Permalänk
Medlem

Välja vattenkylningsdelar.

Jag har tänkt att köpa ny dator där jag tänkt köra med vattenkylning, har aldrig tidigare kört med vatten så jag skulle behöva lite tips om vilka delar som är bäst.
Budget ~4000kr

Förslag:
CPU :: Swiftech STORM
GPU :: Danger Den Maze4
Pump :: Swiftech MCP655
Radiator :: ThermoChill PA120.3
Tank :: Danger Den vattentank plexi 5 1/4 1/2 (nödvändigt?)
+ slang och slangkopplingar

Vilka tillsatser är att rekommendera?

Jag har inte valt något block till chipset då det väl inte finns någon prestandavinst att hämta, man får ju bara högre vattentemp till övriga delar?? Eller är det bra att kyla chipset ändå? (moderkort: DFI Lanparty NF4 Ultra-D)

Visa signatur

Opteron 170@2640MHz - TT Big Typhoon | ASUS A8R32-MVP Deluxe | PowerColor X1900XT 512Mb@690/790 | Corsair TWINX2048-4000PT@264MHz 3-4-4-8-1T | Hiper Type-R 580W | 2x Samsung SpinPoint P120s 250Gb - WD Raptor 74Gb | NZXT Lexa | Samsung SH-W163A | Samsung SyncMaster 930BF

Permalänk
Medlem

Tillsatser, det räcker gott och väl med en liten flaska Zerex. Kan också tillägga att de delar som du har valt ser perfekt ut.

Angående tanken; personligen hade jag valt att använda en t-koppling. Men har du pengarna så varför inte?
Eller så köper du en fillport och borrar ett hål i toppen av ditt chassi, så slipper du använda en tank/res.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Re: Välja vattenkylningsdelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falkarna
Jag har tänkt att köpa ny dator där jag tänkt köra med vattenkylning, har aldrig tidigare kört med vatten så jag skulle behöva lite tips om vilka delar som är bäst.
Budget ~4000kr

Förslag:
CPU :: Swiftech STORM
GPU :: Danger Den Maze4
Pump :: Swiftech MCP655
Radiator :: ThermoChill PA120.3
Tank :: Danger Den vattentank plexi 5 1/4 1/2 (nödvändigt?)
+ slang och slangkopplingar

Vilka tillsatser är att rekommendera?

Jag har inte valt något block till chipset då det väl inte finns någon prestandavinst att hämta, man får ju bara högre vattentemp till övriga delar?? Eller är det bra att kyla chipset ändå? (moderkort: DFI Lanparty NF4 Ultra-D)

Du kan få köpa mitt Vattenkylningskit, Swiftech block på cpu och DD på vga samt eheim pump osv. Lade ut 3000 för det, du får det för halva priset så kan du lägga pengar på annat Du kan skicka pm eller maila mig om du har intresse för att höra lite närmare vad det är för delar. Har kvitton osv på allt också och dom får du så klart med

PEACE!

Permalänk
Medlem

Re: Välja vattenkylningsdelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falkarna
Jag har tänkt att köpa ny dator där jag tänkt köra med vattenkylning, har aldrig tidigare kört med vatten så jag skulle behöva lite tips om vilka delar som är bäst.
Budget ~4000kr

Förslag:
CPU :: Swiftech STORM
GPU :: Danger Den Maze4
Pump :: Swiftech MCP655
Radiator :: ThermoChill PA120.3
Tank :: Danger Den vattentank plexi 5 1/4 1/2 (nödvändigt?)
+ slang och slangkopplingar

Vilka tillsatser är att rekommendera?

Jag har inte valt något block till chipset då det väl inte finns någon prestandavinst att hämta, man får ju bara högre vattentemp till övriga delar?? Eller är det bra att kyla chipset ändå? (moderkort: DFI Lanparty NF4 Ultra-D)

Det där ser faktiskt riktigt fint ut!
Jag REKOMMENDERAR tank, det är jobbigt med T koppling, då det blir så litet hål att hälla i, det är större risk att man spiller någonstans och sedan att täta slangen som går till t kopplingen kan också vara jobbigt.

Med tanken så ökar du också Kylningsystemets vätske mängd, och därmed kan du sänka temperaturen lite.

Helt klart är det att föredra en tank.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelar verkligen kylsystemets vätskemängd någon roll?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Använder man en DD fillport blir det precis lika stort hål att fylla på i som om man använder nån av deras tankar. Att en tratt kan användas i bägge fallen får man ju inte heller glömma.
Att hålla tätt vid t-kopplingen/fillporten görs precis som vanligt......med slangklämmor.

Så länge som du använder en vanlig plasttank så kommer temperaturen inte påverkas så att du tex får lägre maxtemp i systemet........däremot så kommer det ta lite längre att nå dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notten

Att hålla tätt vid t-kopplingen/fillporten görs precis som vanligt......med slangklämmor.

Så du menar att man ska täta hålet på slangen som man fyller systemet med en slangklämma? låter ganska konstigt, folk brukar ibland ta batteri och liknande, dessutom så är det mycket snyggare med en tank, istf en lös slang mitt i allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Så du menar att man ska täta hålet på slangen som man fyller systemet med en slangklämma? låter ganska konstigt, folk brukar ibland ta batteri och liknande, dessutom så är det mycket snyggare med en tank, istf en lös slang mitt i allt.

Nej jag pratar om fillporten.
Om man inte kör med slängklämma vid fillporten (som på bilden) kan fukt leta sig förbi och ligga mellan slangkanten och fillporten. Med tiden skulle det kunna byggas upp en droppe och detta var det enda som poppa upp i skallen när du nämde "problem" med att täta slangen vid t-korsningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
dessutom så är det mycket snyggare med en tank, istf en lös slang mitt i allt.

Smaken är som baken.........personligen finner jag ingenting estetiskt tilltalande med dangerdens plastlådor.