Permalänk
Medlem

Hologram.

Hittade ett företag som faktiskt säljer riktiga hologram.
http://www.io2technology.com/salesinquiry
Någon som har lyckats byggt något liknade.
Jag och en kompis har faktiskt byggt en "prototyp" men den kan man bara få fram en cirkel osv. Men i praktiken borde det gå, bara man använder en hel del med RGB dioder och så även en hel del med axlar som snurrar. Så vi gjorde våran iaf

Visa signatur

Anton

Permalänk

sett en sådan maskin på någon svensk sida kostade 300-600 kr tror jag...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddaren_erik
sett en sådan maskin på någon svensk sida kostade 300-600 kr tror jag...

du komemr inteihåg vart blir lite sugen på att bygga in en sådan i mitt kommande chassit.
skulle vara ballt att ha på toppen ^^

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

:)Fruktansvärt häftigt, men 38 dB?

Permalänk
Medlem

Sjukt fränt, nått man måste bygga.

Fattar dock inte helt hur den fungerar Anton90, har
du nån mer info på hur ni byggde er?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

nej kommer ej ihåg men kommer jag på det skriver jag antingen här eller pm:ar dig...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Sjukt fränt, nått man måste bygga.

Fattar dock inte helt hur den fungerar Anton90, har
du nån mer info på hur ni byggde er?

Vi använde oss utav 2st motordrivna axlar.
En som snurra medsols och en som snurra vertikalt eller vad man ska säga så att dom snurrar som ett plus tecken hehe sedan så satta vi jag tror det var 3st RGB dioder på varje axel och sedan när man startade motorerna kunde man få fram bollar och liknade. dock var den absolut inte i klass med den på länken men det borde ju funka om man kunde programeringen och det så att man kan plugga in den till datorn och hålla på och ändra hur snabbt lysdioderna ska blinka och även hur snabbt motorerna ska snurra. måste även säga att det var min kompis som byggde största delen han lödde också jag byggde bara ställningen och så lödde jag dit några strömbrytare..

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

ahh ni gjorde så, verkar dock inte som de du länkade till gjort på det sättet..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Hittade en grej man kan använda sig av:
http://www.coolstuff.se/p95/product_info.html?ref=7&affiliate...
Man kanske kan göra något liknande med speglar och att man har en liten skärm i botten lr liknande
EDIT: man kanske borde prova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
ahh ni gjorde så, verkar dock inte som de du länkade till gjort på det sättet..

nae inte ens i närheten av vad vi gjorde men det blir ju endå nästan som ett hologram. om man gör som vi gjorde med lite fler axlar och dioder så skulle det bli mycket bättre.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Fatta va coolt om man hade haft en sån som tv.. altså inte så att människorna kommer ut ur skärmen, utan så att det bara ligger en grejj på tv-bänken när den är avstäng, och sen när man sätter på den så kommer tv-bilden upp

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Det fanns ett företag somexprementerade med skärmar till telefoner på samma sätt ungefär. När man tittade på skärmen på 30 cm håll så var det som att titta på en 14" skärm på en armlängds håll. Hur det funkar har jag ingen aning om.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

vilken svensk sida? blev sugen på att köpa en

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

tv grejen skulle man ha. skulle vara grymt coolt med en liten "låda" och sedan kom bilden upp, man kan alltid drömma

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

blev sugen på att köpa den där från coolstuff..men vill ha större doningar....kaxigt o sätta i en 500-lapp eller en kaffekopp eller nåt

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

oki , hur kan ljuset stanna upp å färga luften ? hur kan det bildas en bild i tomma intet ? det e så fejke att det e synd om er att ni tror på det .. för att det skulle kunna fungera krävs det ngt för ljuset att fastna på¨. typ rök eller ngt , men det skulle inte heller kunna gå att se ur alla vinklar .
forskningen har tagit oss en bit fram med 3d hologram . men det är inte det här företaget . det e fejk ser ni inte det ?

jag har sett ett annat försök förut , då det hela igentligen var videoprojectioner från olika håll samt att bakgrunden var svart , med spegelreflektioner .

forskningen har bara tagit oss så långt med 3dprojectioner med en roterande tft . vars uppdateringsinterwall får oss att tro att ett föremål träderfram .( skärmen snurrar otroligt fort , dock så har sådanaskärmar inte blivigt högupplösta nog . men det kommer nog med de nya oleds )

Visa signatur
Permalänk

Fel. På Discovery såg jag för ett tag sedan (tror det var i programmet "Verklighetens Star Wars") att forskarna lyckats få fram hologram. Det var dock i ett rum fyllt med elektriska sladdar och annat bjäfs, och hologrammet var ganska fladdrigt i ovankant, och det var ungefär i de tonerna som i Star Wars. Det finns, visst, fast inte i fullfärg eller för hemmet.

