Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Interpreterande programspråk

Varför räknas interpreterande programspråk så som Python t.ex som programspråk och inte skriptspråk?

Permalänk
Medlem

wikipedia:

Citat:

"Scripting languages (commonly called scripting programming languages or script languages) are computer programming languages initially designed for "scripting" the operations of a computer. Early script languages were often called batch languages or job control languages. A script is more usually interpreted than compiled, but not always."

Beror ju hur man definerar programspråk ... det är ett programmeringsspråk .. vad definitionen av "programspråk" är vet jag inte (ekvivalent med programmeringsspråk kanske?)

Permalänk
Medlem

Ja men vad stämmer inte dära med Python?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Ja men vad stämmer inte dära med Python?

Bara för att ett språk körs i en tolk gör det inte till ett scriptspråk... isåfall skulle ju Lisp, C#, Java m.m. vara scriptspråk .. är språket explicit framtaget för att scripta saker (t.ex. perl m.m) så är det ett scriptspråk .. men sen finns det ju fall när man använder vanliga språk som scriptspråk, och sen finns det ju fall då scriptspåk utvecklats till ett vanligt språk .. (är det då fortfarande ett scriptspråk)? ..

personligen så tycker jag inte att Python är ett scriptspråk , det används för att scripta saker också (har själv använt det) .. men det känns som ett vanligt programmeringsspråk .. om det är explicit framtaget för att scripta saker vet jag ej ..

Att sätta en tydlig gräns mellan scriptspråk och "programspråk" är ganska svårt ..

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag "skriptspråk" är en rätt kass definition, eftersom den är så tvetydig.

Frågan är väl kanske: Vad är skillnaden på ett skript och ett program? Antal rader? Nåt som körs utan att visa nåt gränssnitt för användaren?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Om man ska gör skillnad så är väl den att man med skript oftast menar styrning av ett program, det är t.ex. populärt att använda sig av Mirc-script, som ändrar beteendet av Mirc. Applescript används för att styra MacOS etc. Programmeringsspråk brukar dock sällan vara inriktade på ett specifikt program. Python är ju därför lite både och, då det dels är gjort för att kunna användas helt på egen hand. Men även för att vara lätt att integrera med befintlig mjukvara.

Sen är det ju såklart svårt att dra gränserna. Alla program jobbar ju mot operativsystemet, betyder det då att de egentligen borde ses som script? Jag tror att man får använda vad som passar situationen. Jag skulle säga att man kan skriva skript till x-chat med Perl och Python. Man kan skriva webapplikationer med hjälp av bland andra Ruby och asp.net och man kan skriva program med Ruby, Visual Basic, Python, Java, C# osv.

Problemen brukar uppstå när folk lägger in värde i det hela. Vissa tycker att "skript, det är inte riktig programmering" och "Java är bara ett leksaksspråk, riktiga programmerare använder C" osv. Då börjar folk bråka om vad som egentligen är ett programmeringsspråk. Räknas C# dit, räknas Python dit? Räknas kanske till och med Javascript dit?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag har alltid dragit en gräns att skript inte kompileras själv... kanske en för grov förenkling av det hela med väldigt många undantag dock?

Permalänk
Medlem

Personligen så ser jag allting som går att använda i sig självt som ett programmeringsspråk, och allting som är knutet till en specifik applikation som ett scriptspråk.

Exempel:
Python, Ruby, C#, C, C++, Java, JavaScript etc. är programmeringsspråk eftersom de går att använda antingen helt fritt (om de är kompilerade) eller med en fristående tolk (om de är tolkade).

mIRC-script är ett scriptspråk eftersom det bara fungerar med mIRC.

Permalänk

Jag håller med KTotte's definitioner :).

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker inte att ett språk nödvändigtvis måste vara det ena eller det andra. Frågan för mig är hur det används från fall till fall. Python kan väl vara ett programspråk om det används för att skapa ett program, men det kan också vara ett scriptspråk åt ett annat program, så som det används i Blender t.ex..

