Permalänk
Medlem

3d-animering

Vilket program bör jag använda för 3danimering?
jag har testat både Maya och 3DStudio Max men jag får inget grepp om vilket som är bäst.

känns som om Maya är mer avancerat och ger fler möjligheter, men det verkar också svårare... Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alla domdär programmen är bra.

bara att prova sig fram, kolla upp några tutorials på nätet och kör sen med den du gillar bäst.

begränsningen ligger snarare hos dig och inte programmet - thats fact och inte något som bara gäller dej

Permalänk
Medlem

Jag föredrar 3dstudio max.. Om du är ute efter textanimering är 3dstudio max exceptionellt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se

Permalänk
Medlem

Om du ska satsa på animering måste du testa Lightwave3D innan du bestämmer dig, väldigt trevligt program. Mycket bra även för modellering och sånt för den delen

Permalänk
Medlem

Om det är enkel men superba animeringsegenskaper du är efter, med enkel weightmap painting(inte som Mayas crap weightmap paint blaha) så är det Softimage | XSI för hela slanten.
PLUS att det är ett superbt program att modellera och texturera i, och att nya versionen innehåller en gigapoly core som renderar allt (MentalRay) man kan öppna, oavsett polycount.

Allt detta FRÅN 4400:- (Foundation)
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010073352

eller hos pure animation studio

http://www.pure.se/

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad det är för animering du letar efter, skulle påstå att Maya är kungen för karaktärsanimering

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Autodesk har köpt upp Alias, och ingen har direkt nån koll på vad de tänker göra med Maya-serien. Om du ska satsa professionellt kan det vara bra att ha i åtanke.

Annars så tycker jag, rent spontant, att 3d studio max är bra mycket enklare att sätta sig in i för en nybörjare, men Maya har en hel del fräna saker max inte har (som fluids, grymt mycket bättre animationsmöjligheter, med mera)

Visa signatur
Permalänk

Om du vill animera så är det XSI som gäller, det är billigt också. Maya och MAX går också att animera i självklart, men XSI sägs vara bättre (har inte använt XSI).

Sen är det bara att välja det programmet som du tycker har smidigast arbetssätt och upplägg. Maya brukar däremot vara först med funktioner som Max apar efter.

Edit: Använder själv Maya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Beror väl lite på vad det är för animering du letar efter, skulle påstå att Maya är kungen för karaktärsanimering

Kungen av karaktäranimering är definitivt Softimage | XSI, inte maya

Jag har jobbat i Lightwave, 3ds max, Maya och XSI, och det är klart XSI som är kungen av karaktärsanimering.

Att fler bolag väljer Maya kan nog bero på att det är lite mer kompatibelt med Pixar Renderman och mel-scripts, än att det är kungen av karaktärsanimering.

Och det kan även bero på utbredningen av skolor som utbildar i Maya (licensavtal och dyl.)och olagligt nerladdade kopior.

Ursäkta stavfel och liknande, har varit på inflyttningsfest, så det kan slinka in ett och ett annat stavfel

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

som ni snackar om att någon är kung över en annan är som att säga att en genomsnittssvenson skulle spöa en pro.rallyförare ifall han hade en subaru eller liknande istället för en motsvarande mitsubishi

idioti.

vilken som är bäst är en ren smaksak och jag är säker på att man på ett eller annat sätt kan animera minst lika bra i ena programmet jämfört med det andra.

både XSi, Maya, 3ds för att nämna några är Fullt kapabla att göra charaktärs animering på "hollywood" nivå.

problemet ligger imo hos dina kunskaper i animering och inte i att du använder ett specifikt program.

Permalänk
Medlem

Finns ett gratis 3d model/animations program vid namn Anim8or(anim8or.com), funkar riktigt bra och rekommenderas varmt.

Permalänk

En tråd om 3d och ingen har nämnt Blender än?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om du är helt ny innom 3d och vill börja så rekomenderar jag cinema 4d eftersom det är på pass användarvänligt och lättförstått.
Du kan prova en demoversion från http://www.maxon.net/ och se vad du tycker om den.

Men som sagt jag vet inte om du var nybörjare lr inte, men vill man animera nånting måste man lära sig att skapa en stillbild först

Visa signatur

"-Vi retrerar inte, vi avancerar åt andra hållet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GroGGy
Om du är helt ny innom 3d och vill börja så rekomenderar jag cinema 4d eftersom det är på pass användarvänligt och lättförstått.
Du kan prova en demoversion från http://www.maxon.net/ och se vad du tycker om den.

Men som sagt jag vet inte om du var nybörjare lr inte, men vill man animera nånting måste man lära sig att skapa en stillbild först

C4d är inte lättare att lära sig än något annat, det är nog väldigt induviduellt vad man tycker är lättast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jawo
C4d är inte lättare att lära sig än något annat, det är nog väldigt induviduellt vad man tycker är lättast.

En del programm är lättare att lära sig, jag har provar blender, och 3d studio max, och tyckte att 3d studio max var lättare, lärde sig bra mycket snabbare där..

Visa signatur

Sinsicon The Mighty Hacker :).

Permalänk

Jag har inte hört talas om någon som tycker Blender är lättast att lära sig.
Det är dock väldigt mycket lättare så fort man börjat lära sig grundkommandona. Och man jobbar otroligt snabbt i det.
Största fördelen är dock att det är Open Source. Det innebär att manvarken behöver betala en massa pengar eller göra stackars mjukvaruföretag arga genom att använda deras mjukvara.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Dom enda programen (iaf av dom som jag känner till) som är svåra att lära sig är Blender och Houdini.
Därefter är det nog väldigt induviduellt om vad man tycker är lättast och bäst.
Personligen föredrar jag Max, har provat C4d och Maya, men fastnade aldrig för dom.