Permalänk
Discokungen

Var förresten detta företaget som var med på behind Star Wars på Discovery.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hologram som flyter i luften går att göra så länge det befinner sig mellan betraktaren och skärmen (eller vad som nu används för att skapa hologramet). Att skapa en bild som flyter i luften genom att snabbt rotera en skärm är häftigt, men jag tycker det är lite magstarkt att kalla det för hologram.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Hologram som flyter i luften går att göra så länge det befinner sig mellan betraktaren och skärmen (eller vad som nu används för att skapa hologramet). Att skapa en bild som flyter i luften genom att snabbt rotera en skärm är häftigt, men jag tycker det är lite magstarkt att kalla det för hologram.

jo det kan jag hålla med om, men jag hittade den bilden och kom på att våran "uppfinning" påminner lite om just ett hologram.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Nu verkar företaget vara lite sparsamma med att förklara hur det fungerar. Hittar dock en notis om att det inte handlar om hologram. Min gissning är att de använder en glasskiva som de ritar upp bilden på (förutsätter då att bilderna de har på sin sida är modifierade), eller att de bluffar. Glasskivemetoden är mycket effektiv och används ibland i filmer. Om du gömmer undan kanterna på skivan så ser det väldigt realistiskt ut och man får en känsla av djup, även om det inte handlar om stereosyn.

Edit: Ändrar mig lite.. kan gissa hur de gör nu. De skapar nog en skärm av rök som de projicerar bilden på. Smart lösning. Dock inte ett riktigt hologram.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Kan inte det här med hologram, men ett hologram ska väl vara som dom i Star Wars? alltså att de bara finns där i luften. T.ex. att de kommer från en dosa på bordet/golvet och så visas det en bild i luften.
Men vad jag vet så måste man väl ha någon sorts gas som ljuset studsar mot så det framstår en bild.

Vet inte hur den Flamso visade bild på fungerar, men den såg verkligen intressant ut.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

hadde varit fruktansvärt coolt att ha rörliga bilder, tex en fisk som simmar i luften

Permalänk
Medlem

Men altså... om det nu skulle vara rök/gas som ljuset bryts i så kanske det på ngt vis gårr att få det att brytas i vanliga luften...?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Men altså... om det nu skulle vara rök/gas som ljuset bryts i så kanske det på ngt vis gårr att få det att brytas i vanliga luften...?

Ja men det måste väl vara förtunningar/förtätningar så ljuset studsar på olika ställen? Jag har egentligen ingen koll på detta men har för mig att jag läste/såg det någon stans.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
hadde varit fruktansvärt coolt att ha rörliga bilder, tex en fisk som simmar i luften

Med deras skärm kan du ha det om det fungerar som jag misstänker (är 99,9% säker på att det funkar så). Röken bildar alltså en ridå. En projektor som lyser rakt på ridån kommer att synas när den bryts mot röken. Nu har de projektorn nere i "hålet" och lyser snett upp mot rökskärmen. Om man kollar i taket så får man nog se en suddig och ihopklämd bild där också.

Lägg märke till att bilden är helt platt och saknar djup. En genomskinlig skärm kan man likna det vid.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

ska beställa hem den där lilla från coolstuff..om man ser filmen och läser texten så verkar det som att det fungerar
annars är det bara att reklamera o anmäla...

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Varför skulle den inte funkar? Optiken förklaras på en av bilderna. Jag har sett en liknande i verkligheten.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

miptex:
jag e på din sida o tror att det funkar..ligger ju en glasskiva som reflekterar det som är under..helt logiskt..

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Det fungerar. Vi har en likadan på fysiken på skolan