IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk
Medlem

1. 15-18 månader (20,5gb 75GXP).

2. Fungerar fortfarande fint.

Permalänk
Medlem

Här är infon om min sönderfallande 46.1 GB:are...

1. Sedan i december 2000

2. Den höll till senvåren 2001

3. Ska få den utbytt på måndag, troligtvis till en 60GB pga andra omständigheter som har spelat in på detta.

Visa signatur

T-bread 2000+@2200+ | MSI 745 Ultra | 512MB DDR CAS2 | 120GB HDD | GF4 64MB DDR TV-ut | 17" | Ljuddämpat chassi
Projekt: Kadett (nya leksaken)

Permalänk
Medlem

2st 46GB IBM 75GXP i raid 0.

1) Drygt ett år.

2) Dom funkar fortfarande fint.

3) -

Undrar hur länge till dom håller. En av diskarna är ca 30-35grader och den andra över 50.

Permalänk
Medlem

75gxp 30,5gb

1) 1-2år

2) fungerar forfarande felfritt

Permalänk
Hedersmedlem

vet faktiskt int riktigt vad jag har... =).. den heter iaf DTLA-306045 ... så kallad 46 gig.. men det är juh bara 46 000 000 000 byte... lite taskigt att kalla det 46 gig... =(.. den är juh bara 42... har 2 å brorsan har 1... funkar fint.... dock kan jag inte köra bägge på samma ide ata 100 kabel... lite mysko.....

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

hmmm

1) ca 1 år
2)defekt vid leverans
3)byttes av db omgående efter att jag rapporterat felet, fick en likadan 75gxp 30 gbare

Permalänk
Medlem

1: Ca 8mdr tror jag

2: Efter nån månad fick jag vid ett par tillfällen bootsector fel, men de scandisc reperade det utan problem

3: Eftersom jag fick felen och hört en del om denna hdd så lömnade jag in, de hittade naturligtvis inga fel, annars hade jag fått en 40gb 60gxp tillbaka. Sen dess har den kört fel fritt och jag är extremt nöjd med den

EDIT!!!!!

1: Caq 1.5 år

2: En morgon var windows partitionen olsäbar och det lät SCRATCH SCRATCH SCRATCH hela tiden

3: JME var helt ovilliga att byta tills nått annat så den skickades till IBM. Fan att man kommer få samma mög tillbka Han i affären tyckte det avr bäst om den han krascha två gånger till innan tre års födelsedagen, för då kan jag kräva återköp.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

1) Hur länge har ni haft hårddisken?

2) Hur länge fungerade den korrekt?

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

1) 8 Månader.

2) 8 Månader.

3) Jag fick inget besked, fick en nyare modell istället.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

IBM 75gxp

1. Köpte den i feb/mars förra året
2. Den började strula efter ca 8 mån.
3. Har inte brytt mig om den.

Visa signatur

eehhh

Permalänk

gxp

Jag hade en 30 gb som höll i ett halvår, skickade tillbaka hdd,n och fick en likadan tillbaka som också höll ett halvår.. och sen fick den samma fel som den första.. att den började skrapa osv.. skickade tillbaks också denna hdd. och fick då en western digital tillbaks... som funkar utmärkt

Permalänk
Avstängd

1) ca 12månader

2) ca 9månader

3) fel var att den lät konstigt när datan bootade, sammt att datan inte kunde ladda windows från den. Jag fick en ny likadan efter jag skickat den gammla (46gig) till Holland. Den är märkt att den är tillverkad 2001 i Juni.

Kan tilllägga att jag även hade liknade fel på en 20gigare IBM deskstar, skickade även den till Holland och IBM skickade tillbax en 46gig därför jag har 2 st sådana.

/Ghetto

Visa signatur

**Hearts of fire, Land of ice**

Permalänk

ok, jag har haft min ena 75gxp 30 gigare i 11 månader
och min 75gxp 46 gigare sen i januari.

Nu till saken dom låter : håller på att klicka i början (som fan!)
sen så "stänger" dom av sig typ spar läge fast dom inte ska (det det har inte alltid varigt så)

Så vad tycker ni....ska jag byta ut dom???

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghetto
Ibm Deskstar 46gb 7200rps

Din signatur. Det heter väl rpm, eftersom det betyder typ varv/min (rotations per min).

Permalänk
Medlem

IBM 75GXP 62GB. Har den igång 24/7.

ca 1 år.

fungerar bra hittils

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

Aldrig bytt.

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live

Permalänk
Medlem

nästan 2 år.

var lite krånglig att installera NT4 på,jäklades vid formatering
laddae ner ibm Doctor,funkade utmärkt sedan dess...

GXP 13,5 Gb en åldring,hehe

Visa signatur

Asus P5K-E wifi - Intel Q6600 - Corsair XMS2 PC6400 (4gb) - Gainward 8800GTS 640mb - WD raptor 150gb - WD caviar SE16 500gb - Corsair HX620 - Origenae X11 - Samsung SE S184M - BenQ FP241Wz - Wacom intuos3 A5 Wide

Permalänk

1) sen februari 2001

2) funkar fortfarande

3) funkar fortfarande

Permalänk
Medlem

20 Gig

Min IBM Deskstar 75GXP 20GB köptes in 2000-09-26 och håller en idag fast tuff behandling och ständigt användande.

