Xbox-supporten: "Jag säger upp mig, jag orkar inte mer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Att säga att det är normalt vid fel på första utgåvorna är lika smart som att säga att det är helt normalt och förståeligt att det ska vara fel på 50% av bilarna som Volvo skeppar ut. Nej, det argumentet håller inte alls.

Hur menar du?

Det är ofta fel på nya saker, det är inget som går att komma ifrån.
Visst, det är synd att det är så, men det är fakta.
Och varför skulle det vara nån skillnad på 360?

Lite info om Volvo 140:

"Sant är dock att Volvo hade en del kvalitetsproblem i början, med hjullager? som snurrade på spindeln, fläktar som separerade och flög genom kylaren m.m., samt. rostproblemen på årsmodell 1974 innan man lärt sig lacka med vattenbaserad lack. Barnsjukdomar får dock de flesta bilar stå ut med."

Källa: Susning.nu

"Volvo återkallar 20 000 bilar"

"Splitter nya S80 och XC90 kan börja brinna"

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/utskrift/0,3258,72782...

Sony återkallar 3 miljoner adaptrar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=462647

Inse att alla avancerade konstruktioner kan fela, oavsett om det är ett tv-spel, en tv, en bil eller en micro.

Förstår inte problemet med att förstå detta.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ända sedan NES så har konsoler haft slowdows och liknande, Megaman 3 hackade på rätt friskt ibland.

Jag äger ett Nes, ett Ps2 och en Pstwo. Ingen av de har vad jag kommer ihåg hackat/hängt sig för mig. Möjligen att Driv3r hackade på ps2an men det gills inte (slarvspel). Dessutom så spelade jag en hel del megaman men det är inte så att jag inte tror dig.

MBR: Jag tolkade det som att du tyckte att det var ett småfel att konsollen hänger sig, något som inte gjorde det värt att byta in konsollen för. Men det är smidigt med live att de kan släppa uppdateringar för sånthär, men jag tycker att det känns som att microsoft tänkte "WoW! Med live så kan vi släppa ett spel som hänger sig och sen säga att vi fixar det med en patch"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Jag äger ett Nes, ett Ps2 och en Pstwo. Ingen av de har vad jag kommer ihåg hackat/hängt sig för mig. Möjligen att Driv3r hackade på ps2an men det gills inte (slarvspel). Dessutom så spelade jag en hel del megaman men det är inte så att jag inte tror dig.

MBR: Jag tolkade det som att du tyckte att det var ett småfel att konsollen hänger sig, något som inte gjorde det värt att byta in konsollen för. Men det är smidigt med live att de kan släppa uppdateringar för sånthär, men jag tycker att det känns som att microsoft tänkte "WoW! Med live så kan vi släppa ett spel som hänger sig och sen säga att vi fixar det med en patch"

Nu säger du så som jag blev anklagad för att ha sagt/menat att din Nes, PS2 osv inte hackar eller något.... Det gör inte min 360 heller så är felet borta då? Nä det är ju inte det.

Sedan är ju inte allt MS's fel i spelen det kan ju lika väl vara utvecklarna av spelet som gjort någon miss så det hänger sig.

Och släpps REV och PS3 här sammtidigt som i Japan så räkna med att det kommer vara fel med den med och folk kommer bli galna för att deras spelmaskin har buggar.
Men som sagt man får ny om det är något fel med den så vad spelar det för roll igentligen konsumenten blir ju ändå glad och nöjd i slutändan

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Nu säger du så som jag blev anklagad för att ha sagt/menat att din Nes, PS2 osv inte hackar eller något.... Det gör inte min 360 heller så är felet borta då? Nä det är ju inte det.

Sedan är ju inte allt MS's fel i spelen det kan ju lika väl vara utvecklarna av spelet som gjort någon miss så det hänger sig.

Man kan ju ana att Microsoft stressade utvecklarna en hel del så att spelen lanserades tillsammans med boxen. Deras tanke var väll då som jag beskrev. Det är vad jag tror ialafall.

Jag förstog inte det första du skrev =/ Men hursomhelst så svarade jag på Bi99uys inlägg där.

