Permalänk
Medlem
Citat:

Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.

"automat i Sverige" - så vitt jag vet så ligger handelsbankens automater även de i Sverige..

För ett tag sen när jag skullet a ut i en FSB-maskin så nekades mitt kort.. gång efter gång. Gick då tvärs äver gatan till handelsbanken där det fungerade prima. Såg senare att det dragits 10:-.. Mailade banken och frågade vad fan de håler på med, står ju att det är gratis i sverige och EMU-länder. Fick som ursäkt då att det blivit något fel och fick mina pengar tillbaka. Ett tag senare hände samma sak, i samma automat. Samma visa då fast jag fick ett nytt kort.

Verkar nästan som om de tar ut avgifter som en ren chansning att ingen bryr sig.

Permalänk

Hmm, olika bud här.
Jag hittade den här artikeln hos Sydsvenskan.
Där står det bland annat följande "Avgiften för kortet sänks från 250 kronor till en 50-lapp och anslutna butiker får sänkta avgifter för att lösa in kortskulderna.
Det var moroten.
Piskan är att FSB börjar ta betalt för bankomatuttagen. Efter tolv fria uttag under ett år kostar det sedan en tia per gång. "

"Enligt organisationen använder bankkunderna sin bankomat sex gånger i månaden. FSB vill få ner siffran och tänker ta betalt för uttagen. Men några sådana planer har inte konkurrenten SEB. "

Frågan är om det gäller alla deras kort eller bara det här nya. Sen skriver de inget specifikt om andra bankers bankomater i den här artikeln utan bara allmänt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Helt ok att börja ta betalt för hanteringen av kontanter imho, ifall det kompenseras med att det blir gratis att använda kort. Känns dock som bankerna gärna äter kakan och har den kvar ifall de kan..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det där kortet skulle ju öka säkerheten och hopphepp, det kan man ju tro vad man vill om, men det låter ju fint iallafall. Med DET kortet är det möjligt att det kommer att kosta, men det ska ju inte ha att göra med fsb vs. seb eller handelsbanken, utan kontantuttag överhuvudtaget. Det är väl ganska allmänt känt att bankerna vill ha bort kontanthanteringen helt. Senast var det ju ramaskri om att 1000-500-100-lapparna skulle bort. Vi får väl se. Även om jag varit trogen fsb under mina senaste 21 levnadsår så står jag först i kön till nordea om fsb får för sig att börja ta betalt för mina kontantuttag.

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STFU
Min mor har jobbat inom fsb sedan nära 30 år tillbaka och har vänligt men bestämt informerat om att de INTE tas någon avgift om du tar ut pengar i en annan banks automater. Den kostnaden regleras enbart bankerna emellan. De avgifter som tas ut finns stort sett allihopa på listan som det tidigare länkats till. Det finns dock andra tjänster som kostar en tia hit och en tia dit. Så det kan ju vara ett tips att kolla upp det. Hör av dig till din bank annars. För OM det dragits så är det fel!

Då kan väl du bekräfta eller dementera om det tas ut någon avgift när man betalar räkningar via FSB:s internetbank?

Permalänk
Medlem

Dementerar. Ska inte kosta något att betala vanliga räkningar.

Although:
Automatisk överföring till konto i annan bank 10 kr 0 kr om du har Giro-/Internetbetalning i banken
Överföring från eget plusgirokonto i internetbanken 10 kr/överföring

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem

Det kostar 10 kr att ta ut pengar i andra automater än FSB:s egna om du är kund hos dem. Det är bekräftat i mitt saldo samt hos deras kundtjänst.

Om man sedan kan få tilbaka en 10a genom att "klaga" låter jag vara osagt, avgiften finns där, och fanns där inte innan.

Nej nu hoppas jag verkligen på ICA-banken gratis internetbank, fria uttag i alla automater världen över och inget administrativt påslag vid handel med annan valuta som FSB o övriga storbanker tar.

Permalänk
Medlem

jag låter mycket vara osagt. det är upp till var och en vart man vill ha sina banktjänster, vartifrån man tar sin information och hur man använder den. hoppas allt fungerar utmärkt hos icabanken för dig precis som fsb gör för mig.

