Permalänk
Medlem

PS2 och 5.1 ljud?

Har kopplat mitt PS2 till en surround förstärkare med en optisk kabel, men lyckas ändå inte få riktigt 5.1 ljud. Har testat del spel men inget verkar ha det. Jag kan ju köra med "pro logic", men det är ju inte samma sak. Hur är det med PS2 och 5.1? Är det ens kompatibelt med det? Och hur är det med spelen?

Permalänk

Har du tittat i instruktionsboken?
http://www.answerbag.com/q_view.php/2872
Den här kanske kan hjälpa dig?
Det var iofs bara första träffen på google för mig så google kanske har fler bra svar.

Hittar du svaret själv så kan du ju posta det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har tyärr ingen aning om vart instruktionsboken till PS2t är, och har gjort det som stod på länken du gav, alltså kopplat in den till en förstärkare med en optisk kabel. Testade igen och pillade lite på förstärkaren, och nu står det: "5CH ST", som antagligen betyder "5 Channel Stereo", men det låter ju som nåt dolby pro logic liknande? Eller har jag missuppfattat det här helt?

Permalänk

Som jag förstått det är det endast ett fåtal spel som kan spotta ur sig DD/DTS och dom kodar då det med mjukvara, resten av spelen får du nöja dig med pro logic på. Om du vill ha äkta 5-kanals ljud är xbox och xbox 360 dom enda alternativen idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Som jag förstått det är det endast ett fåtal spel som kan spotta ur sig DD/DTS och dom kodar då det med mjukvara, resten av spelen får du nöja dig med pro logic på. Om du vill ha äkta 5-kanals ljud är xbox och xbox 360 dom enda alternativen idag.

Ok, då nöjer jag mig nog med pro logic. Har testat att köra lite med det nu och det låter faktiskt helt ok! Men synd att det inte är en standard med 5.1 ljud på alla spel..

Permalänk
Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

DD 5.1 funkar för mig när jag ser på film via digital out till min stärkare. Men som sagt, det är dåligt med spel som har det. Pro logic II är dock inte långt ifrån, men det "vanliga" pro logic kan blöda lite väl mycket, så då kör jag hellre stereo...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Är det inte så att de flesta spelen bara har surroundljud i filmsekvenserna?