Permalänk
Medlem

Låter ju trevligt detta
Blir det PHP/MySQL platform eller?

"Segra" va ett namn som flög förbi bara i huvet bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter ju trevligt detta
Blir det PHP/MySQL platform eller?

Stämmer bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
"Segra" va ett namn som flög förbi bara i huvet bara.

Det är sådana namn (abstrakta ord, med "svensk klang") som jag är ute efter!

Permalänk
Medlem

Ha en kalender, där dem ser prov, studiedagar, lov, friluftsdagar, när elever och lärare och dylikt fyller år, skolfotografering, och andra aktiviteter!

Ett bildarkiv där lärarna kan lägga upp bilder från olika aktiviteter osv.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

PM funktionen(och alla andra sätt everna kan kommunicera med varandra) borde inakveras under schemalagd provtid. Iallfall alla prov då man sitter framför en dator.
Väligt lätt att fuska annars
Det kanske räcker med en logg på alla PM's. Men man ska ju inte 'lura' eleverna i den fällan, så dom måste ju veta det isåfall.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Tror eleverna har bättre sätt (MSN, ICQ, IRC, etc) att kommunicera vid eventuella provfillfällen än att använda PM-funktionen.

Permalänk
Medlem

Precis, behöver ju inte bli någe nytt lunarstorm.

Dock har du missat en sak som är väldigt viktigt, rss.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Dock har du missat en sak som är väldigt viktigt, rss.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak, kanske lite öppenbar men;
Självklart skall ju allt vara CSS-stylat, vilket låter användarna välja mellan flera olika utseenden.

Eller Varför inte låta folk t.o.m ladda upp en egen stylesheet som används?
Såg nyligen att anidb hade en sådan möjlighet sedan de bytte till CSS.
http://anidb.info
http://wiki.anidb.info/w/AniDB:Css_styles

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Kom på en till sak, kanske lite öppenbar men;
Självklart skall ju allt vara CSS-stylat, vilket låter användarna välja mellan flera olika utseenden.

Eller Varför inte låta folk t.o.m ladda upp en egen stylesheet som används?
Såg nyligen att anidb hade en sådan möjlighet sedan de bytte till CSS.
http://anidb.info
http://wiki.anidb.info/w/AniDB:Css_styles

Kommer troligtvis att göra ett installationsscript där man får ange vilken CSS man vill välja till den specifika installationen. Självklart kommer detta gå att ändra i efterhand i administratörsdelen.

Fler namnförslag är fortfarande hemskt mycket välkommna!

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta lite tråkig så vill jag stryka några namnförslag istället för att lägga till:

Skolwebb
Webbintra
Intrawebben

Dessa namn tycker jag personligen säger mer vad det är för typ av system, inte vilket system det är. Så om du vill marknadsföra systemet som ditt eget bör du välja något mer eget namn. JAg får återkomma med namnförlag att lägga till när jag kommer på några.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di0caer
Med risk för att låta lite tråkig så vill jag stryka några namnförslag istället för att lägga till:
[..]
Dessa namn tycker jag personligen säger mer vad det är för typ av system, inte vilket system det är. Så om du vill marknadsföra systemet som ditt eget bör du välja något mer eget namn. JAg får återkomma med namnförlag att lägga till när jag kommer på några.

Inte alls tråkig. Tänkte faktist exakt samma sak! Ville ock skriva upp alla namnförslag jag fått hittills (bättre eller sämre). Kan ju vara så att ett förslag influeras av ett annat!

Kom med hur många förslag du vill!

Permalänk
Medlem

IntraSchool

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Gör du detta för din egen skull eller är det för en kund?

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEvo
Gör du detta för din egen skull eller är det för en kund?

Har ingen beställning, men när systemet är klar hade jag tänkt att demonstrera det för intresserade skolor och försöka få några köpare.

Permalänk
Medlem

Okej...

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

Fick en idé, vet inte om den är så mkt att ha
Det kanske skulel vara bra om (utvalda) elever kunde bedriva någon form av skoltidning online, likt något mini-cms, lägga upp artiklar etc

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var lite kul. Mitt 9 till 5-jobb går nämligen ut på att utveckla/vidareutveckla något liknande här på Lunds universitet, Campus Helsingborg. Det är en student- och personalportal kallad Mitt Campus.

Det största problemet jag ser med din lösning Marwin är att skolor i de flesta fall redan har system för saker som schema/lokalbokning, sjukanmälan/övrig personalhantering, e-post, studieresultatsrapportering osv. Detta gör att en applikation som din blir svår att sälja om den inte kan integrera med organisationens existerande system. Jag föreslår någon form av plugin-system för t.ex. autentisering. Vissa skolor kanske har alla användare i ett Active Directory/LDAP och då vill de säkerligen autentisera mot detta. Andra skolor kanske kör Novell eller nåt annat gammalt skit. Ring runt till lite gymnasieskolor och ta reda på hur de arbetar. Då tror jag du kommer få lite bättre insikt i hur stort det här jobbet är.

Den applikationen jag arbetar med, Mitt Campus, kommunicerar med följande externa system:

- LADOK (stor jävla databas med alla studenter, kurser, program, resultat osv för högskolor och universitet i Sverige)
- STiL (LDAP-katalog över alla studenter vid Lunds universitet)
- LUCAT (motsvarande för personal vid Lunds universitet)
- Active Directory (vår lokala LDAP-katalog med användare och skrivare på Campus Helsingborg)
- MS SQL Server (vår lokala databas)
- Agendo (schema/lokalbokningsystem)
- Xerxes (Lunds universitets uppsatsdatabas)
- Urkund (automatiserat system för hantering av plagiering)
- Typo3 (CMS för Campus Helsingborgs externa webbplats)

Det är säkert fler system, men det är vad jag kan komma på nu. Som du ser växer en sådan här sak väldigt snabbt och blir väldigt komplex.

Permalänk
Medlem

Kennel, jo det har du rätt i, och det ser man ju redan i tråden att det växer och växer. Men om killen nu har det som fritidssysselsättning så får vi se vad det utvecklas till.

Jag har gått på 2 olika gymnasieskolor och det enda system de har haft förutom sin "skolwebb" har varit schemat som de har i en egen applikation.
Det kan också höra till ämnet vilka skolor jag gått på. Aranäsgymnasiet som är en kommunal Gymnasieskola i Kungsbacka utanför Göteborg och IT-Gymnasiet GBG.
Det är ju inte lika komplext som att göra det till ett helt universitet.

Om han lyckas göra något bra kommer nog flera gymnasier vilja köpa systemet eftersom det inte finns så bra system specifierade för gymnasieskolor.

Jag tycker att vi ska önska honom lycka till och se vart det slutar.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

Undrar om han har börjat än?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Här kommer jag och drar upp en gammal tråd, men har själv funderat på att göra något likande i Drupal. Har jobbat sporadiskt som lärarvikarie i ett par år och verkligen insett hur ett sådant här system skulle kunna göra tillvaron oändligt mycket lättare för båda lärare och elever. Hur gick det för dig Marwin? Många bra ideer där och synd om det hela ran ut i sanden.

Om det aldrig blev något, men fortfarande är intresserad, skulle jag gärna se att man kunde slå sina påsar ihop om vi har ungefär samma vision. I vilket fall som helst kommer jag nog utgå från den här tråden då det gäller vilka funktioner som bör implementeras.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org