Permalänk
Medlem

X850XT fläkten?!

Jag har en fråga till er med dessa grafikkort, eller som vet.

När jag startar upp datorn så varvar gpu fläkten max nån sek och sen går den i idle fart.

När man sen drar igån ett spel så fortsätter den i samma hastighet, alltså den går inte upp alls?!

Borde den inte rimligtvis göra detta pga. värmen?

Kan ej heller se temp i ATI tools, det trodde jag man skulle se.

Jag har AGP versionen.

Visa signatur

Data

Permalänk

X850XT-fläkten (drivisarna egentligen antar jag) varvar inte upp förrän gpu-tempen uppnår 91 grader, och då går den upp ifrån 5% till 18% (eller nåt liknande). Vid ~92 grader så brukar kortet dock bete sig illa och klockar ner sig med ett irriterande varningstjut som en följd.

Har du tur så kommer du inte upp i de temperaturerna och slipper bry dig, men annars så kan du ändra upptrappningen av fläkthastigheten med t ex ati tray tools, eller så köper du ati silencer 5 och gör kortet nästan helt ljudlöst.

Permalänk
Medlem

Köp en ati silencer 5 som Skrivkramp pratar om, den är underbar!

Visa signatur

Goose!

Permalänk
Medlem

Det du skall göra är att gå in på Fan Controll under settings och ändra hastigheten på fläkten.
Välj Dynamic based on GPU temp. och sedan skriva i hur pass många % den skall gå i under vilka temperaturer. (krånglig mening ?)
Jag kör med:
Above
C %
0 > 5
65 > 32
70 > 68
75 > 100
80 > -II-
98 > -II-
98 > -II-
98 > -II-

Hoppas du har förstått?!

/Chopha

EDIT:
För att se tempen bockar du i Measure card temp. och sedan typ var 5:e sek. Välj också att den endast skall visa tempen på GPU:n

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att installera en ati silencer 5 och funkar den på pci-e korten också?

Permalänk
Medlem

vart finns ATI silencer 5??

Permalänk

ATI silencer fick jag extremt mkt problem med, jag kanske är en av få men det är ingen kylning som jag kan reka.
dvs. det är kul att modda men "dont fix it if it`s not broke"

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
ATI silencer fick jag extremt mkt problem med, jag kanske är en av få men det är ingen kylning som jag kan reka.
dvs. det är kul att modda men "dont fix it if it`s not broke"

Vad för slags problem fick du? Jag undrar eftersom jag själv har en Silencer som ligger och väntar på att bli monterad.

Permalänk

vart köper man silencer 5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopha
Det du skall göra är att gå in på Fan Controll under settings och ändra hastigheten på fläkten.
Välj Dynamic based on GPU temp. och sedan skriva i hur pass många % den skall gå i under vilka temperaturer. (krånglig mening ?)
Jag kör med:
Above
C %
0 > 5
65 > 32
70 > 68
75 > 100
80 > -II-
98 > -II-
98 > -II-
98 > -II-

Hoppas du har förstått?!

/Chopha

EDIT:
För att se tempen bockar du i Measure card temp. och sedan typ var 5:e sek. Välj också att den endast skall visa tempen på GPU:n

Aaa, nu fick jag ordning på det, temp runt 45C, ställde om lite eftersom fläkten gick i typ 15%.
Så nu går den i 5% i Windows med en okej temp på runt 52C.

Tack för svaren.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Fläkten på ett X850XT är ingen tyst en Har själv ett X850XT PE (Agp) där orginal fläkten satt på, höll på att bli galen på den eftersom den varvade upp när man startade datorn så den skruvades bort och ersattes med en Fatal1ty FS-V7. Kör fläkten alltid på lägsta även när jag spelar och det funkar fin fint, blir aldrig varmare än 57grader när man kör mer krävande spel som Most Wanted.

Visa signatur

I can change your destiny.