Permalänk
Medlem

"Förfest-mode"

Hej!

Det är så att jag kommer ha förfest här i lägenheten inom snar framtid och till det skulle vilja ha tag i en speciell datorlösning, ett såkallat "förfest-mode"
Denna önskning kommer pga att jag har saker på datorn som jag inte vill att folk ska röra.

Jag vet att en lösning är att kryptera filerna med truecrypt, men jag undrar om det finns andra lösningar? En lösning jag tänkt på, och som kanske finns(?), är ett eget "windows" i Windows. Alltså ett program man öppnar och stänger med ett lösenord och som är låst till ett visst antal program. Programmen skulle då till exempel vara winamp, musikmappen och någon webläsare. Saken är ju den att man inte ska kunna lista hårddiskarna när detta "windows" är igång. Så t.ex. att skriva c: i webläsaren eller att välja "Open files" i winamp ska inte kunna leda till något när programmet ("windows") är igång.

Om det finns något sådant program eller om ni har någon annan lösning än dessa två så skulle jag vara tacksam!

Tack på förhand!
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

En Knoppix-CD eller liknande kanske, ifall du bara vill att folk ska kunna surfa, spela lite musik och sånt

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Ett alternativ är ju att aktivera det hyfsat begränsade Gäst-kontot i Windows, förutsatt att du sitter på Win XP.

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb

Permalänk
Medlem

Som Vicotnik sa kan du köra en Linux Live CD. Antingen knoppix eller Ubuntu LiveCD.

Permalänk
Medlem

Om du vill att dom endast ska kunna använda winamp så finns ett plugin som heter MEXP. Det har en funktion som heter "partymode" och som låser pluginet i fullscreen så att det inte går att göra nåt dumt.

Att det sen är den minst användbara funktionen som erbjuds gör ju inte saken sämre

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandstream
Ett alternativ är ju att aktivera det hyfsat begränsade Gäst-kontot i Windows, förutsatt att du sitter på Win XP.

Testat det, men man kommer fortfarande åt filerna genom t.ex. winamp :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En Knoppix-CD eller liknande kanske, ifall du bara vill att folk ska kunna surfa, spela lite musik och sånt

Hur funkar det då? Kan man verkligen låsa datorn till skivan?

Permalänk
Medlem

Alternativt Geexbox linux live-cd om man bara vill spela musik och så.

Linux har inget stöd för att skriva till NTFS partioner, så har du allt viktigt på ntfs partioner så är det nog lungt så länge de inte är riktiga überhackers

Permalänk
Medlem

Okej

Vart hittar jag dessa live-cds då? Jag antar att de är gratis som allt annat anknytet till Linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Alternativt Geexbox linux live-cd om man bara vill spela musik och så.

Linux har inget stöd för att skriva till NTFS partioner, så har du allt viktigt på ntfs partioner så är det nog lungt så länge de inte är riktiga überhackers

Jodå, linux kan visst skriva till NTFS.

Däremot är det inte rekommenderat att man gör det, för man kan trasha data då.. därför är det avslaget som default, precis på samma sätt som div ext2/ext3-filsystemhanterare för windows där man inte rekommenderar att slå på rw heller.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600
Jodå, linux kan visst skriva till NTFS.

Däremot är det inte rekommenderat att man gör det, för man kan trasha data då.. därför är det avslaget som default, precis på samma sätt som div ext2/ext3-filsystemhanterare för windows där man inte rekommenderar att slå på rw heller.

Linux kan skriva filer under 500byte elller filer som redan finns. Vilket gör stödet ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600
Jodå, linux kan visst skriva till NTFS.

Däremot är det inte rekommenderat att man gör det, för man kan trasha data då.. därför är det avslaget som default, precis på samma sätt som div ext2/ext3-filsystemhanterare för windows där man inte rekommenderar att slå på rw heller.

Precis, avslaget som default. Det jag menade med att det är säkert mot alla som inte är überhacker (läs: linuxkunnig)

Permalänk
Medlem

Nevermind

Permalänk
Medlem

Om dom nu är normalt folk som inte är alltför nyfikna så borde det väl gå att dölja alla filer du inte vill att folk ska använda, lägga in dom i en mapp, lägg in den mappen i samma mapp som OS och dölj sen ett gästkonto så skare väl vara svårt å få tag i ? eller saknar dina polare respekt åt dina prylar?

Permalänk
Medlem

VMWare?

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
VMWare?

Det kan man väl ändå inte låsa i full screen så det gör nog ingen skillnad.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag löser det med ett "Fest"-konto på datorn med c: och andra mappar låsta. Verkar funkar bra, det jag hade glömt var att ställa in avancerade säkerhetsdetaljer eller vad det heter :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamorte
Testat det, men man kommer fortfarande åt filerna genom t.ex. winamp :/

?? ett gäst konto so har read access på windows-, program- och mp3-mappen. Sen No acceess på resten av mapparna och filerna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.