Permalänk
Medlem

Strul med PCI-E

Halloj!

Har köpt ett nytt moderkort och ett nytt graffekort och stött på problem. Det är så att när jag går in och kollar på grafikkortets egenskaper så står det att det endast körs i x8 hastighet på PCI-E bussen. Moderkortet är ett: Epox EP- 8NPA-SLI (Socket 754) och grafikkortet är ett: XFX GF7800GT 256mb. Båda är kompatibla x16 hastighet.

Suttit och sökt på nätet och även här och inte hittat nåt svar. Har installerat det senaste BIOS:et till mobbot och samma sak till graffet.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Det är inte något fel alls, allt är som det ska vara på det kortet. Det är helt enkelt så att båda slotarna är låsta till 8x, därav avsaknaden av ett SLI-vändkort eller jumprar. Dock är det inte en flaskhals, eftersom dagens grafikkort inte utnyttjar hela bandbredden vid 8x och definitivt inte vid 16x. Så med andra ord är prestandaskillnaden obefintlig jämfört med en 16x slot.

Förresten, kul att du köpt samma kort som jag :). Jag tänker också köpa ett 7800GT, men jag måste vänta på lönen...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086