Betala moms på RMA?

Permalänk

Betala moms på RMA?

Skickade i December tillbaka ram-minnen till Usa som jag haft i ett år, fick igen dom i början av Januari och allt var frid och fröjd.
Tills idag.
Fick ett brev från Fed Ex. "Faktura Avgifter och skatter"
SEK:639,00

Tjänst:
Omfakturering moms 514,00
Administrationsavgifter 100,00

Varför jag blir förvånad är för att jag nånstans har i bakhuvudet att man inte ska betala moms på reklamationer, sant eller falskt?
Nån som har en lagtext att luta sig emot?

Visa signatur

//

Permalänk
Hedersmedlem

När du skickar ut ur landet måste du medela tullen om att det är en temporär export, samt anledningen till denna (reparation i dett fall), sen måste det tullid du får uppges när du importerar godset igen.
Det måste göras vid utförseln, annars skulle folk smuggla gods genom att uppge att det är retunerade reparaioner osv.

Så du har rätt, du har redan betalat moms och skatt, men det vet inte tullen. och det är ditt ansvar

Permalänk

Stämmer bra det, är detta tull/moms som du fått faktura på så kontaktar du handläggaren hos fedex som haft hand om denna faktura och visar honom att du returnerade en trasig vara.

Visa upp kvittot från tillverkaren att du fått den utbytt eller kvittot på frakten dit.

Som sagt ingen moms/tull på reklamationer/reparationer.

Permalänk

Så nu i efterhand är det helt kört då eller?

Hade ju inte kontaktat tullen när jag skickade det, utan knallade in på OK och drog iväg det.
Och det borde väl vara enda kvittot isf, på 37:- frimärken, om det ens står det.

Har ju kvar följesedeln som det står: "warranty replacement order. No charge to consignee. Value for customs purposes only"

Får ringa Fedex i morgon och höra vad dom säger.

Visa signatur

//

Permalänk
Hedersmedlem

vad svarade de?

Permalänk

Ringde Fedex igår och idag. Igår så skulle nån kika vidare på ärendet och ringa upp. Jag ringde dit igen idag, och blev kopplad lite här och var, och hamnade hos Chrille som sa att om varan blir utbytt så ska man betala moms, men om dom repar den så behöver man det inte.

Tänkte prova ringa i morron och se om man får något annat svar, och även prova konsumentvägledaren här i byn.

Visa signatur

//

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strongliquid
Ringde Fedex igår och idag. Igår så skulle nån kika vidare på ärendet och ringa upp. Jag ringde dit igen idag, och blev kopplad lite här och var, och hamnade hos Chrille som sa att om varan blir utbytt så ska man betala moms, men om dom repar den så behöver man det inte.

Tänkte prova ringa i morron och se om man får något annat svar, och även prova konsumentvägledaren här i byn.

Låter helt galet, du har momsat för produkten en gång, det ska räcka, men vi lever å andra sidan i sverige