Om Opteron revision F

Permalänk
Medlem

Har inte Socket F processorerna inbygd PCIe? i så fall är det kanske därifrån som alla nya transistorer kommer.

EDIT: apanove din jävel, du hann före

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Är det socket F det handlar om? Isf. så har de även inbygd PCI Express-kontroller om jag inte minns fel, de kanske även behöver en massa extra transistorer för multiprocessorkontroller-grejer eller hur det nu fungerar.

Ok, hade för mig AMD bara sagt "i framtiden" och utgick då från att det inte kommer på den närmaste generationen. De verkar inte ha sagt något officiellt, hittade den här länken: http://www.behardware.com/news/7877/amd-s-socket-f-pictures.h... från 8 november förra året. Där säger de att inget är kännt om vad alla pinnarna ska användas till, det spekuleras både i PCI-Express och quad-channel-minneskontroller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Trodde inte det kunde bli mer uppenbart att jag syftade på elektrisk avgiven effekt i form av signaler. Den må vara hur liten som helst for all I care. Det var ett jävla tjafsande i den här tråden. Besserwissermätaren slår i taket.

Det som inte kunde bli mer uppenbart är att du trollar och inte vet vad du talar om. Du beskrev i slarviga termer det som att "en liten del" är "output", samtidigt som värmen tydligen inte är det.

Ingen annan än du själv kan veta om du med "output" menar signalering, radioemission eller något annat.

Föresten spelar det ingen roll: All "output", vilken form den än har, blir värme förr eller senare. Det kan antingen ske direkt i processorn, eller i någon annan del av datorn. Radioemissionen är även den värme i sitt slag, som kan absorberas i chassit eller annan valfri plats i universum om godtyckligt lång tid.

Vidare, precis som maglar påpekar drivs även signaler in i processorn, så värmeeffekten kan om man ska vara petnoga teoretiskt vara större än den elektriska dito som tillförs processorn endast genom spänningsmatningen. Således är det tämligen korrekt att anta en värmeutveckling som precist motsvarar den genom strömförsörjningen tillförda energin. Värmeutveckligen är således identisk med den tillförda energin minus bortförd dito. Den bortförda kan vi försumma.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

MBY du kan väl ändå scrolla ner nån rad och läsa mitt andra inlägg i tråden innan du fortsätter med dina oerhört barsliga påhopp. Där framgår nämligen precis vad jag menade. Jag vet inte vad jag talar om? Ännu ett bevis på din väldigt tråkiga besserwissermentalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Har inte Socket F processorerna inbygd PCIe? i så fall är det kanske därifrån som alla nya transistorer kommer.

EDIT: apanove din jävel, du hann före

Det var som fan... Vad innebär detta för moderkorten? Mindre och svalare nord/syd-brygga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
MBY du kan väl ändå scrolla ner nån rad och läsa mitt andra inlägg i tråden innan du fortsätter med dina oerhört barsliga påhopp. Där framgår nämligen precis vad jag menade. Jag vet inte vad jag talar om? Ännu ett bevis på din väldigt tråkiga besserwissermentalitet.

Lägg av; jag besvarar i första hand inlägg, inte personerna bakom. Då ditt första inlägg var ute och cyklade, och ditt andra bara en klumpig reträtt och gripande efter halmstrån, så kvarstår de ju i all sin enkelthet att du inte avser upplysa någon, utan bara komma med påhopp (på -Boris-).

Och sedan hör det ju till saken att du har fel, även i princip. Nämligen, stämmer det ju som -Boris- säger (även om han inte uttrycker sig riktigt korrekt [man "skickar" inte in effekter), att avgiven effekt är identisk, exakt, ekvivalent, precis, i fullständig paritet med, osv, med tillförd. Sedan spelar det absolut ingen roll om effekten tillförs via strömmatning eller signalledningar.

För att vi över huvud taget ska bry oss om vad en processor driver på sina utgångar, så behöver vi ju från första början ett effektmått med flera decimaler. Men det spelar heller ingen roll. INGEN talar om den ström som passerar systemet (processorn) för att avge värme någon annan stans.

Jämför med en spänningsregulator. Om en sådan är specad till att nominellt utveckla 10 watt, så kommer den också att göra det vid nominellt spänningsfall. Om nu denna försörjer en komponent som drar 1 watt eller 1 kW spelar det ingen roll. Ändå är ineffekten identisk med uteffekten! Inget datablad för en processor talar om vilken effekt som kommer avges på dess utgångar. Det hör helt enkelt inte dit. Däremot så kan man specificera strömdrivningsförmåga (eller säkningsförmåga), vilket mät i ampere, inte watt.

Ponera en CPU som drar 100 watt. Ponera vidare en processorpinne som kan driva 1 mA. Ponera vidare att pinnen driver 1 mA genom ett motstånd vars andra pol har en relativ spänning på 1 MV. Vad utvecklar motståndet för effekt? 1 kW.

Med din okunniga, tråkiga och minst sagt - i negativa ordalag - besserwissermentalitet skulle alltså en dylik processor utveckla en effekt om -900 watt.

Minus 900 watt? Duktigt. Så kan det gå, när man inte har koll på vad man skriver (resonemanget är inte helt teoretiskt heller. De flesta system i en dator arbetar med andra spänningar än processorspänningen. Givetvis är det nätagget som sörjer för effektförsörjningen, inte processorn). Grejen är att effekt endast är något man ska räkna på där den utvecklas. Att si eller så många watt passerar en punkt är ett fysikaliskt felaktigt resonemang. De slaskeffekter som kommer genom signalering ändrar inte processorns effekt, de ändrar endast laddningspassagen genom den!.

Om en processor "är" på 50 watt, så kommer den avge 50 watt värme. Värmen kan avges genom ledning, strömmning eller strålning. Även det sistnämda ger utslag på en "ideal" termometer (bolometer, etc), och kan bli det som vi uppfattar som värme när de absorberas.

Sist faller detta tillbaka på definition. Vi definierar inte en komponents effekt utefter vad den driver eller vad den drivs av, utan utefter den jäkla effekt den utvecklar! Naturligtvis.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Det var som fan... Vad innebär detta för moderkorten? Mindre och svalare nord/syd-brygga?

Skulle dom verkligen ha inbyggd PCIe-kontroller? Stod väl i någon äldre nyhet att det inte skulle vara så, eller var det bara AM2 som inte skulle ha det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Div. totalt krossande argument..

MBY, fan vad grym du är.
respekt.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Skulle dom verkligen ha inbyggd PCIe-kontroller? Stod väl i någon äldre nyhet att det inte skulle vara så, eller var det bara AM2 som inte skulle ha det?

Opteronserien skulle väl ha inbyggd PCI-E, vilket inte Athlon skulle.. dock så fattade jag det som att de bara skulle ha 1x eller 2x PCI-E länk, så det skulle hur som helst inte ge något speciellt till en vanlig dator.. kan tänka mig det varit mer skillnad om man haft 16x och kunde köra grafikkortet direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Önskar jag skulle kunna ha dina kunskaper och ändå vara så ödmjuk.
Du är den som har mest av min respekt av alla på det här forumet.
Iofs så är det inte så många här som jag ens tänker om i sånna banor som respekt. Men ändå.

Forstätt med att sprida dina kunskaper. Och behåll din ödmjuka attityd.

kan bara hålla med....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Opteronserien skulle väl ha inbyggd PCI-E, vilket inte Athlon skulle.. dock så fattade jag det som att de bara skulle ha 1x eller 2x PCI-E länk, så det skulle hur som helst inte ge något speciellt till en vanlig dator.. kan tänka mig det varit mer skillnad om man haft 16x och kunde köra grafikkortet direkt.

Jag tror nog super-nätverk eller en låda scsi-diskar är mer intresant än grafikortet, men det är bara vad jag tror.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[B]Saklig och informativ text[/B]

Det är allltid lika intressant att läsa dina inlägg, brukar sluta med ett litet nöjt "aha" varje gång.

Kör hårt!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
IHur är det med Pacifica (virtualisering), det får alla framtida AMD processorer tom de till bärbara.

Det är ju bara så typiskt. Kände mig riktigt nöjd med mitt system och såg ingen anledning till att känna mig besviken av de nya versionernas funktioner och kände helt enkelt att jag kunde låta systemet dö av ålder.

Men det förstörde du nu, nöjd?
Äh, lär ju inte direkt byta processor, moderkort och ram enbart för det men det är faktiskt något som jag gärna skulle testa och som jag avundats intels nyare processorer för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bra text

Jag kan inte göra annat än hålla med dom andra.
Du tillför sweclockers mycket.
Vote MBY for moderator!

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jag kan inte göra annat än hålla med dom andra.
Du tillför sweclockers mycket.
Vote MBY for moderator!

Tvivlar på att MBY vill bli moderator, då han har det ganska bra som "allmänbildad" just nu.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]