Permalänk
Medlem

Cisco 837 och BBB

Hej, fick tag på en sjysst Router/Modem = Cisco 837 som jag vill koppla in på mitt BBB abonemang som är 8/1 med fast IP.
Problemet är att det verkar va en riktig djungel att konfigurera detta modem.

Någon som har erfarenhet av det?
Det jag tror mig behöva veta är: encapsulation/vpi/vci
Jag har för mig att vpi/vci skall vara 8/35 för Internet och 8/36 för voip.

Jaja, hoppas nån har info om detta

Tack

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna FAQ, den bör fungerar tillräckligt bra för att du ska kunna surfa igenom.
http://www.dslreports.com/faq/8119

Efter det så läser du dom andra som finns på
http://www.dslreports.com/faq/cisco

och implementerar lite säkerhet i din router.

//erik

Permalänk
Medlem

Tack för informationen "erikcn" det hjälpte dessvärre inte så mycket.

Jag har lekt lite nu och fått det att fungera med "RFC1483 Pure Bridging" vilket är ett steg framåt. Det som jag inte får att fungera är att implementera IRB så jag kan använda modemet som en Router.
Är det nån som använder sig av Cisco's Router serie till Bredbandsbolaget xDSL så är jag nyfiken på hur ni konfigurerat den.

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra:

Du vill använda din 837 till att NATa din adsl-lina från BBB?

Mig veteligen använder inte B2 ppoe eller andra otrevliga tillägg.
Själv har jag inte b2 så jag bara information från andra att gå på.

Du får gärna skriva en beskrivning om vad du vill göra med din router och vad du förväntar dig av den.

//erik

Permalänk
Medlem

Hej "erikcn", nat är precis vad jag vill använda routern till då jag använder ett flertal datorer i hemmet.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att NAT/PAT'a i en Cisco om man inte är van. Är väl vanlig IOS i 837'orna.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Hej "gluffis", det är vanligt ios i 837:an och du har rätt i att jag inte är van vid Cisco routrar.
Det jag tycker är lite märkligt med routern är att man inte kan få en fungerande uppkoppling med det inbyggda web-gränsnittet "crws" (Men det är väll inte till för nybörjare antar jag).

Permalänk
Medlem

Webgränssnittet på småroutrarna, den där är väl inte direkt ny heller tror jag, är ingen höjdare. Jagär hyfsat bekant med IOS så jag använder aldrig webgränssnittet. Du kommer behöva konfigga lite ACL'er oxo om du vill portforwarda in saker till maskiner på insidan

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler