Telia Lan/Stadsnät, nån som har erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem

Telia Lan/Stadsnät, nån som har erfarenhet av det?

Som jag skrev i en annan tråd så håller vi på med upphandling av internet förbindelse till ett nytt bostads område.

Nu kommer telia med en lan tjänst som verkar intressant, 100Mbit till rätt pris, Är det nån som har den tjänsten idag?.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

"Till rätt pris"? Kolla så att det inte är något tak på tjänsten.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

telia har tagit över hsb bolina i malmö.........de kan få 100 mbit för 795 :-

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Medlem

väljer telia när det kommer till lan. perfekt anslutning

Permalänk

Jag har Telia Bredband Stadsnät 10/10 och har inga problem alls med det, betalar bara 275:-/mån också.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Har haft Telia Stadsnät 10/10 i ett år nu.Klart bästa och stabilaste jag nånsin haft.Inte ett enda avbrott.317:- /mån.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

har haft Telia ADSL/breband i över 3 år nu... asbra..
ska skaffa 24 mbts... mycket underhållande

Visa signatur

Intel C2D E6600 @ 2.4ghz, 2048MB RAM, Geforce 8800GTS 640mb.

Permalänk
Medlem

Har telia stadsnät 10/10 (HSB i gbg).. dock är det i verkligheten någonstans runt 9/5 ungefär. (och telia supporten vägrar att ens felsöka då det är en s.k "best effort tjänst" upp till 10mbit som dom kallar det.) Så är inte jättenöjd. Lite märklig inställning från telias sida
Men för 275:- är det fortfarande det billigaste alternativet jag kan få med rimlig hastighet...

Permalänk
Medlem

Sorry om jag drar liv i tråden igen men några frågor har dykt upp.

1) Vad får ni för speed med tptest
2) Vet ni av ifall ni har spärrade portar såsom port 25?

EDIT: om ni har spärrade portar har ni kunnat få dom öppnade av Telia?

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 10/10Mbit Stadsnät. 275:-/mån

På TPtest får jag ut nedströms 10,17Mbit och uppströms 10,23Mbit. Ligger alltid stabilt något över 10Mbit, aldrig gått under.

Pingen är klockren 1ms genom alla Telia servrar/routrar. Dock höjer den sig lite om den skall till någon annans nät.

Port 25 är spärrad för utgående trafik.

Nej det finns inget tak på tjänsten, går även att uppgradera till 100Mbit för ~ 700kr/mån. Dock ett hög pris i dagsläget som kommer att sänkas framöver tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
Sorry om jag drar liv i tråden igen men några frågor har dykt upp.

1) Vad får ni för speed med tptest
2) Vet ni av ifall ni har spärrade portar såsom port 25?

EDIT: om ni har spärrade portar har ni kunnat få dom öppnade av Telia?

/d

1) 9.9 tcp/udp rx/tx
2) Utgående 25 är spärrat. Vill du köra egen mailserver går det bra men du måste låta smtp gå över telia´s mailserver. Denna åtgärd måste tyvärr anses vara bra då det tidigare var alldeles för många öppna reläer med det elände det medför. De flesta större IPS´er kör med blockad port 25.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 10/10 sedan i November och hittills har jag inte haft ett enda avbrott. Hastigheten ligger i genomsnitt från 10,5 uppemot 11 både uppåt och nedåt.

Det här är en tjänst jag verkligen kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luftis
Jag har haft 10/10 sedan i November och hittills har jag inte haft ett enda avbrott. Hastigheten ligger i genomsnitt från 10,5 uppemot 11 både uppåt och nedåt.

Det här är en tjänst jag verkligen kan rekommendera.

Luftis, vad har du för ping till sunet (ping.sunet.se) från malmö med telia?
Har du lust att posta en tracert hade det varit guld!

Tack på förhand /opox

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