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem

stfu: tack jo fsb har funkat bra, men dem är för dyra. Så uttagningsavgiften var det som fällde avgörandet. Sen kan jag tänka mig att din mamma fixat schyssta priser på deras tjänster åt dig

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig betalat för att betala en räkning på nätet, så det vet jag inte vart ni har fått ifrån. Däremot att det skulle kosta att ta ut pengar i andras automater kan jag förstå, fast det borde vara banken man tar ut pengarna hos då som borde bestämma den avgiften eftersom det är dom som får "ligga ute" med pengarna tills det har överförts från banken du tillhör. Om dom sen tänker ta betalt för uttag i sina egna automater så gör inte det mig nåt eftersom jag till 99% använder kortbetalningar i affärerna oavsett hur små köp det är, undantagen är väl om jag råkar ha lite småskrammel i fickan vid köpetillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

stfu: tack jo fsb har funkat bra, men dem är för dyra. Så uttagningsavgiften var det som fällde avgörandet. Sen kan jag tänka mig att din mamma fixat schyssta priser på deras tjänster åt dig

Haha, I wish. nädå. Dock tänker jag vara student för alltid. Då är allt graaatis...

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det nån bank som har en internetbank som kan mäta sig med FSB? Tycker att deras system är väldigt smidigt med dosa för de "allvarliga" grejorna och samtidigt möjlighet att logga in med en enkel kod ifall man bara vill titta vad man har på kontot eller föra över pengar mellan sina konton. Dessutom funkar det hela bra i t.ex. Opera.

Kompisen har Nordea med sina stenålders engångs-skrapkoder t.ex.. Det är den smidiga internetbanken som håller mig kvar vid FSB.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Finns det nån bank som har en internetbank som kan mäta sig med FSB? Tycker att deras system är väldigt smidigt med dosa för de "allvarliga" grejorna och samtidigt möjlighet att logga in med en enkel kod ifall man bara vill titta vad man har på kontot eller föra över pengar mellan sina konton.

Kompisen har Nordea med sina stenålders engångs-skrapkoder t.ex.. Det är den smidiga internetbanken som håller mig kvar vid FSB.

Det är just internetbanken som är den största tillgången med fsb enligt mig. Att man dessutom får en utförlig sida som visar vart alla pengar spenderats, även om man bara loggar in med kod. (till skillnad från ex. nordea där det då bara står summor om du inte vill skrapa koder.)

Så jag efterlyser också lite info från alla andra internetbanksägare!

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem

Jo FSB har bra internettjänst, speciellt efter uppdateringen. Informationen är bättre samt lättare att komma åt. E-kort och att det fungerar i alla browsers jag testat är annars det bästa med banken

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis mina specifikationer på FSB och jag har inte debiterats tio kronor för kortuttaget jag gjorde i förrgår. Ej heller för några andra kortuttag.

Underligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag kollade precis mina specifikationer på FSB och jag har inte debiterats tio kronor för kortuttaget jag gjorde i förrgår. Ej heller för några andra kortuttag.

Underligt.

jo...himla underligt. Det är väl bara du o jag som klarar oss undan det då...

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kan ha nåt att göra med att man är ansluten till mindre bankkontor inom FSB från den tiden då det var Sparbanken som hade olika filialer i olika delar av landet...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Så här står det på fsb.se:

Privattjänsten
Det är kostnadsfritt att vara ansluten till internetbanken. Vissa vissa tilläggstjänster är dock prissatta, exempelvis Internetbetalning som du använder för att betala räkningar. Samverkande sparbanker kan ha andra tjänster och villkor än de som anges här. Kontakta din bank för mer information. Lokala avvikelser kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag kollade precis mina specifikationer på FSB och jag har inte debiterats tio kronor för kortuttaget jag gjorde i förrgår. Ej heller för några andra kortuttag.

Underligt.

