Citat:
Ursprungligen inskrivet av [krook]
det är fortf ingen som ens nämnt att PStwo's PSUs fick kallas tillbaka pga tillverkningsfel som gjorde att de började brinna.
Jo, det är det:
"Att de började brinna" är väl en kraftig överdrift, vissa kunde däremot bli så varma att man kunde bränna sig på dem om man tafsade på dem.
--
Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Well.. Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör) vill få folk att förstå att 360 lider av vissa barnsjukdomar, precis som väldigt mycket annat i vårat samhället (ja faktiskt) och att det i sin tur inte leder till följande slutsatser:
* Att 360 på något sätt skulle vara en dålig konsoll
* Att 360 är Producerad av ett elakt företag
* Att 360 är sämre än PS3 (hur nu det skulle kunna avgöras i dagsläget).
Jag får inte så mkt feedback på dom inläggen där jag drar upp bevis på att många andra saker lider av barnsjukdomar (som i vissa fall kan leda till ond bråd död).
Vad diskussionen handlar om i detta fallet är huruvida Xbox 360 lider av ovanligt många felaktiga exemplar och inte om det finns skräckexempel som är ännu värre. Jag tror att alla, hur hemma/borta-blind man än må vara måste inse att det är väldigt många exemplar som är felaktiga, mer än vad som borde vara accepterbart för företagets skull. Detta är ingenting Microsoft har planerat ut som någon del av en diabolisk plan utan det är bara en konsekvens av att de har rushat fram tillverkningen av denna konsol utan att ha hunnit testa komponenterna tillräckligt mycket.
Att det är så många returer måste kosta otroligt mycket för Microsoft: dels kostar själva konsolerna i sig, dels kostar det nog väldigt mycket i extrakostnader för att hålla igång supporten, men allra värst är det för företagets profil i konsolbranschen. De har lagt ut så otroligt mycket pengar på att marknadsföra sig för denna branschen och att skapa sig ett namn och det kommer kosta mycket till om de ska radera associationen till dålig kvalitet som dessa barnsjukdomar har inpräntat. Speciellt då ungefär samma saker hände vid lanseringen av föregångaren, men som andra påpekat i tidigare trådar så blev det inte lika mycket liv om det här i europa då vi inte var med så tidigt i lanseringen den gången. Då var det i Japan som de hade flest hårdvaruproblem med DVD-läsare som repade skivorna under vanlig användning så att de blev obrukbara samt en del andra mindre problem och detta tillsammans med en uppfattat dålig support gjorde att de bombade ordentligt i det landet vilket fortfarande syns väldigt tydligt på försäljningssiffrorna för deras konsoler, här för vecka 1 2006:
PSP 132 757 (37,3 %)
NDS 91 379 (25,68 %)
PS2 80 886 (22,73%)
GBASP 17 443 (4,9 %)
GC 13 423 (3,77 %)
GBM 11 818 (3,32 %)
X360 7 477 (2,1 %)
GBA 564 (0,16%)
Xbox 156 (0,04 %)
Källa: http://www.gamingeye.com/konsol/nyheter/nyhet.eye?id=58979
Värt att notera är att PS2, en snart sex år gammal produkt, säljer mer än tio gånger fler enheter än Xbox 360 och Xbox tillsammans.
Man kan argumentera över huruvida Xboxens katastrofförsäljning i Japan beror på att det inte kommer ut tillräckligt många spel som är intressanta för den japanska marknaden till konsolerna och andra saker, men detta var någonting som Microsoft var väldigt medvetna om (de är inte dumma) men även med denna faktor inräknad var de ljusår ifrån sin beräknade försäljning i landet, trots att de sänkte priset med 40% efter att de insett att de var på väg att helt och hållet krascha. Mycket av detta kan nog tillskrivas alla de problem de hade med lanseringen av original-Xboxen då detta blev mycket uppmärksammat i det landet och gav företaget ett dåligt rykte som det är svårt att bli av med. Återstår att se hur mycket detta kommer att påverka försäljningen för denna generationens konsoler.
Kan tillägga att enligt de siffror Microsoft släppte till pressen vid Xbox-lanseringen var att mindre än 1% av enheterna hade problem och i de uppgifter de hittills släppt angående Xbox 360 har de angett att det har varit problem med 3% av enheterna.
Som jonnyl säger så betyder inte dessa initiala hårdvaruproblem att det tekniskt sett är en dålig konsol, det är helt enkelt fel på en del enheter, punkt. Det är inte ett angrepp på företaget, konsolen eller någonting annat, det är bara ett konstaterande. Att det uppmärksammas så mycket tror jag också är för att konsolbranschen alltid har hållt extremt hög kvalitetsnivå på hårdvaran, Nintendo, Sega och Sony har alla klarat sig nästan helt utan liknande problem för sina konsoler.
Det bör heller inte blandas ihop med huruvida Microsoft är företagsvärldens motsvarighet till gud eller djävulen, allt man kan säga är att det är ekonomiskt och anseendemässigt dåligt för Xbox 360 att den har dessa problem.
Om det ger information om PS3 kommer vara bättre eller sämre är en lite luddig fråga. Givetvis har den inte kommit ut ännu, så det finns inget som säger att den inte kommer hålla ännu sämre kvalitet, men om man ser till Sonys historia så är det inte speciellt troligt. De har än så länge släppt vältestade konsoler utan större problem varken prestandamässigt eller kvalitetsmässigt. Om Microsofts problem ger sig ut alltför mycket över försäljningssiffrorna så kan det däremot bli som det blev i förra generationens "krig", då utvecklare av uppenbara skäl helst utvecklar sina stora projekt till en konsol med över 100 000 000 sålda enheter (PS2) än till en konsol med runt en femtedel så många potentiella köpare.
I fallet Xbox vs PS2 så var det också så att piratkopieringen var kraftigt mycket mer utbredd för Xboxen än för PS2an, av olika anledningar. Bl a var det lättare att chippa Xboxen, och sen gjorde den inbyggda hårddisken och ethernetanslutningen att den blev mycket attraktiv för chippning pga de möjligheter som öppnade sig för maskinen som mediacenter och detta ledde i sin tur till att PS2-ägare i snitt ägde fler originalspel än Xbox-ägare vilket ytterligare minskade kundbasen för Xbox-exklusiva titlar. I nuvarande generation spekulerar jag i att PS3 och Xbox 360 ligger på ungefär samma kopieringsskyddsnivå, med en liten fördel för PS3 då spelen ligger på bluray-skivor vilket åtminstone till en början inte kommer vara speciellt många som har tillgång till bränningsmöjligheter.
Nu gled jag över till mycket andra ämnen och skrev en halv uppsats, men ska man ändå skriva kan man väl lika gärna skriva mycket. En intressant sak är att denna tråden faktiskt inte spårat ur än och att i stort sett alla inlägg har tillfört något debattmässigt. Nästan som om det inte vore SweClockers spelavdelning överhuvudtaget <-- OBS!
*EDIT* Ok, jag tar tillbaka de där sista, hade inte uppdaterat tråden på ett tag och hade inte sett de senaste inläggen av jonnyl, [krook] och Fredag. Det här är definitivt SweClockers