Permalänk
Medlem

PHP då, är det ett scriptspråk eller programmeringsspråk?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk

Det undrar jag också... enligt susning är php ett skriptspråk i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toombass
PHP då, är det ett scriptspråk eller programmeringsspråk?

php.net

Citat:

PHP is a server-side HTML embedded scripting language.

Permalänk
Medlem

PHP är ett programmeringsspråk, enligt min definition.

Permalänk
Medlem

Min definition är att alla språk kan vara ett scriptspråk, men för att komma in och ta del av programeringsspråk anser jag att de måste kunna kompileras till en binär, även om denna sen måste köras via en motor så som java gör, eller direkt som exekverbar binär.

Således är en kodsnutt script så länge den är redigerbar och fortfarande kan exekveras direkt via en scriptmotor, men program så fort den är självkörbar.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Min definition är att alla språk kan vara ett scriptspråk, men för att komma in och ta del av programeringsspråk anser jag att de måste kunna kompileras till en binär, även om denna sen måste köras via en motor så som java gör, eller direkt som exekverbar binär.

Således är en kodsnutt script så länge den är redigerbar och fortfarande kan exekveras direkt via en scriptmotor, men program så fort den är självkörbar.

Hmm, då är frågan, programmerar man en miniräknare, eller scriptar man den, då koden inte kompileras?

Python kompileras till sitt eget format precis som Java, det är altså ett Programmeringsspråk, gäller det även när man använder det för att scripta i t.ex. spel?

Joel Spolskys produkt FogBugz finns i två versioner, dels en asp/vb-script-version och dels en version som är kompilerad från vb-script till php med en egengjord kompilator. Betyder det att asp är ett programmeringsspråk då man kan kompilera det till php?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hmm, då är frågan, programmerar man en miniräknare, eller scriptar man den, då koden inte kompileras?

Python kompileras till sitt eget format precis som Java, det är altså ett Programmeringsspråk, gäller det även när man använder det för att scripta i t.ex. spel?

Joel Spolskys produkt FogBugz finns i två versioner, dels en asp/vb-script-version och dels en version som är kompilerad från vb-script till php med en egengjord kompilator. Betyder det att asp är ett programmeringsspråk då man kan kompilera det till php?

Du missförstod mig nog, jag kan ha varit otydlig.

1. koden kan köras i sin tolk: skriptspråk (miniräknaren, vbs, php, javascript, python)
2. koden kan dessutom/eller enbart kompileras: programspråk (python, java,c)
Var jag tydligare nu?

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Du missförstod mig nog, jag kan ha varit otydlig.

1. koden kan köras i sin tolk: skriptspråk (miniräknaren, vbs, php, javascript, python)
2. koden kan dessutom/eller enbart kompileras: programspråk (python, java,c)
Var jag tydligare nu?

Så altså räknas C/C++ som både programspråk och skriptspråk och detsamma för vbscript?

Försöker inte gnälla eller klaga. Det är bara det att frågan är så luddig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Så altså räknas C/C++ som både programspråk och skriptspråk och detsamma för vbscript?

Försöker inte gnälla eller klaga. Det är bara det att frågan är så luddig.

Kolla din första sökträff:
"Ch is an embeddable C/C++ interpreter for cross-platform scripting."

wikipedia:
"Interpreter (computing), a program designed to run other non-executable programs directly."

Jag ser vad du menar, om nån skriver en on-the-fly-språktolk så skulle jag menat atts pråket är ett script. Jag har inget försvar, förutom att jag trodde att vbscript inte kunde kompileras till en binär. Däremot Visualbasic, vilket tydligen är ett script och inte ett programeringsspråk enligt teetows länk.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att alla scriptspråk oxå är programmeringsspråk, på samma sätt som både funktionella och imperativa språk oxå är programmeringsspråk. Och precis på samma sätt som vissa programmeringsspråk har inslag av både imperativa byggstenar och funktionella, så kan ett programmeringsspråk användas för skript i ena stunden, och andra saker andra gånger.

Egentligen skulle jag nog säga att alla språk som är turing-kompletta är programmeringsspråk, någon annan precis uppdelning är nog svår o göra, det kan man ju tydligt se från era inlägg