Nu har jag iofs inte FSB men det stod i tidningen om att de skulle ta betalt för de uttag man gjorde utöver 10st/år men som jag förstod det gällde det endast om man tecknade nåt nytt bankkort där årsavgiften endast var ~50kr. Alltså ett erbjudande för de som använder sina betalkort väldigt flitigt och slippa en årsavgift på 200-250kr...sen har väl studenter massa rabatter så det blir väl knappt någon skillnad.

jag tvivlar starkt på att de skulle ta 10kr per uttag för alla kunder.

edit: läste precis att Jonte[YoT] skrivit något liknande lite högre upp...

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,3087,00.html

Där finns lite info om olika kort och vad olika saker kostar.
Verkar inte vara nåt om 10:- iallafall, om jag inte är blind, vilket inte är omöjligt.

Detta är dock jävligt märkligt angående Visa-kort
"Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor.".

Permalänk
Medlem

Det verkar riktigt skumt eftersom det verkar som om att vissa personer här inte åker på avgiften. Kanske bara är fsb som ogillar skåningar vad vet jag

Permalänk
Medlem

Jag personligen älskar Föreningssparbanken. Här i Eskilstuna kör dem med Ung kund. För oss som är under 25 år. Fick Maestro-kort/bankkort, Internetbank, Telefonbank, E-kort (elektroniskt Mastercard) gratis tills man fyller 25 år. Jävligt smidigt att som ung inte behöva betala en massa kvartalsavgifter för alla tjänsterna.

Sen fick jag en liten klisterlapp som sitter på mitt Maestro-kort, när jag handlar med den och visar upp den så får jag tex. 10%-15% rabatt hos ett gäng butiker i Eskilstuna.

Sen kan Nordea dra åt helvete, men det är en annan historia.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Fått mitt ICA-kort nu. Typiskt att man ska få det på 13-dagen så man inte får in pengarna man fört över förrän på måndag :P.

OJJE: Det var en fin deal, men dock hade det inte varit ett alternativ för mig då man inte kan handla över internet på ebay med maestro-card.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andersz
OJJE: Det var en fin deal, men dock hade det inte varit ett alternativ för mig då man inte kan handla över internet på ebay med maestro-card.

Nej, men med E-kort går det fint oavsett vad du har för kort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag kör med Länsförsäkringar med gratis Mastercard på ena kontot. Det går smidigt och jag har inte stött på några problem än så länge. Personalen här är trevlig och ser verkligen till kundens bästa.

Håller med Länsförsäkringars internetbank är dessutom riktigt bra. Snygg, funktionell, inget lull-lull, och funkar fint i alla webläsare. Dessutom får man som sagt gratis Mastercard om man är under 20 år(?) tror jag.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Nej, men med E-kort går det fint oavsett vad du har för kort

vad nice! trodde bara e-kort funkade med visa/mastercard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andersz
vad nice! trodde bara e-kort funkade med visa/mastercard

Jag ska inte svära på det, men jag tror det går med alla(?) kort. Har iofs ingen möjlighet att testa med ett icke-betalkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har iallafall fått mitt ICA-kort nu och både hunnit sätta in pengar och göra lite affärer på videogamesplus, dvdcrave och axelmusic inga problem än så länge

Annars har jag väl inget att tillägga i den här tråden återstår nu bara att se till så att lönen kommer in på det nya kontot.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Nej, men med E-kort går det fint oavsett vad du har för kort

Maestro-kortet blir dock ett Mastercard, inte ett Visa.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Finns det nån bank som har en internetbank som kan mäta sig med FSB? Tycker att deras system är väldigt smidigt med dosa för de "allvarliga" grejorna och samtidigt möjlighet att logga in med en enkel kod ifall man bara vill titta vad man har på kontot eller föra över pengar mellan sina konton. Dessutom funkar det hela bra i t.ex. Opera.

Kompisen har Nordea med sina stenålders engångs-skrapkoder t.ex.. Det är den smidiga internetbanken som håller mig kvar vid FSB.

För min del fungerar Statshypotek Banks internetbank bättre. Jag föredrar helt klart deras system med certifikat före FSB:s lösning med dosor. Det förstnämnda går helt enkelt smidigare och snabbare.

Visa signatur

Din sökning - läsningsvänlig - matchade inte något dokument. Your search - site:sweclockers.com mats-ats - did not match any documents.