Permalänk
Medlem

Beställning från DB.com

Beställde ett grafikkort och en hårddisk från DB.
Fick ett kollinummer men nu mer än 24 timmar senare kan jag fortfarande inte söka på det.
Kan det bero på att posten har julstängt?

Börjar få lite panik här

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

kan vara så att det är Jul och posten stänger tidigare ;D ..du får säkert packetet nästa vecka

Permalänk
Hedersmedlem

Där jag sorterar postpaket jobbades det sist fredag natt och återupptas sedan tisdag natt, så du ska väl inte hoppas för mycket. Det är som sagt trots allt julafton och röda dagar.

Permalänk

1.i juletider kan allt dröja
2.det är helg,posten är död
3.du fick kollinummer på fredagen det betyder att du får tidigast se vart ditt paket är måndag eller tisdag
4.du kommer få en avi onsdag,torsdag så var bara lugn,om du har tur så kommer paketet på tisdag och kan hämta ut de med kollinret,kom ihåg då att ta med ditt legg!

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att dem har stängt, men man tycker ju ändå att dem borde ha kunnat fixa det med sökningen på kolliid't i fredags =/..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk

Jag beställde en dator och det tog en tid för posten att regga kollinr, står nu att tidigast den 27e sker leverans =( snyft

Permalänk
Medlem

eftersom ditt paket inte registrerats så kan du inte få kolli,,

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

Jorå kolliid har jag fått i ett mail från DB.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Men herregud lugna ned dig lite.

Det är julhelg nu om du inte känner till det.

Permalänk
Avstängd

Inget är väl öppet under julen?

Stendött här alla fall

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens fått orderbekräftelse på det jag beställde (från DB) mitt på dagen den 23/12.

Permalänk
Medlem

Och det jag beställde idag fick jag inte igår.
Skitställe

Permalänk
Medlem

Haha jaja lugna er nu då =P
Bara det att det är första gången posten inte hunnit fixa kolliid sökningen första dagen efter att ett av mina paket vart iväg ^^

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Haha jaja lugna er nu då =P
Bara det att det är första gången posten inte hunnit fixa kolliid sökningen första dagen efter att ett av mina paket vart iväg ^^

Posten är inte det snabbaste heller, fick mitt kolli nummer från stället jag handla på och kollade varje dag när den skulle komma... AVI lappen hann faktiskst före

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så som jag uppfattat att det fungerar är att butiken har en hel hög med lappar från posten, med färdiga kolli-idn. Dom packar ditt paket och sätter på en lapp med ett kolli-id. Därefter skickar dom ut id-numret till dig och så snart posten registrerat in ditt paket kan du söka på postens sida. Eftersom det är julhelg och posten har lagt sig i ide så har dom alltså inte registrerat att butiken givit dom "din lapp" ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Posten är inte det snabbaste heller, fick mitt kolli nummer från stället jag handla på och kollade varje dag när den skulle komma... AVI lappen hann faktiskst före

Hmm hur är detta mögligt avi brukar man ju typ få två dagar efter packet kommit till stället

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

kollinummren skriver db ut själva när de pacar paketet. Först när postbilen kommero ch hämtar paketen och skannar in paketen kan det reggas. Ibland orkar dock inte chauffören skanna in alla paket och då förblir det oreggat till det kommer till postterminalen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
. Ibland orkar dock inte chauffören skanna in alla paket och då förblir det oreggat till det kommer till postterminalen.

Ska väl sägas att det troligen finns en tidspress för chauffören som gör att han inte hinner göra allt hos kunden. Sen är det väl mer troligt att DB skickar en lista till Posten och att chauffören enbart lastar paketen i bilen, det lär vara ett X antal paket som skickas ifrån DB per dag. Sedan scannas paketen först i terminalen, då vet man att dom är terminlen för vidare distribution. Jag jobbar inte posten så jag har inte koll på hur exakt dom gör :).

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Beställde en Opteron 150 från DB, den skickades den 21:e.
Inget problem med kollinumret.
Sitter och väntar p.g.a. de sorterade fel i Stockholm Södra
Den 23:e kom den till Tumba istället för till Märsta!!!
Behöver jag säga att det har varit en lååååång jul?

Visa signatur

[Antec Sonata II]|[DFI Lanparty UT Ultra-D]|[AMD Opterron 150]|[Corsair TWINX2048-3200C2]|[Sapphire X800GTO2 @ 540/590]|[Zalman VF700-Cu]|[36 GB SATA WD Raptor]|[250 GB SATA Maxtor DiamondMax 10]|[Dual IIYAMA Vision Master 502 21"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Ska väl sägas att det troligen finns en tidspress för chauffören som gör att han inte hinner göra allt hos kunden. Sen är det väl mer troligt att DB skickar en lista till Posten och att chauffören enbart lastar paketen i bilen, det lär vara ett X antal paket som skickas ifrån DB per dag. Sedan scannas paketen först i terminalen, då vet man att dom är terminlen för vidare distribution. Jag jobbar inte posten så jag har inte koll på hur exakt dom gör :).

Jag har jobbat en del för Poståkeriet (som sköter Postens transporter av paket) och när man hämtar en större mängd paket så är de redan lagda i paketburar så det enda man gör är att skanna in något paket ur varje bur för att det ska gå att spåra när man var där. Man ställer sig inte och packar om en hel bur för att skanna varje paket. Däremot ifall man hämtar några enskilda paket så brukar man skanna in alla. Kan skilja sig lite beroende på hur bråttom man har.

När buren kommer till terminalen så skannas varje paket vid sorteringen. Den som skickar har då redan reggat vilket postnummer varje paket ska till så sortering sker automatiskt med ett stor slinga som tippar ner paketen till rätt burar för vidare transport.

Även om ett paket blivit skannat och registrerat så kan sökningen på Internet släpa efter lite, men finns paketet hos utlämningsstället så brukar de kunna ta fram det ändå även om det inte är sökbart. En tumregel är att paketen brukar finns nästa dag efter klockan fyra på utlämningsstället. Fram till fyra är det utkörning till företag så efter det kör man till affärerna och lämnar de sista paketen.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.