Permalänk
Medlem

IBM

1. Jag har hatt 30gb i ca 14 månader.

2. Den funkade perfekt i 3 månader. Då började den gnissla och startade inte, man var tvungen att slå på den för att den skulle starta. Efter det hade jag en fläkt som kylde den i nårra veckor. Jag lyckades rädda den så nu funkar den stabilt. Felet var nog överhettning som ä "normalt" på IBM=)

3. Inget än

Permalänk
Medlem

8 stycken, 4st av 15Gb 2 60Gb och 1 46 Gb 1 st 30Gb
ca året

1 av 15Gb har nyss "ballat ur" DFT rapporterar bad clusters.
1 av 60 Gb rapporterar bad clusters
den enda 45 Gb har rapporterat bad clusters men på något mystiskt sätt helat sig själv efter ett gäng checkdisks och "omstuvning av data. Kommer nog att rasa senare....

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Fick ni samma modell i utbyte?
Har inte skickat in någon än. Tveksam till detta om jag inte får ersättningsdisk först då dessa diskar sitter i arbetsdatorer. Köper nog nya diskar istället.

Allt som allt så ser det ju inte alltför bra ut om man beaktar tillförlitligheten. Måste nog byta samtliga diskar då det är jag som står som ansvarig här för datasäkerheten.

Permalänk
Medlem

2x 46GB @ RAID 0

Köpt: 15:e februari 2001

Funkar utmärkt, aldrig haft något enda minsta pytteproblem... änsålänge

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem

1.) 6 mån. (2x 30GB)

2.) Hela tiden

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
Jag tänkte kolla med er kära forumsbesökare angående era åsikter om denna hårddisk. Mina frågor gäller egentligen alla diskarna i den äldre 75GXP-serien och inte bara 46-gigaren.

Det jag vill veta är följande.

Det hade varit jättesjyst om ni kunde ta er lite tid och besvara dessa frågor.

Tjena

Mina svar:

1. ca 1 år

2. Har funkat underbart fint hela tiden.

3. Har ej inträffat.

Tack för mig...

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Min 75GXP 30 gig gick sönder efter ca. 9 månader.

1) 9 mån.
2) 9 mån. skickade in den eftersom den hade trasiga sectorer.
3) fick en 60GXP 30 gig i utbyte från IBM (datorbutiken.com) tog nästan 3 veckor.
Trodde nästan att jag skulle få en 60GXP 40 gig från dem men icke sa nicke.
(30 gig 60GXP finns ju inte att köpa i butik¿¿¿¿)

Permalänk

1. ett halvår kanske
2 den funkar jätte bra

30 gigare...

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

1) Lite mer än ett år. 2 st 30GB 75GXP

2) De snurrar på utan problem.

3) -

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

I ca 7 månader.

Fungerar fortfarande.

Ej utbytt.

Hoppas det inte är fel på ännu en del i denna dator... köpte ett GeForce 2 Ultra, som även dom har allvarliga produktionsfel... får ett GeForce 3 Ti200 i utbyte dock

Permalänk
Hedersmedlem

IBM deskstar 75GXP 30gb

1. ungefär ett år

2. Funkar perfekt

3. hoppas att jag slipper uppleva det.

Kan tillägga jag beställde tillsammans med en kompis. Min funkade men inte hans... den lät skummt och startade inte... Tog ett tag innan han fick en nya, men den har funkat bra hittills...

Min har suttit inklämd mellan en IBM deskstar 8 och floppyn och blivit rätt så varm fram tills sommarlovet slutatde. Inga problem pga av det. Just nu sitter den ensam i en 5,25" plats med en fläkt över sig... hoppas det förlänger livstiden lite till...

Har kört den i UDMA33 på K6-2an i ungefär 10 månader, nu har den gått i UDMA 100 på T-birden i snart två månader.. inga problem alls...

Har en annan kompis som har en 46a... Misshandlar den ganska friskt, men den går fortfarande. Han brukar komma med hårddisken lös i en vanlig plastkasse som han hänger på styret på cykeln... Får se hur länge den överlever, men han har haft den sen januari 2001.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

46.1 GB

1. lite mer än ett år
2. perfect
3. har inte bytt den

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

GXP

Hur länge?
Har haft två olika, båda pajade efter ca 3 månader, fick betala till extra för att få modellen , dvs hata IBM...

Hur gich den sönder?
Sound of death såklart, ibm:s ledmotiv...dvs HATA IBM

Hur blev jag ersatt?
Fick som sagt betala lite emellan för att få en lite större modell, naturligtvis förlorade jag all data på disken. DVS HATA IBM

Glöm inte heller bort att det var IBM som gjorde Bill Gates till Världens rikaste man, och som i sin tur är orsak till alla frustrerande och oförklarliga windowskrascher, företagskollapser o annat.
Microsoft och IBM är synonymt....dvs HATA IBM de ligger bakom allt skit.

PS kör numera med två enkla western digital caviar a 40Gb, krånglar inte, låter inte, ingen IBM logga på dem......

Visa signatur

MSI K7T TURBO
1GHZAXIA@1503MHZ 40GbHD
GF1 ASUS 6800DDR
512 MB RAM@143MHZ@CAS2
19" IIYAMA VISIONMASTER PRO 450
HÄNGBUK OCH CELLULITER I MASSOR

Permalänk
Medlem

46gigaren

1. Ca 1år.

2. Fungerar fortfarande skit bra

3. -

Plus att tre av mina kompisar har oxå 46 gigare och deras fungerar fortfarande utan problem. Dom köpte sin lite efter mig.

Tycker det är en bra Hårddisk.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.