Permalänk

Finnns det ingen officiell statistik så man kan få "slut" på den här diskusionen? (Iaf den som berör hurvida x360 har högre returfrekvens än vad som är "normalt" för nysläppta konsoller)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Hur menar du?

Det är ofta fel på nya saker, det är inget som går att komma ifrån.
Visst, det är synd att det är så, men det är fakta.
Och varför skulle det vara nån skillnad på 360?

Lite info om Volvo 140:

"Sant är dock att Volvo hade en del kvalitetsproblem i början, med hjullager? som snurrade på spindeln, fläktar som separerade och flög genom kylaren m.m., samt. rostproblemen på årsmodell 1974 innan man lärt sig lacka med vattenbaserad lack. Barnsjukdomar får dock de flesta bilar stå ut med."

Källa: Susning.nu

"Volvo återkallar 20 000 bilar"

"Splitter nya S80 och XC90 kan börja brinna"

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/utskrift/0,3258,72782...

Sony återkallar 3 miljoner adaptrar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=462647

Inse att alla avancerade konstruktioner kan fela, oavsett om det är ett tv-spel, en tv, en bil eller en micro.

Förstår inte problemet med att förstå detta.

Xbox hade ju precis samma problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Jag äger ett Nes, ett Ps2 och en Pstwo. Ingen av de har vad jag kommer ihåg hackat/hängt sig för mig. Möjligen att Driv3r hackade på ps2an men det gills inte (slarvspel). Dessutom så spelade jag en hel del megaman men det är inte så att jag inte tror dig.

Det fanns en hel del spel som orsakar problem i många konsoler. Just Megaman 3 kommer jag ihåg som ett klockrent exempel, det fanns en hel del mer. Till PS2 så har du tex hela GTA serien. GTA III vart tom såpass krävande att de slängde på ett filter så att det såg ut som att skärmen var insmord i vaselin för att man inte skulle märka av alla kanter och hack som uppstod. Just San Andreas har dessutom förstört många DVD läsare och jag har själv flera gånger upplevt frysningar och liknande problem, Deus EX, Sonic Heroes, Timesplitters 3 och mängd fler har även de samma typ utav problem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Min xbox 360 har rullat på finfint sen jag fick den för en månad sedan. Tycker dom två spel jag har köpt är skitkul! PGR3 och COD2.. Och grafiken är riktigt snygg.

Måste bara väga upp lite här..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det fanns en hel del spel som orsakar problem i många konsoler. Just Megaman 3 kommer jag ihåg som ett klockrent exempel, det fanns en hel del mer. Till PS2 så har du tex hela GTA serien. GTA III vart tom såpass krävande att de slängde på ett filter så att det såg ut som att skärmen var insmord i vaselin för att man inte skulle märka av alla kanter och hack som uppstod. Just San Andreas har dessutom förstört många DVD läsare och jag har själv flera gånger upplevt frysningar och liknande problem, Deus EX, Sonic Heroes, Timesplitters 3 och mängd fler har även de samma typ utav problem.

Vad var det med San Andreas som förstörde läsare? Jag har två kompisar som fick problem efter att ha spelat San Andreas...

Ett annat spel som hackade otroligt mycket är Killzone. Spelet skulle vara en Halo-dödare men istället så blev det ett spel med dålig grafik, hemsk gameplay och ostadig framerate. Storyn e inte heller något vidare (inte för att Halo 2:s story e så bra men). Och onlineläget vet ju hur det blev med... Kanske mitt sämsta köp till PS2.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Det enda riktigt dåliga med Killzone är frameraten och att alla tidningar hypade upp det som "Halo killer".

Permalänk
Medlem

Synd att inte alla företag har Dell's engagemang och standard när det gäller support. Visserligen kanske några är aningen "trötta" i sin ton i telefonen, men de är alltid hjälpsamma när det gäller felsökning mm. Det är nog rätt segt att sitta i telefon hela tiden och upprepa samma felsökning varje minut. Jag har säkert felanmält datorer mm 50ggr hos dem och varenda gång har problemet avhjälpts med en utsänd tekniker allra senast två dagar efter felanmälningen. Varje gång har den trasiga produkten fungerat efter ett simpelt samtal till dem. Inget tjafs, bara ren och skär support!

Lider med er som köpt en såpass dyr leksak och att det krånglar så mycket som det gör :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikk
Synd att inte alla företag har Dell's engagemang och standard när det gäller support. Visserligen kanske några är aningen "trötta" i sin ton i telefonen, men de är alltid hjälpsamma när det gäller felsökning mm. Det är nog rätt segt att sitta i telefon hela tiden och upprepa samma felsökning varje minut. Jag har säkert felanmält datorer mm 50ggr hos dem och varenda gång har problemet avhjälpts med en utsänd tekniker allra senast två dagar efter felanmälningen. Varje gång har den trasiga produkten fungerat efter ett simpelt samtal till dem. Inget tjafs, bara ren och skär support!

Lider med er som köpt en såpass dyr leksak och att det krånglar så mycket som det gör :-/

Deras hempc support är inte bra. Väntat i en månad på att få min router utbytt efter ett antal utlovningar över diverse olika kundtjänst/support etc. Börjar tröttna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Du jämför alltså personbilar och tvspel?

Ja det gjorde jag tydligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hej.

Har läst igenom din tråd och sitter här nu och tror inte mina ögon. Att saker och ting kan gå till på det här sättet. Vilken fruktansvärd nonchalans att hänvisa till att man ringer tillbaka och bara totalt skita i det. Lita som att sätta sig i ett hörn och blunda och tro att ingen ser en för man ser inte dem.

Vad som är ännu värre är när folk börjar yttra sig i tråden om att det är fullkomligt normal och inget man tillsynes borde bli ovanligt upprörd över. Hur fan tänker ni? Nu har trådskaparen köpt en produkt som inte funkar som den ska direkt från produktion. Det hela handlar om en enda stor jävla bluff. Vad är det man försöker sälja? Jo en produkt som inte är fungerande och fylld med en massa jävla barnsjukdomar och problem.

Det kallas bluff att sälja en produkt som utger sig för att vara något det inte är. Det är aldrig acceptabelt att en produkt har problem redan från inköpstillfället. Framförallt är det inte något man ska ränka med eller vänja sig vid. Det är väl totalt jävla ovidkommande om andra företag och konsoler har haft samma problem genom historien. Jag har dock inte haft problem direkt från inköpstillfälle med mitt NES, SNES, N64 eller PS2. Jag har heller aldrig haft någon i min direkta närhet som har råkat ut för något som inte är självförvållat.

Alla Microsoft fanboys som håller på och yttrar sig en massa skit kan ta och bara slappna av, släppa mammas tutte och förstå att det inte får vara på det här jävla viset!

Till trådskaparen. Sitt som en jävla blodigel på de asen och ge dig aldrig. Du ska ha en sprillans ny FUNGERANDE konsol och en jävla ersättning för den här skiten. Du har betalat en massa pengar till ett företag som har lurat dig till att köpa en produkt som inte fungerar som dem uppger. Om de nu inte mot förmodan kan leva upp till detta så ska du ha dina pengar tillbaka plus ersättning.

STÅ PÅ DIG!

Lycka till.

Jag håller med helt och hållet.

En särskilt viktig poäng är att SAKER _SKA_ FUNGERA när man har betalat sura slantar.
Någon annan inställning är ju fanimig skadlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arky
Xbox hade ju precis samma problem.

Förstod du nånting av det jag skrev?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Är det någon som får ut något av att delta i den här konversationen?
Det är INGEN som har kommit fram till något i hela tråden förutom att X360 har/haft tillverkningsproblem och har en underbemannad support.

Edit: det är fortf ingen som ens nämnt att PStwo's PSUs fick kallas tillbaka pga tillverkningsfel som gjorde att de började brinna.

Edit2: strunta i min första edit

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Är det någon som får ut något av att delta i den här konversationen?
Det är INGEN som har kommit fram till något i hela tråden förutom att X360 har/haft tillverkningsproblem och har en underbemannad support.

Edit: det är fortf ingen som ens nämnt att PStwo's PSUs fick kallas tillbaka pga tillverkningsfel som gjorde att de började brinna.

Well.. Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör) vill få folk att förstå att 360 lider av vissa barnsjukdomar, precis som väldigt mycket annat i vårat samhället (ja faktiskt) och att det i sin tur inte leder till följande slutsatser:

* Att 360 på något sätt skulle vara en dålig konsoll
* Att 360 är Producerad av ett elakt företag
* Att 360 är sämre än PS3 (hur nu det skulle kunna avgöras i dagsläget).

Jag får inte så mkt feedback på dom inläggen där jag drar upp bevis på att många andra saker lider av barnsjukdomar (som i vissa fall kan leda till ond bråd död).

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Well.. Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör) vill få folk att förstå att 360 lider av vissa barnsjukdomar, precis som väldigt mycket annat i vårat samhället (ja faktiskt) och att det i sin tur inte leder till följande slutsatser:

* Att 360 på något sätt skulle vara en dålig konsoll
* Att 360 är Producerad av ett elakt företag
* Att 360 är sämre än PS3 (hur nu det skulle kunna avgöras i dagsläget).

Jag får inte så mkt feedback på dom inläggen där jag drar upp bevis på att många andra saker lider av barnsjukdomar (som i vissa fall kan leda till ond bråd död).

Jo, och det skulle man ju kunna räkna ut med arslet ungefär
Tror seriöst folk att Microsoft lägger ut miljontals kronor på att släppa en dålig konsoll bara för att jävlas eller och för att supporten ska kunna vara jävliga när man ringer in och vill ha hjälp.

Nä alltså, jag har inte så jävla mkt att bidra till denna tråd gällande fakta eller åsikter. MEN jag tycker ändå man kan försöka hålla sig till relevanta saker. T ex inte:

* Hur dåligt vissa konsoller går att möblera in i ett hifi-rack
* Spamma hur mycket bättre andra konsoller är
* Prata om något helt orelevant som t ex hur bra en GC håller om man släpar den efter en bil
* Dödapixlargaranti på NDS och PSP
* Hur bra/dålig supporten är på andra företag

On topic!

Förövrigt är det inte supporten som tillverkar konsollen och förmodligen har de som jobbar där förmodligen inte ens träffat någon som utvecklat/tillverkat konsollen.

Edit: Det kan verka som jag verkligen tigger om att bli flamad, så är dock inte fallet. Men feel free to do it om ni känner att ni får ut något av det så länge det sker via pm och inte smutsar ner tråden.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Well.. Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör) vill få folk att förstå att 360 lider av vissa barnsjukdomar, precis som väldigt mycket annat i vårat samhället (ja faktiskt) och att det i sin tur inte leder till följande slutsatser:

* Att 360 på något sätt skulle vara en dålig konsoll
* Att 360 är Producerad av ett elakt företag
* Att 360 är sämre än PS3 (hur nu det skulle kunna avgöras i dagsläget).

Jag får inte så mkt feedback på dom inläggen där jag drar upp bevis på att många andra saker lider av barnsjukdomar (som i vissa fall kan leda till ond bråd död).

360 är en dålig konsoll. De flesta får problem, enligt pollen här.
360 är producerad av ett elakt företag. Påstår man nått annat är man inte vidare påläst.
360 är sämre än PS3. Det har IBM själva intygat och bevisat. De borde veta...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör)

Akta er för den mörka sidan...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]

* Prata om något helt orelevant som t ex hur bra en GC håller om man släpar den efter en bil

Edit: Det kan verka som jag verkligen tigger om att bli flamad, så är dock inte fallet. Men feel free to do it om ni känner att ni får ut något av det så länge det sker via pm och inte smutsar ner tråden.

"Prata om något helt orelevant som t ex hur bra en GC håller om man släpar den efter en bil" - Hahah, eller hur

Ang. Din edit, - Någon som försöker sammanfatta debatten är mer än välkommen. Jag försökte mig på något tidigare, antingen i denna tråden, eller om det var någon annan tråd, sjävklart utan större framgång. I vilket fall som helst så verkar vissa inte vilja resonera på ett förnuftigt sätt (gäller båda "sidorna"). Antingen är dom dumma eller så spelar dom bara.

Fredag IM YOUR FATHER!!1 *andas i mask -ljud*

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
360 är en dålig konsoll. De flesta får problem, enligt pollen här.
360 är producerad av ett elakt företag. Påstår man nått annat är man inte vidare påläst.
360 är sämre än PS3. Det har IBM själva intygat och bevisat. De borde veta...

1. Du tror inte folk som har problem med sina 360 visar sig lite mer än folk som har en fullt fungerande konsoll?
2. Hm, okej.
3. Länk. Jag vet att 360 är aningen svagare än ps3 men att IBM sagt så vill jag ha något bevis på.

Själv så har man en fullt fungerande 360. Inga problem alls, har aldrig strulat. Aldrig hakat sig eller något annat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
1. Nej.
2. Precis.
3. http://www.forbes.com/free_forbes/2006/0130/076.html

1. Så du tycker inte att man lägger mer märke till: [size="4"]"MIN XBOX 360 FUNKAR SÅ JÄVLA SÄMST!!! SKITFÖRETAG!!! TATTARE!!! AAAAAAARRGH!"[/size] än "Någon som har några bra speltips till min nya perfekt fungerande X360?"

2 och 3 tänker jag inte ens kommentera.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

1. Jag vet bara att alla förtvivlade ägare till 360 inte surfar på sweclockers just nu.

2. Whatever...

3.Förstår att du inte vill kommentera detta, då det bevisar att jag har rätt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
1. Jag vet bara att alla förtvivlade ägare till 360 inte surfar på sweclockers just nu.

2. Whatever...

3.Förstår att du inte vill kommentera detta, då det bevisar att jag har rätt.

För att citera mig själv:

MEN jag tycker ändå man kan försöka hålla sig till relevanta saker. T ex inte:

* Spamma hur mycket bättre andra konsoller är

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Tsssssss.

Kasta inte sten i glashus då du själv är en selektiv svarare.

Förresten bevisar det där såhär mycket:

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
För att citera mig själv:

MEN jag tycker ändå man kan försöka hålla sig till relevanta saker. T ex inte:

* Spamma hur mycket bättre andra konsoller är

Svarar bara. Vilket du undviker. Att kalla mig för spammare är inget bra argument. Jag håller mig till trådens ämne inom tillåtna gränser. Att mina åsikter är obekväma för nöjda ägare av 360 tar jag ingen större hänsyn till, fast jag ibland bjussar på lite humor.
När någon från supporten bryter ihop och säger upp sig så är det en stark indikation på att nått är mycket fel. I detta fallet gäller det 360.

Forbes är inte som aftonbladet IT-avdelning. De är något mera trovärdiga. Dessutom är IBM ensamma utvecklare av processorn till 360 och medtillverkare till Cell i PS3, så de anses som trovärdiga i frågan.
http://www.forbes.com/free_forbes/2006/0130/076.html

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Svarar bara. Vilket du undviker. Att kalla mig för spammare är inget bra argument. Jag håller mig till trådens ämne inom tillåtna gränser. Att mina åsikter är obekväma för nöjda ägare av 360 tar jag ingen större hänsyn till, fast jag ibland bjussar på lite humor.
När någon från supporten bryter ihop och säger upp sig så är det en stark indikation på att nått är mycket fel. I detta fallet gäller det 360.

Forbes är inte som aftonbladet IT-avdelning. De är något mera trovärdiga. Dessutom är IBM ensamma utvecklare av processorn till 360 och medtillverkare till Cell i PS3, så de anses som trovärdiga i frågan.
http://www.forbes.com/free_forbes/2006/0130/076.html

Hur kommer du agera om rollerna blir ombytta. Bara undrar.
Du är en fanboy av rang minst sagt, så det skulle vara otroligt intressant om PS3 lider av samma problem som 360 skulle göra.
Skulle du då inse att trots att vissa enheter är drabbade av problem så är det en bra konsoll, eller skulle du blunda för fakta även i det fallet?

Tämligen intressant indeed.
Tiden får utvisa om scenariot blir verlighet eller ej.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
det är fortf ingen som ens nämnt att PStwo's PSUs fick kallas tillbaka pga tillverkningsfel som gjorde att de började brinna.

Jo, det är det:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Sony återkallar 3 miljoner adaptrar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=462647[/b]

"Att de började brinna" är väl en kraftig överdrift, vissa kunde däremot bli så varma att man kunde bränna sig på dem om man tafsade på dem.

--

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl

Well.. Den "rätta sidan" (självklart den jag tillhör) vill få folk att förstå att 360 lider av vissa barnsjukdomar, precis som väldigt mycket annat i vårat samhället (ja faktiskt) och att det i sin tur inte leder till följande slutsatser:

* Att 360 på något sätt skulle vara en dålig konsoll
* Att 360 är Producerad av ett elakt företag
* Att 360 är sämre än PS3 (hur nu det skulle kunna avgöras i dagsläget).

Jag får inte så mkt feedback på dom inläggen där jag drar upp bevis på att många andra saker lider av barnsjukdomar (som i vissa fall kan leda till ond bråd död).

Vad diskussionen handlar om i detta fallet är huruvida Xbox 360 lider av ovanligt många felaktiga exemplar och inte om det finns skräckexempel som är ännu värre. Jag tror att alla, hur hemma/borta-blind man än må vara måste inse att det är väldigt många exemplar som är felaktiga, mer än vad som borde vara accepterbart för företagets skull. Detta är ingenting Microsoft har planerat ut som någon del av en diabolisk plan utan det är bara en konsekvens av att de har rushat fram tillverkningen av denna konsol utan att ha hunnit testa komponenterna tillräckligt mycket.

Att det är så många returer måste kosta otroligt mycket för Microsoft: dels kostar själva konsolerna i sig, dels kostar det nog väldigt mycket i extrakostnader för att hålla igång supporten, men allra värst är det för företagets profil i konsolbranschen. De har lagt ut så otroligt mycket pengar på att marknadsföra sig för denna branschen och att skapa sig ett namn och det kommer kosta mycket till om de ska radera associationen till dålig kvalitet som dessa barnsjukdomar har inpräntat. Speciellt då ungefär samma saker hände vid lanseringen av föregångaren, men som andra påpekat i tidigare trådar så blev det inte lika mycket liv om det här i europa då vi inte var med så tidigt i lanseringen den gången. Då var det i Japan som de hade flest hårdvaruproblem med DVD-läsare som repade skivorna under vanlig användning så att de blev obrukbara samt en del andra mindre problem och detta tillsammans med en uppfattat dålig support gjorde att de bombade ordentligt i det landet vilket fortfarande syns väldigt tydligt på försäljningssiffrorna för deras konsoler, här för vecka 1 2006:

PSP 132 757 (37,3 %)
NDS 91 379 (25,68 %)
PS2 80 886 (22,73%)
GBASP 17 443 (4,9 %)
GC 13 423 (3,77 %)
GBM 11 818 (3,32 %)
X360 7 477 (2,1 %)
GBA 564 (0,16%)
Xbox 156 (0,04 %)
Källa: http://www.gamingeye.com/konsol/nyheter/nyhet.eye?id=58979

Värt att notera är att PS2, en snart sex år gammal produkt, säljer mer än tio gånger fler enheter än Xbox 360 och Xbox tillsammans.

Man kan argumentera över huruvida Xboxens katastrofförsäljning i Japan beror på att det inte kommer ut tillräckligt många spel som är intressanta för den japanska marknaden till konsolerna och andra saker, men detta var någonting som Microsoft var väldigt medvetna om (de är inte dumma) men även med denna faktor inräknad var de ljusår ifrån sin beräknade försäljning i landet, trots att de sänkte priset med 40% efter att de insett att de var på väg att helt och hållet krascha. Mycket av detta kan nog tillskrivas alla de problem de hade med lanseringen av original-Xboxen då detta blev mycket uppmärksammat i det landet och gav företaget ett dåligt rykte som det är svårt att bli av med. Återstår att se hur mycket detta kommer att påverka försäljningen för denna generationens konsoler.

Kan tillägga att enligt de siffror Microsoft släppte till pressen vid Xbox-lanseringen var att mindre än 1% av enheterna hade problem och i de uppgifter de hittills släppt angående Xbox 360 har de angett att det har varit problem med 3% av enheterna.

Som jonnyl säger så betyder inte dessa initiala hårdvaruproblem att det tekniskt sett är en dålig konsol, det är helt enkelt fel på en del enheter, punkt. Det är inte ett angrepp på företaget, konsolen eller någonting annat, det är bara ett konstaterande. Att det uppmärksammas så mycket tror jag också är för att konsolbranschen alltid har hållt extremt hög kvalitetsnivå på hårdvaran, Nintendo, Sega och Sony har alla klarat sig nästan helt utan liknande problem för sina konsoler.

Det bör heller inte blandas ihop med huruvida Microsoft är företagsvärldens motsvarighet till gud eller djävulen, allt man kan säga är att det är ekonomiskt och anseendemässigt dåligt för Xbox 360 att den har dessa problem.

Om det ger information om PS3 kommer vara bättre eller sämre är en lite luddig fråga. Givetvis har den inte kommit ut ännu, så det finns inget som säger att den inte kommer hålla ännu sämre kvalitet, men om man ser till Sonys historia så är det inte speciellt troligt. De har än så länge släppt vältestade konsoler utan större problem varken prestandamässigt eller kvalitetsmässigt. Om Microsofts problem ger sig ut alltför mycket över försäljningssiffrorna så kan det däremot bli som det blev i förra generationens "krig", då utvecklare av uppenbara skäl helst utvecklar sina stora projekt till en konsol med över 100 000 000 sålda enheter (PS2) än till en konsol med runt en femtedel så många potentiella köpare.

I fallet Xbox vs PS2 så var det också så att piratkopieringen var kraftigt mycket mer utbredd för Xboxen än för PS2an, av olika anledningar. Bl a var det lättare att chippa Xboxen, och sen gjorde den inbyggda hårddisken och ethernetanslutningen att den blev mycket attraktiv för chippning pga de möjligheter som öppnade sig för maskinen som mediacenter och detta ledde i sin tur till att PS2-ägare i snitt ägde fler originalspel än Xbox-ägare vilket ytterligare minskade kundbasen för Xbox-exklusiva titlar. I nuvarande generation spekulerar jag i att PS3 och Xbox 360 ligger på ungefär samma kopieringsskyddsnivå, med en liten fördel för PS3 då spelen ligger på bluray-skivor vilket åtminstone till en början inte kommer vara speciellt många som har tillgång till bränningsmöjligheter.

Nu gled jag över till mycket andra ämnen och skrev en halv uppsats, men ska man ändå skriva kan man väl lika gärna skriva mycket. En intressant sak är att denna tråden faktiskt inte spårat ur än och att i stort sett alla inlägg har tillfört något debattmässigt. Nästan som om det inte vore SweClockers spelavdelning överhuvudtaget <-- OBS!

*EDIT* Ok, jag tar tillbaka de där sista, hade inte uppdaterat tråden på ett tag och hade inte sett de senaste inläggen av jonnyl, [krook] och Fredag. Det här är definitivt SweClockers

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Mycket text

Det där sammanfattar allt ganska bra tycker jag. Jag vet mycket väl att en del 360 lider av problem. Jag tycker själv att min roll i det hela är försvara 360 där skitsnacket går till överstyr. Enligt min personliga erfarenhet är 360 en problemfri underbar konsoll. Både jag och min sambo och många av mina vänner har haft många timmars problemfri underhållning med den.

För min del får ditt inlägga gärna sätta punkt för den här tråden.

Edit: Din edit

Visa signatur

Loading signature. Please wait........