Permalänk
Medlem

Tänk också på att de dyra korten handlar om prestige och reklam för företaget. Har man det snabbaste kortet på marknaden så används det flittigt i reklamsyftet. Då kan man använda sig av tex "bäst" och "snabbast". Det ger större inkomster för alla produkter inte bara för de dyra korten då folk "tror" att man köper grafikkortet från "den bästa" grafikkortstillverkaren oavsett vilket kort man än tar. Vi som vet hur det hela ligger till kollar däremot på ciffror i 3Dmark, spelprestandan, stödet och prestanda/pris förhållandet. Så det hela har också med psykologi att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Det är väl marknadens expansion som gjort det möjligt att införa ett ännu dyrare segment för de riktigt fanatiska typerna. Tycker själv att det är ganska så bra då det innebär att de står för en stor del av finansieringen av utvecklingskostnaderna medans vi mer ekonomiskt sinnade människor kan köpa kort från mellansegmentet och primärt betala för tillverkningskostnaderna .

Hehe, där har du helt fel

nVIDIA drar inte in några "stora" pengar på att de säljer ett fåtal av dessa kort. De tjänar mest pengar på att sälja sina OEM-produkter, och grafikkort i det lägre segmentet...

Kollar man marknadsandelar i alla möjliga olika kategorier så ser man att tillverkare av lågbudgetkretsar ofta har en stor marknadsandel, även fast vi privatpersoner kanske knappt hör talas om dem. Men de sitter ändå kanske i var tredje Dell-dator....

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hehe, där har du helt fel

nVIDIA drar inte in några "stora" pengar på att de säljer ett fåtal av dessa kort. De tjänar mest pengar på att sälja sina OEM-produkter, och grafikkort i det lägre segmentet...

Kollar man marknadsandelar i alla möjliga olika kategorier så ser man att tillverkare av lågbudgetkretsar ofta har en stor marknadsandel, även fast vi privatpersoner kanske knappt hör talas om dem. Men de sitter ändå kanske i var tredje Dell-dator....

//fog

Jo jag vet att integrerade grafik chip står för 80% av marknaden men de lägger större delen av utvekligen på att ju göra high-end kort som folk alltid köper (tex 7800gtx och 1800xt) . Sedan gör de bara nerbantade versioner av samma chip för mellan segmentet . Det är det jag menade

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Jag som var inne på att köpa ett R580 nästa år, men nu vettefan om man ska ge upp spelandet på PC helt och hållet tills priserna blir mer humana.
Detta blir för dyrt och jag köper hellre PS3+Revolution istället, då får man garanterat mer nöje för pengarna, så många bra PC spel finns det inte tycker jag, inte så att ett grafikkort är värt 10.000.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Jag som var inne på att köpa ett R580 nästa år, men nu vettefan om man ska ge upp spelandet på PC helt och hållet tills priserna blir mer humana.
Detta blir för dyrt och jag köper hellre PS3+Revolution istället, då får man garanterat mer nöje för pengarna, så många bra PC spel finns det inte tycker jag, inte så att ett grafikkort är värt 10.000.

10000kr kostar de inte (än)
Sedan hänger ju mycket faktiskt på hur speltillverkarna agerar. De vill få sålt sina spel och därför brukar det oftast räcka med korten i mellansegmenten för att få ett nytt spel att flyta på fint. Så länge som detta inte ändrar på sig så ger jag blanka *** i vilka rövarpriser de tar för superkorten.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Så alla som är över 16 år får ett jobb och tjänar bra, utan att ha gått på gymnasium?
Man går "oftast" på gymnasiet tills det att man är 18år, om man går en 3årig linje.
Sen är det inte säkert att man får jobb direkt efter.

Så alla krävande spel är riktade till åldersgruppen 20+?
För, jag som är 18år har inte råd att hålla mitt system upp to date snart. Och jag är ingen slösare på nått sätt (när det inte gäller dator grejjer), faktum är att hela mitt studie bidrag har gått till min dator. Jag började spara när jag var 17år och hadde råd ett år efter.

Så det GÅR att köpa dessa grejer men det är fan knappt.
Sen behöver man inte det "fetaste" kortet MEN, om man köper ett billigare så måste man uppdatera oftare.

//Ryo

nja, till viss del blir det så.
men med normala kort kan folk spela de mest krävande spelen men inte alls på höga inställningar.

man behöver inte tjärna bra för att gå från ett medel till ett värstingkort om man vill det, jag menar lägg till 3000:- på ett kort så är du där bland de värsta. jobbar du extra i vilken kiosk som helst ett par timmar om dagen så har du ditt kort på ett par veckor, på dig låter det som om man måste ha ett jobb å tjärna bra.

självklart att det inte är meningen att studiebidraget ska bekosta datorn och sen när det inte räcker så är allt för dyrt istället.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd