Permalänk
Medlem

Dremel cnc fräs?

Jag har funderat på att bygga en cnc fräs med en dremel, men det är bara det att jag inte kan programera och inte så mycket om kretskort och dess komponenter. Så då kanske jag bara skulle köpa en dremel med en böjlig axel och sluta drömma.

Eller är det så svårt som jag tror

hittade denna sida, finns det någon liknande i sverige?
http://www.super-tech.com/root/MiniRoboIII/default_main.asp

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

att bygga en cnc fräs med en dremel är inget jag rekomenderar dig att ge dig in på men du får gärna försöka! kan bli intressant

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Haha shit.. Du tar på dig ganska mycke jobb skulle ja tro..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Precis som de två tidigare svaren skriver även jag att det troligtvis inte är någon större idé att göra ett sådant bygge.
Definitivt inte om dina kunskaper innom elektronik, data och mekanik är lite begränsade.

MEN det är självklart bara roligt om du försöker dig på projektet trots allt och håller oss informerade om dina framsteg.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Lite förenklat är det ju bara lite elektronik som styr ett par väldigt känsliga elmotorer utifrån kod.

Har en kompis som har byggt en riktig CNC-fräs själv. Var egentligen hans pappa som gjorde det men han kan massor också. Riktigt trevlig maskin. Han heter för övrigt Peppo här på forumet.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk

haha, kollade din länk och såg längst ner, det första 250,00$ och ja typ "shit, finns det så förbannat billiga cnc-fräsar, blir ju typ 2200 SEK!" men då fick jag syn på de andra runt om för 3995,00$ och tänkte typ "wow, vilken prisskillnad, undrar hur mkt de skiljer i prestanda?" och kollar lite närmare på texten och såg att det bara var DELAR till hela fräsen, då blev det genast "lite" dyrare xD haha

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Googla lite, du är inte den första som försökt dig på att bygga en fräs av en dremmel. de flesta brukar byta ut dremlen ganska snart, den är helt enkelt för klen, men vid det laget har de redan en fungerande, hemma byggd fräs. De använder inte helt sällan gamla stegmotorer från skrivare.

Vågar inte lova nånting, men jag ska se vad jag hittar i morn, om "bygg din cnc fräs. jag vet jag såg en mer, elelr mindre komplett instruktion, med lämpliga delar, alternativa delar, och "how to" detaljer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Att bygga en cnc fräs med dremel är inte omöjligt.. jag vet att det går, och att det funkar väldigt bra.. polaren har nämligen gjort detta, tror inte han betalade för något annat än 2 motorer och lite elektronik.. ska se vad han heter här på swec så kan ni ju pm.a frågor till honom

Edit: SoldierBoy här på Swec..

Edit 2: lägger väl upp länken till bygget oxå då..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40393...

Edit 3: okej det var kanske inte så billigt då

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

inte bara att du måste kirra kretskort o sånt, du måste fixxa hydrauliska armar som styrs av kretskorten för att ändra X-Y- kordinaterna + tryck-regulatorer som styr trycket på hydrauliken.

så pengar är även en stor del i ekvationen.

EDIT: om det ska vara grymmt seriöst alltså

klart elmotorer funkar också.

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Medlem

Här kan du ställa frågor och leta bland andras byggen:

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=...

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

4000 $ e fortfarande snuskigt billigt för en Cnc fräs

En bra cnc fräs går från 5 miljoner sek.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

coolt jag fick fan lite tankar på hur man skulle kunna bygga av en dremmel:P

Visa signatur

LOL är det fattigaste ordet i välden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
4000 $ e fortfarande snuskigt billigt för en Cnc fräs

En bra cnc fräs går från 5 miljoner sek.

En bra CNC fräs kostar inte fem miljoner, räkna med att du kan få loss en bra, begagnad för runt halvmiljonen inklusive lite verktyg... Och då pratar vi en riktig maskin, inte nån hobbymaskin som det pratas om att bygga i många trådar nu. Se bild nedan:

Sen FINNS det maskiner som kostar uppåt fem miljoner, men då pratar vi höghastighetsmaskiner som kan bearbeta i 5 axlar, se bild nedan:

Men som det verkar på de flesta trådar så vill man ha en maskin för att kunna gravera lite och då är det nog lite overkill med någon av de ovan nämnda maskinerna... Jag kommer inom kort återkomma med lite detaljer jag tillverkat i en "riktig" CNC-fräs...

// Amatör, men inte på fräsning...

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Dom som finns på min skola kostar mellan 500 000 och 1 miljon st. Det går inte att köra spec höga matningar eller varvtal med dom. Har varit på praktik på ett ställe där maskinerna gjorde 15000 rpm och extrema matningar (Dom var betydligt dyrare ).

Permalänk
Medlem

tack för alla svar

Men jag får nog lägga projektet på is så länge tills jag får lite mer kunskap i prog. och kretskorttillverkning. Men när jag gick en kurs (C, C++) på MdH i v:ås tyckte jag inte det var så kul, så därför lärde jag mig inte.

Jag tänkte mig en maskin som man kunde fräsa/gravera lite plexi och trä, och kanske en och annan sida på datorn som skulle få sig en gravering.

Det är väll snarare så att jag vill ha en maskin snarare än att göra en...

Så länge får jag väl ta och köpa en dremel med böjlig axel. Och sedan ta saken i egna händer...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
En bra CNC fräs kostar inte fem miljoner, räkna med att du kan få loss en bra, begagnad för runt halvmiljonen inklusive lite verktyg... Och då pratar vi en riktig maskin, inte nån hobbymaskin som det pratas om att bygga i många trådar nu. Se bild nedan:

Sen FINNS det maskiner som kostar uppåt fem miljoner, men då pratar vi höghastighetsmaskiner som kan bearbeta i 5 axlar, se bild nedan:

// Amatör, men inte på fräsning...

Njaa, min (på jobbet) kostade 7 mille men den är lite utöver det vanliga

Den där Dremelmaskinen tar endast mycket lätta jobb.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kolla in en sväng på www.elektronikforumet.com där finns ett antal cncfräsbyggen.
Fagges bygge har jag för mig var rätt intressant.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Min lilla ögonsten
Som sagt så är det inget man smäller ihopa på en eftermiddag med en sticksåg & hammare precis!. Det Krävs en enorm passform i alla leder för att få maskinen glappfri, annars så kommer fräsen att studsa mellan glappen & fräsresultatet blir riktigt kasst!.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=2371

Permalänk
Medlem

DAMN fagge.. Gj på de..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Här är ett tips på en CNC-fräs:
http://www.vemab.se/visadokument.CFM?DID=8422
Jag kanske kan fixa ett bra pris åt dig. Det är min farsas företag...

Visa signatur