarar av att skicka informationen endå?

källa: tomshardware's tester, hört att dom e skumma men endå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

sorry, men lånar tråden lite...

Jag har Alltid haft Intel-system, av ren vana osv... kan inte mycket om AMD, så vad är skillnaden när det gäller allt, från att montera komponenter till settings i datorn? Jag menar, vad är det för skillnader då jag är van vid Intel?

inte för att det är aktuellt Exakt Nu men vid nästa systemupgradering så verkar det som att det blir AMD, jag vet ej men inte Socket 478 då det laggts ner med den socketen, och dör ut allt mer... inte värt att upgrader för socketen så att säga... och nu sist jag upgraderade (början av sommaren) så var det en kille som gjorde det åt mig så tog han 478 :S samt att moderkortet pallar bara AGP så det är ju också en miss, så det blir ju i princip en helt ny dator vid nästa updatering :/ trist för det bvlir så mkt pengar., Då han upgraderade datorn så byttes nätagget ut mot ett THermaltake Fanless (för att få tyst dator, men den är 'bara' på 350W och det räcker väl inte för ett 'bra' gpu-kort samt ett system... (RAM-minnena samt HDDs kan man ju ha kvar på mitt nuvarande system, som tur va...)

Saken är även den att mitt GPU håller p¨å att säcka ihop och det är inte värt att köpa ett nytt GPU för X kronor för att sedan köpa ett mkt bättre PCIe :/
så vette fan vad jag ska göra

och det var först nu när jag 'läst på' eller vad man ska säga, jag har 'utvidgat' mina kunskaper iaf ^^ som jag uppmärksammat mig på att s478 och AGP är skit att satsa på nu. Så lite försent att anmärka det för snubben nu i efterhand...

några råd? vad skulle ni gjort?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är inte intel bättre på FPU beräkningar, fast deras bus kanske endå inte klarar av att skicka informationen endå?

källa: tomshardware's tester, hört att dom e skumma men endå

på rena x87 fpu-instruktioner så är P4an riktigt dålig. Detta på grund av den är lite väl hårt optimerad för sse2 (och 3).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

aha då har väll toms lite fel då eller jag som såg på andra beräkningar eller nått

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
så sant, så sant ;P vi säger att V12:an sitter i en stor van, och den lille ettrige sitter i en tvåsitsig innerstadsbil. nöjd?

Japp nöjd.. men vad för motor sitter det i en Pentium M då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Japp nöjd.. men vad för motor sitter det i en Pentium M då?

En hundkoja med dubbelturbo-motor på nitrometan?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
En hundkoja med dubbelturbo-motor på nitrometan?

hehe ja så är det kanske.

Vi får se vad framtiden säger om P-M chans att bli något...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless